Kuva Jouni Harala
Kuva Jouni Harala

Syksyn takit ovat selkeälinjaisia.

Pelkistetyt linjat ja militaristiset koristeet tuovat ryhtiä kauden takkimuotiin. Jämäkkyyttä pehmentävät istuvuus ja vyötärön korostaminen. Tweedkankaat, ruutukuosit ja elävät pinnat tuovat lisä potkua perusmalliin.

Muhkeat, laatikkomaiset ja pallomaiset takit ovat kauden uutuus. Sirot hartialinjat sekä pehmeän pyöreät leikkaukset helmoissa ja kauluksissa pitävät mallin naisellisen sirona.

Kamelinkarvaulsteria muistuttavat villakangastakit eri beigen ja ruskean sävyissä ovat klassikoihin satsaajan valinta tänä syksynä.

Takkiostoksilla

  • Tarkista mittasuhteet ja leikkaukset. Kiinnitä huomio selkään ja hihoihin. Takki ei istu kauniisti, jos selän pituus on väärä. Liian lyhyet hihat harmittavat käytössä.
  • Katso, että vyötärö on kohdallaan. Taitavat leikkaukset taikovat muodokkaan siluetin myös suoravartaloiselle.
  • Liiku ja testaa, että takki on mukava päällä. Käsillä pitää olla liikkumatilaa eikä takki saa kiristää selästä.
  • Hypistele kangasta. Hyvälaatuinen materiaali ei rypisty käytössä ja laskeutuu kauniisti.

Kuinka pitkä?

Lyhyt takki tuo painopisteen yläkroppaan ja vyötärön esiin. Sopii erityisesti pitkille ja hoikille.
Puolipitkä peittää lantion mutta korostaa jalkoja.
Polvipituinen pidentää linjaa ja korostaa sääriä.

Mikä takissa maksaa?

Laadukas materiaali, viimeistelty työ, kuten laadukas vuori ja saumojen kanttaukset sekä yksityiskohdat, kuten taskut, kaulukset ja rypytykset, nostavat takin hintaa. Erikoisominaisuudet, kuten tuulenkestävyys ja vettä hylkivä pinta, kiilto ja täyte, kuten lämmin untuva, näkyvät myös kukkarossa.

Kuvassa oikealla: Nahkatakki, 355 €, Twist&Tango. Kuviollinen mekko, 29,95 €, H&M. Huopahattu, 79 €, Guess. Rannekello, 189 €, Boss Orange. Nahkainen rannekoru, 27,95 €, Snö of Sweden. Laukku, 79 €, Tom Tailor. Vasemmalla: Nahkatakki irrotettavalla karvakauluksella, 199,95 €, Vero Moda. Pitkähihainen neulemekko, 35,50 €, Skovhuus. Mokkanahkaiset lammaskarvasaappaat, 465 €, Ugg Australia. Nahkaiset rannekorut, 33 € ja 27,95 € kpl, Snö of Sweden.

Ilmassa oli pientä hysterian tuntua, kun valtava joukko innokkaita asiakkaita ryntäsi ostamaan kotimaisen merkin lastenvaatteita alennettuun hintaan.

Suomalaiset ovat tunnetusti kovia jonottamaan ilmaista tavaraa. Mutta kyllä maksullinenkin rompe aiheuttaa pienimuotoista hysteriaa, jos halvalla saa.

Kotimainen Gugguu-vaatemerkki järjesti Helsingin Suvilahdessa perjantaina outlet-tapahtuman, joka jatkuu vielä lauantaina.

Ensimmäiset asiakkaat kurvasivat Suvilahteen Kattilahallin pihaan perjantaiaamuna kello 6.30. Ovet avattiin kymmeneltä, ja siihen mennessä parkkipaikalle ehti muodostua noin sadan metrin jono. 

Yritys tyhjensi kangasvarastonsa ja teetti ylimääräisistä kankaista lastenvaatteita. Tuotteet myytiin 50 prosentin alennuksella brändin normaalihintoihin verrattuna. Esimerkiksi lasten trikoiset leggingsit maksoivat 14 euroa. Ketjuliikkeistä housut saisi edullisemmin, mutta ilmeisen moni on kiinnostunut suomalaisten yritysten tuotteista, etenkin, kun hinta on alennettu.

Parkkipaikalle ehti muodostua noin sadan metrin jono.

Gugguu on perustettu viisi vuotta sitten. Se suunnittelee parhaillaan ensimmäisen kivijalkaliikkeen perustamista.

Myös muutama muu kotimainen aikuisten ja lasten vaatteita valmistava yritys ottaa parhaillaan ensimmäisiä askeleitaan kivijalassa. Vimma on perustanut kaksi liikettä, toisen Helsinkiin ja toisen Ouluun. Papu kokeilee menestystään nyt joulun alla pop up-muodossa Galleria Esplanadissa. Yritys hakee myös näillä näppäimillä kasvua liiketoiminnalleen joukkorahoituksella. 

Otsikkoa muokattu 9.12. kello 10.00.

Markettimallistoaan luotsaava Janina Fry suunnitteli asut kahdelle Linnan juhlavieraalle.

Janina F -vaatemerkkiään pyörittävä Janina Fry, 44, debytoi viime vuonna Linnan juhlapukujen suunnittelijana, kun hän sai vaatettaa Suomen puolustusvoimain entisen komentajan Ari Puheloisen vaimon Tiina Laisi-Puheloisen. Reservin kapteenilla oli tuolloin yllään oranssi silkkipuku.

Tänä vuonna Janinalta nähtiin itsenäisyyspäivän vastaanotolla jo kaksi asua. Hän jakoi molemmista kuvia Instagram-tilillään. Jälleen kerran asiakkaana oli Tiina Laisi-Puheloinen. Suomen satavuotisjuhlavuonna Linnassa nähtiin monia paljettiasuja, ja Laisi-Puheloisen juhlapuku oli yksi kauneimmista.

Toinen Janinan juhlapuvuista nähtiin Halti Oy:n brand managerin Hanna-Liisa Erkheikin yllä. Tämän selkeälinjainen, pitkähihainen asu oli yksi Linnan monista vihreistä luomuksista. Janina on lisännyt kuvan tunnisteeksi sanan metsänneito, joten lienee selvää, mistä innoitus asuun on saatu.