Minna Parikka. Kuva: HS/Sirpa Räihä
Minna Parikka. Kuva: HS/Sirpa Räihä

Minna Parikan puputennareita on kopioitu jo vaikka kuinka, mutta tuotemerkkivarkaus yllätti.

Kenkäsuunnittelija Minna Parikan tavaramerkki varastettiin Kiinassa, kertoo asianajajaliiton tuore Advokaatti-lehti. Palkittu kenkäsuunnittelija yrittää parhaillaan saada tuotemerkkinsä omistusta Kiinassa takaisin.

Varkaus kävi ilmi puolitoista vuotta sitten. Toinen yritys on rekisteröinyt Minna Parikan Kiinassa jo vuonna 2007.

Aitoa Minna Parikkaa on myynnissä Kiinan markkinoilla tälläkin hetkellä, mutta tuotesuojaus puuttuu.

– En usko, että tämä on vaikuttanut yritystoimintaani vielä, Minna Parikka kertoo.

– Mutta jos haluaisimme levittäytyä Kiinan markkinoille laajemmin ja hakea isompia yhteistyökumppaneita, yhteistyö saattaisi hidastua tai jopa tyssätä siihen, ettemme omista tuotemerkkiämme Kiinassa.

Juristien avulla Minna on yrittänyt todistaa, että hänen merkkinsä on ollut olemassa kiinalaista vastinettaan pidempään. Minna Parikan ensimmäinen mallisto julkaistiin syksyllä 2006, ja hänen yrityksensä on ollut olemassa vuodesta 2005.

Suunnittelijan mukaan kysyntä Aasiassa on kasvanut.

– Sen takia rupesimmekin hakemaan trademarkkia brändille.

Brändivarkaus on uusi juttu, mutta tuotteidensa kopioita Minna on tottunut näkemään vähän väliä.

– Varsinkin puputennareista on tullut tosi paljon kopioita. Ensimmäiset nähtiin kaksi kuukautta sen jälkeen, kun tuote julkaistiin.

Minna tietää, että se on muodin luonne.

– Kopiointi tarkoittaa, että tuotteessa on ollut jokin kuningasidea. Kyllä se tietenkin vähän harmittaa, mutta aina tulee uusi sesonki. Minulla on aina ideoita enemmän kuin yhteen mallistoon mahtuu.

Lue myös:

Uusi suomalainen palvelu on ”kenkien Tinder”

Ostitko kalliit kengät? Näin saat ne säilymään kauniina

Minna Parikka: ”Olen kohdannut rintasyövän läheltä”

Keinokuituvaatteista irtoaa jokaisessa pesussa valtava määrä pieniä muovikuituja, joista osa päätyy lopulta vesistöihin.

Vuoden turhake on taas valittu, ja tänä vuonna se on fleecekangas.

Suomen Luonto -lehden toimitus teki valinnan lukijoiden lähettämien ehdotusten joukosta. Valinnalla toimitus haluaa kiinnittää huomiota polyesterikankaista irtoavaan mikromuoviin.

Mikromuovista on puhuttu viime aikoina paljon, sillä se saastuttaa meriä ja on haitaksi niiden eliöille. Huomio on kuitenkin tähän mennessä keskittynyt kosmetiikan mikromuoveihin, joihin lukeutuvat esimerkiksi kuorintavoiteiden muovirakeet. Kerroimme vähän aikaa sitten, että myös muoviglitter on viemäriin päätyessään uhka ympäristölle.

Kuten kosmetiikasta, myös pörröisestä fleecekankaasta irtoaa jokaisessa pesussa jopa 200 000 alle viiden millimetrin mikromuovipalaa. Muut keinokuitukankaat eivät ole yhtään parempi valinta.

– Vielä enemmän hiukkasia irtoaa softshell-kankaasta ja teknisistä urheiluasuista, joten fleece ei edes ole pahin polyesterikangas mikromuoveista puhuttaessa, ryhmäpäällikkö Markus Sillanpää Suomen ympäristökeskuksesta toteaa tiedotteessa.

Suurin osa kuiduista saadaan puhdistettua jätevedenpuhdistamolla, mutta silti vesistöihin päätyy biljoona mikromuovihiukkasta, joiden ympäristövaikutuksia ei vielä tunneta tarkoin.

Kysely

Vältteletkö fleecevaatteita ympäristösyistä?

Gugguun vaatteet saivat asiakkaat ottamaan juoksuaskelia.

Ilmassa oli pientä hysterian tuntua, kun valtava joukko innokkaita asiakkaita ryntäsi ostamaan kotimaisen merkin lastenvaatteita alennettuun hintaan.

Suomalaiset ovat tunnetusti kovia jonottamaan ilmaista tavaraa. Mutta kyllä maksullinenkin rompe aiheuttaa pienimuotoista hysteriaa, jos halvalla saa.

Kotimainen Gugguu-vaatemerkki järjesti Helsingin Suvilahdessa perjantaina outlet-tapahtuman, joka jatkuu vielä lauantaina.

Ensimmäiset asiakkaat kurvasivat Suvilahteen Kattilahallin pihaan perjantaiaamuna kello 6.30. Ovet avattiin kymmeneltä, ja siihen mennessä parkkipaikalle ehti muodostua noin sadan metrin jono. 

Yritys tyhjensi kangasvarastonsa ja teetti ylimääräisistä kankaista lastenvaatteita. Tuotteet myytiin 50 prosentin alennuksella brändin normaalihintoihin verrattuna. Esimerkiksi lasten trikoiset leggingsit maksoivat 14 euroa. Ketjuliikkeistä housut saisi edullisemmin, mutta ilmeisen moni on kiinnostunut suomalaisten yritysten tuotteista, etenkin, kun hinta on alennettu.

Parkkipaikalle ehti muodostua noin sadan metrin jono.

Gugguu on perustettu viisi vuotta sitten. Se suunnittelee parhaillaan ensimmäisen kivijalkaliikkeen perustamista.

Myös muutama muu kotimainen aikuisten ja lasten vaatteita valmistava yritys ottaa parhaillaan ensimmäisiä askeleitaan kivijalassa. Vimma on perustanut kaksi liikettä, toisen Helsinkiin ja toisen Ouluun. Papu kokeilee menestystään nyt joulun alla pop up-muodossa Galleria Esplanadissa. Yritys hakee myös näillä näppäimillä kasvua liiketoiminnalleen joukkorahoituksella. 

Otsikkoa muokattu 9.12. kello 10.00.