Moni muotibloggaaja on myös vaatteiden suurkuluttaja. Esimerkiksi Lontoon muotiviikoilla nähtiin brasilialainen bloggaaja Magá Moura. Mitä hän sanoisi Aftenpostenin sosiaalisesta kokeesta? Kuva: Reuters
Moni muotibloggaaja on myös vaatteiden suurkuluttaja. Esimerkiksi Lontoon muotiviikoilla nähtiin brasilialainen bloggaaja Magá Moura. Mitä hän sanoisi Aftenpostenin sosiaalisesta kokeesta? Kuva: Reuters

Kokemuksen jälkeen yksi bloggaajista kuvaili tekstiilitehtaiden työntekijöitä nykypäivän orjiksi.

Norjan suurin lehti Aftenposten lähetti viisiosaista nettisarjaansa varten kolme nuorta muotibloggaajaa Kambodžaan tutustumaan hikipajoihin. Kuvaushetkellä 17-vuotiaat bloggaajat Anniken Jørgensen, Frida Ottesen ja Ludvig Hambro näkivät kuukauden ajan Aftenpostenin ”sosiaalisessa kokeessa” läheltä, millaista tekstiilityöntekijöiden arki on Phnom Penhissä.

Bloggaaja Frida Ottesen kommentoi muutama päivä sitten Instagramissa, että on iloinen sarjan saamasta nettihuomiosta. Kokemustensa jälkeen hän kertoo pitävänsä tekstiilitehtaissa työskenteleviä nykypäivän orjina. Frida toivoo, että sarja saisi muutkin avaamaan silmänsä ja vaatimaan eettisesti valmistettuja vaatteita. Sweatshop-sarjan jaksojen aikana hän kritisoi suuria vaateketjuja – muun muassa H&M:ää – siitä, etteivät ne kanna vastuutaan riistopalkkauksesta.

Sarja julkaistiin jo syyskuussa, mutta se nousi esille, kun muun muassa näyttelijä Ashton Kutcher puhui siitä Facebookissa.

Katson ohjelman norjalainen traileri alla.

Lähde: Ecouterre

Lue myös:

Tällaista on bloggaajien elämä – oikeasti

Ovatko ylläsi olevat vaatteet riistomuotia?

Facebook ja blogit herättävät kateutta – naiset paljastavat miksi

Ilmassa oli pientä hysterian tuntua, kun valtava joukko innokkaita asiakkaita ryntäsi ostamaan kotimaisen merkin lastenvaatteita alennettuun hintaan.

Suomalaiset ovat tunnetusti kovia jonottamaan ilmaista tavaraa. Mutta kyllä maksullinenkin rompe aiheuttaa pienimuotoista hysteriaa, jos halvalla saa.

Kotimainen Gugguu-vaatemerkki järjesti Helsingin Suvilahdessa perjantaina outlet-tapahtuman, joka jatkuu vielä lauantaina.

Ensimmäiset asiakkaat kurvasivat Suvilahteen Kattilahallin pihaan perjantaiaamuna kello 6.30. Ovet avattiin kymmeneltä, ja siihen mennessä parkkipaikalle ehti muodostua noin sadan metrin jono. 

Yritys tyhjensi kangasvarastonsa ja teetti ylimääräisistä kankaista lastenvaatteita. Tuotteet myytiin 50 prosentin alennuksella brändin normaalihintoihin verrattuna. Esimerkiksi lasten trikoiset leggingsit maksoivat 14 euroa. Ketjuliikkeistä housut saisi edullisemmin, mutta ilmeisen moni on kiinnostunut suomalaisten yritysten tuotteista, etenkin, kun hinta on alennettu.

Parkkipaikalle ehti muodostua noin sadan metrin jono.

Gugguu on perustettu viisi vuotta sitten. Se suunnittelee parhaillaan ensimmäisen kivijalkaliikkeen perustamista.

Myös muutama muu kotimainen aikuisten ja lasten vaatteita valmistava yritys ottaa parhaillaan ensimmäisiä askeleitaan kivijalassa. Vimma on perustanut kaksi liikettä, toisen Helsinkiin ja toisen Ouluun. Papu kokeilee menestystään nyt joulun alla pop up-muodossa Galleria Esplanadissa. Yritys hakee myös näillä näppäimillä kasvua liiketoiminnalleen joukkorahoituksella. 

Otsikkoa muokattu 9.12. kello 10.00.

Markettimallistoaan luotsaava Janina Fry suunnitteli asut kahdelle Linnan juhlavieraalle.

Janina F -vaatemerkkiään pyörittävä Janina Fry, 44, debytoi viime vuonna Linnan juhlapukujen suunnittelijana, kun hän sai vaatettaa Suomen puolustusvoimain entisen komentajan Ari Puheloisen vaimon Tiina Laisi-Puheloisen. Reservin kapteenilla oli tuolloin yllään oranssi silkkipuku.

Tänä vuonna Janinalta nähtiin itsenäisyyspäivän vastaanotolla jo kaksi asua. Hän jakoi molemmista kuvia Instagram-tilillään. Jälleen kerran asiakkaana oli Tiina Laisi-Puheloinen. Suomen satavuotisjuhlavuonna Linnassa nähtiin monia paljettiasuja, ja Laisi-Puheloisen juhlapuku oli yksi kauneimmista.

Toinen Janinan juhlapuvuista nähtiin Halti Oy:n brand managerin Hanna-Liisa Erkheikin yllä. Tämän selkeälinjainen, pitkähihainen asu oli yksi Linnan monista vihreistä luomuksista. Janina on lisännyt kuvan tunnisteeksi sanan metsänneito, joten lienee selvää, mistä innoitus asuun on saatu.