Yhdysvaltalaisen American Apparel -vaatemerkin pomo sai potkut. Kohu ei ole ensimmäinen vaatemerkin ympärillä.

Yksinkertaisista käyttövaatteista, kuten t-paidoista, tunnettu jenkkimuotimerkki American Apparel antoi perustajalleen, kanadalaiselle Dov Charneylle, 45, potkut, Guardian-lehti kertoo. Charneyta syytetään seksuaalisesta häirinnästä ja työntekijöiden nimittelystä. Charney on kertonut haastavansa yhtiön oikeuteen potkuista. 

Suomeenkin kauan odotettu trendimerkki on herättänyt keskustelua ennenkin. Kokosimme kohuja, joista merkki muistetaan.

1. Häpykarvat esillä

Vuonna 2014 American Apparelin New Yorkin -liikkeen näyteikkunassa seisseet mallinuket koristeltiin alusvaatteista pilkottavilla häpykarvoilla. Liike halusi tempauksellaan muistuttaa, että nyky-yhteiskunnan käsitys seksikkyydestä on liian suppea.

2. Kuukautisvoimaa

Taiteilijat Petra Collins ja Alice Lancaster loivat vuonna 2013 American Apparelille Period Power -t-paidan, jossa on kuvitettuna naisen alapää kuukautisten aikaan.

– Minua kiinnostaa kaikki se, mitä kulttuurimme pitää piilossa. Salailemme sitä, mikä on luonnollista murrosiän jälkeen. Meidät on opetettu vihaamaan kuukautisiamme ja olemaan puhumatta itsetyydytyksestä, paidan kuvittaja Alice Lancaster kertoi Time-lehdelle.

3. Mainosmoka Sandy-hurrikaanin aikaan

Vuonna 2012 American Apparel järjesti Sandy-hurrikaanin aikaan alekampanjan. Kampanjalla usutettiin hurrikaanin takia tylsistyneitä shoppailemaan 20 prosentin alennuksella. Sandy aiheutti useita kuolemia ja kymmenien miljardien vahingot, joten mainoskampanja sai lukemattomat yhdysvaltalaiset närkästymään.

Yritys tunnetaan matalan budjetin mainonnasta, jolla herätetään keskustelua, mikä on herättänyt epäilyjä tarkoitushakuisesta kohukampanjoinnista.

4. Pornoa vai ei?

Osa American Apparelin mainoskuvista on kielletty halventavina Isossa-Britanniassa, ja Ruotsissa on käyty keskustelua niiden eettisyydestä. Merkki tunnetaan paljastavasta mainonnasta, jonka kuvat ovat jotain pornografian ja luonnollisen alastomuuden välimaastosta. Toisaalta merkin edustajat ovat korostaneet, ettei kuvissa esiintyviä malleja kuvakäsitellä, vaan he ovat aitoja ihmisiä. Time-lehti kokosi yhteen kuvagalleriaan AA:n kymmenen kiistanalaisinta mainosta – katso kuvat täällä.

Lue myös:

62-vuotias alusvaatemalli muuttaa käsityksesi kauneudesta

Kuvat: MV-Photos ja valmistajat

 

Muotisuunnittelija Diane von Furstenberg loi 1970-luvulla kuuluisan kietaisumekon. Vuosikymmenen tyyli-ikoni suosi värikkäitä printtimekkoja, joita nähtiin myös brändin tämän syksyn mallistossa.

  1. Puisissa korvakoruissa on hippimeininkiä, 32 €, Aarikka.
  2. Kimonomainen takki sopii myös juhliin, 79,95€, Zara.
  3. Jakardikangas vie ajatukset barokkiin, mutta hihansuut kielivät nykyajasta, 175 €, &Other Stories.
  4. Chelsea-bootsit toimivat joka tilanteessa, 99,99 €, Selected Femme.
  5. Mekko muistuttaa Joutsenlammesta, 49,95 €, Ellos.
  6. Meripihkan ja mustan kahvin liitto toimii, 110 €, &Other Stories.
  7. Matalakorkoiset avokkaat ilahduttavat jalkoja, 49,95 €, Ellos.
  8. Printtihousut ovat oiva vaihtoehto kietaisumekolle, 189 €, Joseph Ribkoff.

 

 

Mukavia pellavahousuja, pitkiä neuleita, matalia kenkiä... Menocore-trendi on enemmän kuin tervetullut.

Tätä on odotettu! Muoti on vihdoin kääntänyt katseensa nuorisosta keski-ikäisiin ja keski-iän ylittäneisiin naisiin. Nyt nuoretkin pukeutuvat väljään pellavaan, tunikoihin ja mukaviin kävelykenkiin. Pitkät neuleet ja puuhelmikaulakorut kiinnostavat alle nelikymppisiä. 

Trendin nimi on menocore – yhdistelmä tavistyyli normcorea ja menopaussia eli vaihdevuosia. Siitä ovat kirjoittaneet muun muassa Man Repeller ja Racked. Ensimmäinen mainitsee menocore-ikoneiksi esimerkiksi Lauren Huttonin, Whoopi Goldbergin ja Miuccia Pradan, toinen ihastelee Diane Keatonia erityisesti romanttisessa komediassa Jotain annettavaa.

Näyttelijät Whoopi Goldberg ja Lauren Hutton näyttävät menocore-mallia. Kuvat: Reuters
Näyttelijät Whoopi Goldberg ja Lauren Hutton näyttävät menocore-mallia. Kuvat: Reuters

Tuulipukuja ja crocseja ei – ainakaan vielä – lasketa menocoreksi, mutta mukavuus on silti trendin ytimessä. 

”Tosi rentoa. Coolia niin, ettei tiedosta olevansa cool. Mieti viisikymppistä naista, joka ei välitä, mitä muut ajattelevat ja haluaa vain pukeutua äärimmäisen mukavasti,” Man Repellerin muodista vastaava toimituspäällikkö Harling Ross kuvailee menocorea.

Haave kivasta keski-iästä

Tavallaan on ihme, ettei menocore ole tullut jo aiemmin muotiin. Mukavuudessaan ja yksinkertaisuudessaan se vetoaa valtavaan joukkoon ihmisiä. Tavoitteena on tietyn hittivaatteen hankkimisen sijaan saavuttaa rennon itsevarma ja mukava fiilis.

Menocore-inspiraatiota voi hakea vaikka Goldie Hawnilta ja Diane Keatonilta, kuten tässä kuvassa.

Menocore ei ole mikä tahansa ohimenevä muotivillitys, vaan se kertoo paljon yhteiskunnallisesta tilanteesta. Menocore-esikuvat ovat rikkaita tai vähintään keskiluokkaisia naisia, jotka ovat saavuttaneet elämässään paljon ja joilla on nyt aikaa itselleen.

Kaksi- ja kolmekymppisten pätkätyösukupolvelle he edustavat unelmaa siitä, että suurin piirtein 50:een ikävuoteen mennessä työelämä ja muu elämä ovat asettuneet uomiinsa, ja epävarman säntäilyn sijaan voi keskittyä lomailemaan jollakin ihanalla, juuri sopivasti tuulisella rannalla pellavahattu päässä. 

Saksalaisen Grazia-lehden toimituksessa testattiin menocorea.