Ampiaisvyötärö ja muhkeat lantiot ovat in, ja niitä tavoitellaan muun muassa korsetteja käyttämällä. Kuva: Shutterstock
Ampiaisvyötärö ja muhkeat lantiot ovat in, ja niitä tavoitellaan muun muassa korsetteja käyttämällä. Kuva: Shutterstock

Korsettien käyttäjät toivovat kilojen putoavan ja vyötärön kapenevan.

Viikonloppuna ensi-iltaan tulleesta Cinderella-elokuvasta nousi kohu, ennen kuin se edes pääsi teattereihin. Sen mainoskuvissa poseeraavan tähden Lily Jamesin, 25, vyötäröä arvosteltiin epäluonnollisen kapeaksi ja kuvakäsitellyksi. Elokuvan ohjaaja Kenneth Branagh joutui selittämään, ettei Jamesin vyötäröä ollut käsitelty, vaan hän käytti kuvissa korsettia.

Vyötäröä kaventava alusvaate on taas muodissa, ja Daily Mailin mukaan korsetteihin erikoistuneen What Katie Did -vaatemerkin myynti kasvoi joulukuun jälkeen 54 prosenttia. Yrityksen perustajan Katie Thomasin mukaan korsettibuumi alkoi Kim Kardashianin muodoista.

Kim kertoi jo viime vuonna käyttävänsä korsettia päivittäin. Hän ja esimerkiksi näyttelijä Jessica Alba hurahtivat Hollywoodissa jylläävään ”korsettidieettiin”. He pitivät monta tuntia päivässä korsettia laihtuakseen, vaikka lääkärit teilasivat koko laihdutuskikan hölynpölyksi.

Jopa 10 senttiä pois vyötäröltä

Suomalainen burleskitähti LouLou D’vil kertoi Me Naisille viime vuonna kapean vyötärönsä olevan oikean ruokavalion, liikunnan, vatsalihastreenin ja korsetin ansiota.

Loulou harrastaa tightlacingia eli kiristää keskivartalonsa korsetilla. Aluksi hän kykeni pukemaan korsetin ylleen vain muutamaksi tunniksi kerrallaan, mutta kun keho tottui puristukseen, hän alkoi käyttää korsettia nukkuessaankin. Puolentoista vuoden kuluttua vyötärö oli kaventunut kymmenen senttiä.

– Kun korsettia käyttää oikein ja muistaa treenata vatsa- ja selkälihaksiaan, sen käyttämisessä ei ole terveysriskejä. On mielenkiintoista seurata, miten omaa kehoaan voi muuttaa vastaamaan kauneusihannettaan.

Lue koko haastattelu täältä: Burleskitaiteilija: ”Vyötäröni kapeni 10 senttiä korsetilla”

Lue myös:

Tämäkö on kurvien salaisuus? Kim Kardashian hurahti laihdutuskikkaan

Pluskokoinen ja rimpula testasivat muotoilevat alusasut: Löytyikö vyötärö, kasvoivatko rinnat?

Ilmassa oli pientä hysterian tuntua, kun valtava joukko innokkaita asiakkaita ryntäsi ostamaan kotimaisen merkin lastenvaatteita alennettuun hintaan.

Suomalaiset ovat tunnetusti kovia jonottamaan ilmaista tavaraa. Mutta kyllä maksullinenkin rompe aiheuttaa pienimuotoista hysteriaa, jos halvalla saa.

Kotimainen Gugguu-vaatemerkki järjesti Helsingin Suvilahdessa perjantaina outlet-tapahtuman, joka jatkuu vielä lauantaina.

Ensimmäiset asiakkaat kurvasivat Suvilahteen Kattilahallin pihaan perjantaiaamuna kello 6.30. Ovet avattiin kymmeneltä, ja siihen mennessä parkkipaikalle ehti muodostua noin sadan metrin jono. 

Yritys tyhjensi kangasvarastonsa ja teetti ylimääräisistä kankaista lastenvaatteita. Tuotteet myytiin 50 prosentin alennuksella brändin normaalihintoihin verrattuna. Esimerkiksi lasten trikoiset leggingsit maksoivat 14 euroa. Ketjuliikkeistä housut saisi edullisemmin, mutta ilmeisen moni on kiinnostunut suomalaisten yritysten tuotteista, etenkin, kun hinta on alennettu.

Parkkipaikalle ehti muodostua noin sadan metrin jono.

Gugguu on perustettu viisi vuotta sitten. Se suunnittelee parhaillaan ensimmäisen kivijalkaliikkeen perustamista.

Myös muutama muu kotimainen aikuisten ja lasten vaatteita valmistava yritys ottaa parhaillaan ensimmäisiä askeleitaan kivijalassa. Vimma on perustanut kaksi liikettä, toisen Helsinkiin ja toisen Ouluun. Papu kokeilee menestystään nyt joulun alla pop up-muodossa Galleria Esplanadissa. Yritys hakee myös näillä näppäimillä kasvua liiketoiminnalleen joukkorahoituksella. 

Otsikkoa muokattu 9.12. kello 10.00.

Markettimallistoaan luotsaava Janina Fry suunnitteli asut kahdelle Linnan juhlavieraalle.

Janina F -vaatemerkkiään pyörittävä Janina Fry, 44, debytoi viime vuonna Linnan juhlapukujen suunnittelijana, kun hän sai vaatettaa Suomen puolustusvoimain entisen komentajan Ari Puheloisen vaimon Tiina Laisi-Puheloisen. Reservin kapteenilla oli tuolloin yllään oranssi silkkipuku.

Tänä vuonna Janinalta nähtiin itsenäisyyspäivän vastaanotolla jo kaksi asua. Hän jakoi molemmista kuvia Instagram-tilillään. Jälleen kerran asiakkaana oli Tiina Laisi-Puheloinen. Suomen satavuotisjuhlavuonna Linnassa nähtiin monia paljettiasuja, ja Laisi-Puheloisen juhlapuku oli yksi kauneimmista.

Toinen Janinan juhlapuvuista nähtiin Halti Oy:n brand managerin Hanna-Liisa Erkheikin yllä. Tämän selkeälinjainen, pitkähihainen asu oli yksi Linnan monista vihreistä luomuksista. Janina on lisännyt kuvan tunnisteeksi sanan metsänneito, joten lienee selvää, mistä innoitus asuun on saatu.