Guccin mukaan turkiton linjaus koskee minkkiä, kojoottia, supikoiraa, kettua, kania ja karakul-lammasta sekä kaikkia muita lajeja, joita tarhataan tai pyydetään turkiksia varten. Vasemmalla kuvassa pulskaan kuntoon lihotettuja kettuja suomalaisessa turkistarhaamossa. Oikealla Guccin malli turkiksessa. Kuvat: Sanoma-arkisto / Petteri Kivimäki ja Reuters / Stefano Rellandini
Guccin mukaan turkiton linjaus koskee minkkiä, kojoottia, supikoiraa, kettua, kania ja karakul-lammasta sekä kaikkia muita lajeja, joita tarhataan tai pyydetään turkiksia varten. Vasemmalla kuvassa pulskaan kuntoon lihotettuja kettuja suomalaisessa turkistarhaamossa. Oikealla Guccin malli turkiksessa. Kuvat: Sanoma-arkisto / Petteri Kivimäki ja Reuters / Stefano Rellandini

Olemassa olevat turkisvaatteet muotitalo aikoo huutokaupata. Tulot lahjoitetaan eläinjärjestöille.

Italialainen muotitalo Gucci ei aio enää käyttää aitoja turkiksia mallistoissaan. Muotitalo luopuu turkiksista kevään 2018 mallistosta alkaen. Guccin toimitusjohtaja Marco Bizzarri kertoi päätöksestä keskiviikkona Lontoossa. Bizzarrin mukaan turkittomaan linjaukseen vaikutti Guccin luovaksi johtajaksi pari vuotta sitten valittu Alessandro Michele sekä keskustelut eläinjärjestöjen kanssa.

– Yhteiskuntavastuu on yksi Guccin perusarvoista, ja aiomme tehdä jatkossakin parhaamme ympäristön ja eläinten hyväksi. Toivomme, että se inspiroi myös muita ja muuttaa luksusmuodin maailmaa paremmaksi, Guccin toimitusjohtaja Marco Bizzarri kertoo tiedotteessa.

”Merkki muotialan radikaalista suunnanmuutoksesta.”

Muotitalon päätös on saanut kiitosta eläinjärjestöiltä. Animalian vs. toiminnanjohtaja Heidi Kivekäs uskoo, että yhden maailman johtavan muotitalon päätös lisää painetta myös muille muotitaloille. Tähän mennessä turkittomuuteen ovat sitoutuneet esimerkiksi Hugo Boss, Giorgio Armani ja Calvin Klein.

– Guccin linjaus turkittomuudesta on merkki muotialan radikaalista suunnanmuutoksesta ja eläinten oikeuksien ja hyvinvoinnin merkityksen noususta. Tuotteiden eettisyyttä ajattelevien kuluttajien joukko kasvaa koko ajan. He eivät halua olla osallisina julmassa ja vanhanaikaisessa turkistuotannossa, Heidi Kivekäs kiittelee tiedotteessa. 

Turkiselinkeinon etujärjestön ProFurin toiminnanjohtaja Marja Tiura kertoi puolestaan Kauppalehdessä olevansa pettynyt Guccin päätökseen. Hän kritisoi sitä, että muotitalo perustelee päätöstä esimerkiksi ympäristösyillä.

– Eivätkö he tiedä, että turkis on aito luonnontuote esimerkiksi öljypohjaiseen keinoturkikseen verrattuna, Marja Tiura sanoo KL:ssä.

Helsingin Sanomien mukaan olemassa olevat turkisvaatteet Gucci aikoo huutokaupata. Tulot lahjoitetaan kahdelle eläinten oikeuksia ajaville järjestölle, Humane Society Internationalle ja LAV-järjestölle.

Kysely

Onko Guccin päätös luopua turkiksista mielestä hyvä?

Vierailija

Muotijätti Gucci luopuu aidoista turkiksista: ”Eettisyyttä ajattelevien kuluttajien joukko kasvaa koko ajan”

Hei nimimerkki "suo siellä, vetelä täällä". Suosittelen sinua lämpimästi tutustumaan faktoihin ennen kuin tulet levittämään omaa valheellista propagandaasi netin keskustelupalstoille. Turkistarhaus on kaukana ympäristöystävällisestä elinkeinosta (puhumattakaan sen eettisistä ongelmista). Tässä muutama linkki, joista voit aloittaa: http://www.maaseuduntulevaisuus.fi/mielipiteet/lukijalta/turkistarhaus-e... äristöystävällistä-1.11275 https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Turkistarhaus (kohta...
Lue kommentti
Kuvat: MV-Photos ja valmistajat

 

Muotisuunnittelija Diane von Furstenberg loi 1970-luvulla kuuluisan kietaisumekon. Vuosikymmenen tyyli-ikoni suosi värikkäitä printtimekkoja, joita nähtiin myös brändin tämän syksyn mallistossa.

  1. Puisissa korvakoruissa on hippimeininkiä, 32 €, Aarikka.
  2. Kimonomainen takki sopii myös juhliin, 79,95€, Zara.
  3. Jakardikangas vie ajatukset barokkiin, mutta hihansuut kielivät nykyajasta, 175 €, &Other Stories.
  4. Chelsea-bootsit toimivat joka tilanteessa, 99,99 €, Selected Femme.
  5. Mekko muistuttaa Joutsenlammesta, 49,95 €, Ellos.
  6. Meripihkan ja mustan kahvin liitto toimii, 110 €, &Other Stories.
  7. Matalakorkoiset avokkaat ilahduttavat jalkoja, 49,95 €, Ellos.
  8. Printtihousut ovat oiva vaihtoehto kietaisumekolle, 189 €, Joseph Ribkoff.

 

 

Mukavia pellavahousuja, pitkiä neuleita, matalia kenkiä... Menocore-trendi on enemmän kuin tervetullut.

Tätä on odotettu! Muoti on vihdoin kääntänyt katseensa nuorisosta keski-ikäisiin ja keski-iän ylittäneisiin naisiin. Nyt nuoretkin pukeutuvat väljään pellavaan, tunikoihin ja mukaviin kävelykenkiin. Pitkät neuleet ja puuhelmikaulakorut kiinnostavat alle nelikymppisiä. 

Trendin nimi on menocore – yhdistelmä tavistyyli normcorea ja menopaussia eli vaihdevuosia. Siitä ovat kirjoittaneet muun muassa Man Repeller ja Racked. Ensimmäinen mainitsee menocore-ikoneiksi esimerkiksi Lauren Huttonin, Whoopi Goldbergin ja Miuccia Pradan, toinen ihastelee Diane Keatonia erityisesti romanttisessa komediassa Jotain annettavaa.

Näyttelijät Whoopi Goldberg ja Lauren Hutton näyttävät menocore-mallia. Kuvat: Reuters
Näyttelijät Whoopi Goldberg ja Lauren Hutton näyttävät menocore-mallia. Kuvat: Reuters

Tuulipukuja ja crocseja ei – ainakaan vielä – lasketa menocoreksi, mutta mukavuus on silti trendin ytimessä. 

”Tosi rentoa. Coolia niin, ettei tiedosta olevansa cool. Mieti viisikymppistä naista, joka ei välitä, mitä muut ajattelevat ja haluaa vain pukeutua äärimmäisen mukavasti,” Man Repellerin muodista vastaava toimituspäällikkö Harling Ross kuvailee menocorea.

Haave kivasta keski-iästä

Tavallaan on ihme, ettei menocore ole tullut jo aiemmin muotiin. Mukavuudessaan ja yksinkertaisuudessaan se vetoaa valtavaan joukkoon ihmisiä. Tavoitteena on tietyn hittivaatteen hankkimisen sijaan saavuttaa rennon itsevarma ja mukava fiilis.

Menocore-inspiraatiota voi hakea vaikka Goldie Hawnilta ja Diane Keatonilta, kuten tässä kuvassa.

Menocore ei ole mikä tahansa ohimenevä muotivillitys, vaan se kertoo paljon yhteiskunnallisesta tilanteesta. Menocore-esikuvat ovat rikkaita tai vähintään keskiluokkaisia naisia, jotka ovat saavuttaneet elämässään paljon ja joilla on nyt aikaa itselleen.

Kaksi- ja kolmekymppisten pätkätyösukupolvelle he edustavat unelmaa siitä, että suurin piirtein 50:een ikävuoteen mennessä työelämä ja muu elämä ovat asettuneet uomiinsa, ja epävarman säntäilyn sijaan voi keskittyä lomailemaan jollakin ihanalla, juuri sopivasti tuulisella rannalla pellavahattu päässä. 

Saksalaisen Grazia-lehden toimituksessa testattiin menocorea.