Miltä sinun unelmien vaatekaappisi näyttäisi? Kuva: Shutterstock
Miltä sinun unelmien vaatekaappisi näyttäisi? Kuva: Shutterstock

Älä anna imartelevan valon ja peilien hämätä.

”Mikä siinä on, että sovituskopissa vaate näyttää hyvältä, mutta kotona sama vaate voi olla aivan hirveä? Tämän takia joudun jatkuvasti palauttelemaan ostamiani vaatteita”, eräs kommentoija tuskailee vauva.fi-foorumilla.

Kellepä meistä ei olisi joskus käynyt samoin. Joskus saattaa käydä myös niin, että rekissä kiva vaate näyttääkin karsealta sovituskopissa.

Bored Banda -sivuston kuvasarja osoittaa, että suurin syypää on valaistus ja peilit. Lisäksi sovituskopin koko voi vaikuttaa siihen, miten hyvin vaate pukee.

Katso havainnollistava kuvasarja tästä linkistä.

Lämmin valo pukee, vihertävä tekee kelmeäksi

Yleensä liikkeet haluavat asiakkaidensa ostavan sovittamansa vaatteen. Siksi sovituskopeissa käytetään lämpimän lempeitä valoja sekä hoikentavia peilejä. Näillä kikoilla ostaja halutaan saada tuntemaan olonsa vaatteessa mahdollisimman hyväksi. Esimerkiksi H&M:n ja Mangon sovituskopit ovat Bored Bandan havainnon mukaan suunniteltu imartelemaan pukijaa.

Liian vihertävä valo saa ihon ja vaatteen näyttämään helposti kelmeältä. Myöskään liian hämärä tai pienikokoinen koppi ei mairittele pukijaa.

Miten onnistua ostopäätöksissä?

  1. Joidenkin liikkeiden sovituskopeissa voi kokeilla erilaisia valaistuksia. Testaile niitä. Vaateta kannattaa tarkastella erityisesti siinä valossa, jossa sitä aikoo käyttää. Esimerkiksi iltapuvun ei välttämättä tarvitse näyttää tyrmäävältä kirkkaassa päivänvalossa.
  2. Mallaa vaatetta sovituskopin ulkopuolella olevasta peilistä. Uusi valo ja toinen peili voivat auttaa hahmottamaan paremmin, miltä vaate näyttää arjessa. Myös ulkona kannattaa pyörähtää, jos se on liikkeen henkilökunnalle ok. 
  3. Harkitse avokauppaa, jos vaate yksinkertaisesti näyttää liian hyvältä ollakseen totta.
  4. Tilaa verkkokaupasta. Kun sovitat vaatteen heti kotona, tiedät varmasti, miltä se näyttää normaalissa valaistuksessa ja peilissä. 

Tärkeintä Viivi Huuskalle on takin tarina. – Takki peittää sydämen, joten sen valinnassa kannattaa olla tarkkana, Viivi sanoo.

Takki on ensimmäinen asia, jonka näet toisesta, varsinkin Suomen sääolosuhteissa. Osittain juuri tämän takia ohjaaja Viivi Huuska, 28, rakastaa takkeja.

– Takilla voi luoda tunnetta. En voi enää mennä kirpputorille euron päiville, koska kaikki takit puhuttelevat minua.

Viivi Huuskan mielestä rotsi ei voi olla liian iso.

– Minulla on miesten XXL-kokoinen villakangastakki. Ystäväni nauravat, että se on liian iso. Olen eri mieltä. Rotsi ei voi olla koskaan liian reilu.

”Suurin osa takeistani on kierrätettyjä, löydettyjä tai ihmisten päältä ostettuja. Takki peittää sydämen, joten sen valinnassa kannattaa olla tarkkana.”

Viivi Huuska ei kuitenkaan osta mitä vain takkia, vaan sillä pitää olla tarina.

– Vaikka minulla on yli sata takkia, en usko kuluttamiseen ja uutena ostamiseen. Suurin osa takeistani on kierrätettyjä, löydettyjä tai ihmisten päältä ostettuja. Takki peittää sydämen, joten sen valinnassa kannattaa olla tarkkana.

Kukkatoppatakki on UFF-löytö. Se lämmittää joka säällä. Kuva: Juha Salminen
Kukkatoppatakki on UFF-löytö. Se lämmittää joka säällä. Kuva: Juha Salminen

Mummi matkassa

”Tärkein takkini on Lempi-isoäitini vanha. Hän kuoli kaksi vuotta sitten 102-vuotiaana, kovis nainen.

Kun menin käymään kotona Kankaanpäässä ensimmäisen kerran hänen poismenonsa jälkeen, äitini sanoi, että oli säästänyt minulle isoäidin takkeja.

Menin katsomaan takkeja yläkertaan. Rekissä roikkui 1950-luvun turkiksia ja niiden vieressä oudon näköinen, vaaleanvioletti kietaisutakki. Ajattelin, että haluan tämän, en muuta. Alakerrassa kysyin vanhemmiltani takin historiasta.

Äitini kertoi, että isoäitini käytti sitä lypsäessään. Hän oli maatilan tyttöjä. Kun käytin rotsia viime syksynä JVG:n Hartwall Arenan keikalla, ystäväni kehuivat sen mallia ja väriä.

Se on tärkein takkini. En tule koskaan luopumaan siitä. Kun käytän takkia, osa mummini historiasta kulkee mukanani. Se herättää kaipuuta.

Mummini oli supertärkeä. Katsoimme televisiosta Tangomarkkinoita ja biljardia. Samalla ajelin hänen pyörätuolillaan ympäri kämppää. Viimeisinä aikoina nukuimme käsi kädessä päiväunia. Mummini tunnisti minut loppuun saakka.”

Maasta löytynyt pilotti

”Olin elokuussa ystäväni kanssa Helsingin Sörnäisissä Kolme Kaisaa -ravintolassa. Puolenyön aikaan näin erään naisen päällä Adidaksen pilotin. Sanoin kaverilleni, että näitkö tuon takin, aivan mieletön.

Menimme juttelemaan naiselle. Kerroin hänelle, että nähdessäni mielenkiintoisen takin, kysyn, saisinko ostaa sen. Summa on aina 50 euroa. Nainen oli hämmentynyt. Hän alkoi kuitenkin kertoa takin historiaa.

Nainen sanoi löytäneensä takin kymmenen vuotta sitten maasta Amsterdamista. Tarinan lopuksi hän totesi, että takin on itse asiassa aika vaihtaa omistajaa. Teimme kaupat ja joimme oluet. Juttelimme hänen elämästään, minun elämästäni, naisena olemisesta.

Tilanne oli tärkeä, koska sain viettää hetken tämän ihmisen kanssa. Tällä hetkellä teen töitä Adidakselle. Myös he olivat otettuja stoorista.”

Sadepäivän pelastus

”Kaikilla pitäisi olla sadetakki, jonka selässä lukee oma nimi, koska sade on perseestä. Minulla on Vitunviivi. Olen ollut muutaman kerran ongelmissa nimeni vuoksi. En ymmärrä miksi. Sama oli Sannin Että mitähän vittua -kappaleen kanssa. Mikä siinä oli vaikeaa?

Ehkä sana ei sovi käytöstapoihin, mutta en sovi minäkään. Kun olin pieni, äitini kiroili enemmän kuin teini-ikäinen ja isäni oli merimies. Takissa tulee bosslady-olo.”

Viivi Huuska osti ja painatti sadetakkinsa Berliinissä Bread & Butter -muotifestivaaleilla. Kuva: Juha Salminen
Viivi Huuska osti ja painatti sadetakkinsa Berliinissä Bread & Butter -muotifestivaaleilla. Kuva: Juha Salminen

30 puvun jättikoosteesta löytyy juhlatyyli joka makuun. 

Kultainen Venla -gaalan punaisella matolla nähtiin tänään toinen toistaan upeampia muotiluomuksia.

Lieko Golden Globe -gaalan mustalla pukukoodilla ollut vaikutusta, sillä Venloissa riitti säihkyvän mustia asuja. Seassa oli kuitenkin myös piristävän sähäköitä värejä. 

Katso ja inspiroidu!

Vyö viimeisteli näyttelijä Wanda Dubielin metallinhohtoisen mekon.

Juontaja Vappu Pimiän iltapuvussa yhdistyivät röyhelöt ja pitsi.

Juontaja Susanna Laineen kuohkea kampaus kruunasi kekseliään juhlalookin.

Toimittaja Susanne Päivärinta edusti päästä varpaisiin metallisävyissä.

Laulaja Arja Korisevan liehuvahelmaisesta iltapuvusta ei puuttunut sävyjä.

Näyttelijä Jenni Kokander todisti, että pinkki mekko ja oranssit hiukset ovat täydellinen pari.

Yrittäjä Anne Kukkohovi ja radiotoimittaja Tuija Pehkonen täydensivät asunsa kirkkailla huulipunilla.

Juontaja Anni Hautalan puvun halkio paljastui röyhelöiden alta.

Vaakakapinan ja Jenny+-sarjan päätähdet Jenny Lehtinen ja Saara Sarvas saapuivat gaalaan tyyleilleen uskollisina yksisarviset mieleen tuovissa väreissä.

Toimittaja-juontaja Marja Hintikka luotti persikan väriin ja näyttävään kampaukseen.

Tv-kokki Sara La Fountain oli verhoutunut mustaan samettiin.

Toimittajat Kirsi Alm-Siira ja Kristiina Komulainen luottivat mustaan. Laulaja Erika Vikman oli valinnut ylleen kimaltelevan violetin iltapuvun.

Näyttelijä Minttu Mustakallion mekossa yhdistyivät matta ja kiiltävä kangas.

Näyttelijä Pilvi Hämäläisen asussa säihkyivät paljetit.

Näyttelijä Minka Kuustosen puvun juju oli kekseliäs sidonta.

Näyttelijä Iina Kuustonen oli sisarensa tavoin pukeutunut mustaan.

Toimittaja Maria Veitola oli värjännyt hiuksensa punertaviksi ennen gaalaa. Asu säihkyi ruusukullan sävyissä.

Juontaja Ellen Jokikunnaksen puvussa riitti yksityiskohtia. 

Pyörteilevä kuosi teki laulaja Mira Luodin asusta erityisen mielenkiintoisen.

Näyttelijä Essi Hellén oli valinnut ylleen klassisen tyylikkään housupuvun.

Muusikko Sam Yaffa ja valokuvaaja Meeri Koutaniemi säväyttivät hatuilla – eikä asuista muutenkaan puuttunut mielikuvitusta.

Näytteliät Saara Kotkaniemi ja Maria Ylipää näyttivät miettineen asukokonaisuutensa tarkasti hiustyylejä myöten.

Näyttelijät Riitta Havukainen ja Eija Vilpas yhdistivät mekkoihinsa yksinkertaisen tyylikkäät mustat korot.