Yhdysvaltalaisen American Apparel -vaatemerkin pomo sai potkut. Kohu ei ole ensimmäinen vaatemerkin ympärillä.

Yksinkertaisista käyttövaatteista, kuten t-paidoista, tunnettu jenkkimuotimerkki American Apparel antoi perustajalleen, kanadalaiselle Dov Charneylle, 45, potkut, Guardian-lehti kertoo. Charneyta syytetään seksuaalisesta häirinnästä ja työntekijöiden nimittelystä. Charney on kertonut haastavansa yhtiön oikeuteen potkuista. 

Suomeenkin kauan odotettu trendimerkki on herättänyt keskustelua ennenkin. Kokosimme kohuja, joista merkki muistetaan.

1. Häpykarvat esillä

Vuonna 2014 American Apparelin New Yorkin -liikkeen näyteikkunassa seisseet mallinuket koristeltiin alusvaatteista pilkottavilla häpykarvoilla. Liike halusi tempauksellaan muistuttaa, että nyky-yhteiskunnan käsitys seksikkyydestä on liian suppea.

2. Kuukautisvoimaa

Taiteilijat Petra Collins ja Alice Lancaster loivat vuonna 2013 American Apparelille Period Power -t-paidan, jossa on kuvitettuna naisen alapää kuukautisten aikaan.

– Minua kiinnostaa kaikki se, mitä kulttuurimme pitää piilossa. Salailemme sitä, mikä on luonnollista murrosiän jälkeen. Meidät on opetettu vihaamaan kuukautisiamme ja olemaan puhumatta itsetyydytyksestä, paidan kuvittaja Alice Lancaster kertoi Time-lehdelle.

3. Mainosmoka Sandy-hurrikaanin aikaan

Vuonna 2012 American Apparel järjesti Sandy-hurrikaanin aikaan alekampanjan. Kampanjalla usutettiin hurrikaanin takia tylsistyneitä shoppailemaan 20 prosentin alennuksella. Sandy aiheutti useita kuolemia ja kymmenien miljardien vahingot, joten mainoskampanja sai lukemattomat yhdysvaltalaiset närkästymään.

Yritys tunnetaan matalan budjetin mainonnasta, jolla herätetään keskustelua, mikä on herättänyt epäilyjä tarkoitushakuisesta kohukampanjoinnista.

4. Pornoa vai ei?

Osa American Apparelin mainoskuvista on kielletty halventavina Isossa-Britanniassa, ja Ruotsissa on käyty keskustelua niiden eettisyydestä. Merkki tunnetaan paljastavasta mainonnasta, jonka kuvat ovat jotain pornografian ja luonnollisen alastomuuden välimaastosta. Toisaalta merkin edustajat ovat korostaneet, ettei kuvissa esiintyviä malleja kuvakäsitellä, vaan he ovat aitoja ihmisiä. Time-lehti kokosi yhteen kuvagalleriaan AA:n kymmenen kiistanalaisinta mainosta – katso kuvat täällä.

Lue myös:

62-vuotias alusvaatemalli muuttaa käsityksesi kauneudesta

Tänä kesänä nenälleen kannattaa valita mahdollisimman futuristiset aurinkolasit.

Pikkuiset ja pyöreät, suuret ja kissamaiset, klassiset joka paikan höylät. Viime vuosina aurinkolasirintamalla on ollut mistä valita.

Mutta millaiset plehat ovat muodikkaimmat kesällä 2018? Vogue-lehden mukaan vastaus on kiistatta aerodynaamiset ja futuristiset sporttiaurinkolasit, eli tuttavallisemmin ”nopeet lasit”.

Jos kuvaus ei herätä mitään kelloja, anna prinsessa Annen havainnollistaa!

Kuningatar Elisabet II:n tytär Anne, 67, on luottanut nopeisiin laseihin jo hyvän tovin. Viimeksi hänet nähtiin trendilasit nenällään Harryn ja Meghanin häissä. Muuten hänen juhlalookinsa oli hyvin klassinen:

Niin coolia! Anne yhdisti kermanvalkoiseen leninkiinsä Adidaksen sporttiset aurinkolasit.
Niin coolia! Anne yhdisti kermanvalkoiseen leninkiinsä Adidaksen sporttiset aurinkolasit.

Anne kuvattiin sporttiset kakkulat päässään myös esimerkiksi vuonna 2015 Englannin ja Skotlannin välisessä rugbypelissä.

Kuva: Reuters
Kuva: Reuters

Catwalkien ehdoton ykkönen

Annen suosimia kieltämättä melkoisia ysärifiiliksiä herättäviä aurinkolaseja on vilissyt viime aikoina runsaasti catwalkeilla. Esimerkiksi Stella McCartney ja Fenty x Puma esittelivät nopeita laseja kevään 2018 muotinäytöksissään.

Kuvat: Fenty x Puman ja Stella McCartneyn / Reuters
Kuvat: Fenty x Puman ja Stella McCartneyn / Reuters

Suomessa futurististen lasien ilosanomaa on levittänyt jo useamman vuoden ajan esimerkiksi räppärit Jare ja Ville-Galle. Vuonna 2014 Jare kertoi Me Naisille, että kiiltäväpintaiset sporttilasit ovat yksi hänen tyylinsä kulmakivistä.

 

HÄÄÄÄÄ! Tänää takas keikoille. Oulu&Rovaniemi vamos! ✈️✈️✈️

A post shared by Jare Brand (@jeanbabtiste) on

Ei pukeutumispaniikkia! Kesän juhliin riittää yksi helppokäyttöinen vaate, kun sen voi stailata parilla eri tavalla.

Vedä kuvan reunassa olevaa nuolta vasemmalle ja oikealle, niin näet saman vaatteen kahdessa eri tyylissä. 


Laskoshame, 49,99 €, H&M. Romanttinen jakku, 109,95 €, Neo Noir. Paitapusero, 19,95 €, Gina Tricot. Hiussolki, 8,99 €, Glitter. Olkalaukku, 29,99 €, Pieces. Veloursaappaat, 66,99 €, Na-kd.
Polyesterinen laskoshame on helppo pukea monella eri tavalla, 49,99 €, H&M. Glitterneule, 69,95 €, Neo Noir.  Kukkakorvakorut, 16,99 €, Glitter. Kiiltävä tekonahkalaukku, 34,99 €, Pieces. Veloursaappaat, 66,99 €, Na-kd.
 


Housut, 85 €, Ajlak.Olat paljastavassa puuvillapaidassa sekoittuvat skarpit raidat ja pehmeä röyhelö, 59,99 €, Selected Femme. Kirjekuorilaukku, 439,95 €, Loeffler Randall. Hopeanhohtoiset nahkapistokkaat, 69,95 €, Tamaris.
Kasvikuvioisten housujen pohjaväri on aina trendikäs ja juhlava valkoinen, 85 €, Ajlak. Kimonojakku, 85 €, Ajlak. Pystykauluksinen pusero, 24,99 €, H&M. Pitkä riipus, 16,99 €, Pieces. Iltalaukku, 129 €, Unisa. Nahkapistokkaat, 69,95 €, Tamaris.
 


Bleiseri, 239 €, Samsøe & Samsøe. Läpikuultava mekko, 69,95 €, Neo Noir. Kukkakorvakoruissa riittää katsottavaa, 9,99 €, Kappahl. Kullanvärinen nahkalaukku, 109 €, Tommy Hilfiger. Avokkaat, 125 €, Unisa.
Bleiseri, 239 €, ja kauniisti valoa heijastava viskoositoppi, 79 €, Samsøe & Samsøe. Leveälahkeiset, vajaamittaiset housut, 79,95 €, Selected Femme. Puuvillalaukku, 24,99 €, H&M. Avokkaat, 125 €, Unisa.