Näyttelijä Kerry Washingtonin tyyliä kuvaa parhaiten sana naisellisuus. Oscar-gaalassa hänen korallinvärinen Miu Miun mekkonsa oli koristeltu kristalleilla. Kuvat MVphotos
Näyttelijä Kerry Washingtonin tyyliä kuvaa parhaiten sana naisellisuus. Oscar-gaalassa hänen korallinvärinen Miu Miun mekkonsa oli koristeltu kristalleilla. Kuvat MVphotos
Tämä Prabal Gurungin mekko ei ole tylsää nähnytkään.
Tämä Prabal Gurungin mekko ei ole tylsää nähnytkään.
Kerry käyttää rohkeasti värejä, mutta osaa tyylitellä myös mustavalkoisessa.
Kerry käyttää rohkeasti värejä, mutta osaa tyylitellä myös mustavalkoisessa.

Vuosi 2013 on Kerry Washingtonin. Maailman parhaiten pukeutuneeksi valittu näyttelijä hurmaa naisellisella ja samastuttavalla tyylillään.

Kerry Washington, 36, vei tänä vuonna ykkössijan sekä People- että Vanity Fair -lehtien parhaiten pukeutuvien listoilla. Miten aiemmin melko matalaa profiilia pitänyt näyttelijä ponnahti yhtäkkiä kaikkien suosikiksi?

Naisellisuuden sanansaattaja

Kerryn tyylissä naisellisuus ja trendikkyys ovat aina tasapainossa. Hän keräsi kehuja erityisesti Oscar-gaalassa kantamastaan Miu Miun mekosta, jonka ihonväristä kangasta peittivät lukuisat kristallit.

Näyttelijätär nähdään melkein aina hameessa tai mekossa.

– Haluan, että tunnen oloni mukavaksi ja olen pukeutunut tilanteeseen sopivasti, Kerry kommentoi tyyliään.

– Naisellisuus on ollut tänä vuonna muodissa, ja hän on lähes yksinomaan vastuussa siitä, People-lehden vastaava toimittaja Elizabeth Sporkin hehkutti.

Varma tyylittelijä

Kerry suosii nousevia ja kokeilevia vaatesuunnittelijoita, mutta välttää turhaa riskinottoa. Asujen valintaan punaiselle matolle hän saa apua stylisti Erin Walshilta. Kaksikko on onnistunut muokkaamaan Kerryn tyylistä sellaisen, joka omaltaan eikä catwalk-trendien sanelemalta.

Kerrystä tuleekin mieleen eräs toinen tyylitaituri – Yhdysvaltain presidentin puoliso Michelle Obama. Molemmat pitävät eri väreillä ja tyyleillä leikittelystä, mutteivat sorru koskaan ylilyönteihin. Ehkä juuri samastuttava mutta trendikäs tyyli teki Kerrystäkin suosikin.

Keinokuituvaatteista irtoaa jokaisessa pesussa valtava määrä pieniä muovikuituja, joista osa päätyy lopulta vesistöihin.

Vuoden turhake on taas valittu, ja tänä vuonna se on fleecekangas.

Suomen Luonto -lehden toimitus teki valinnan lukijoiden lähettämien ehdotusten joukosta. Valinnalla toimitus haluaa kiinnittää huomiota polyesterikankaista irtoavaan mikromuoviin.

Mikromuovista on puhuttu viime aikoina paljon, sillä se saastuttaa meriä ja on haitaksi niiden eliöille. Huomio on kuitenkin tähän mennessä keskittynyt kosmetiikan mikromuoveihin, joihin lukeutuvat esimerkiksi kuorintavoiteiden muovirakeet. Kerroimme vähän aikaa sitten, että myös muoviglitter on viemäriin päätyessään uhka ympäristölle.

Kuten kosmetiikasta, myös pörröisestä fleecekankaasta irtoaa jokaisessa pesussa jopa 200 000 alle viiden millimetrin mikromuovipalaa. Muut keinokuitukankaat eivät ole yhtään parempi valinta.

– Vielä enemmän hiukkasia irtoaa softshell-kankaasta ja teknisistä urheiluasuista, joten fleece ei edes ole pahin polyesterikangas mikromuoveista puhuttaessa, ryhmäpäällikkö Markus Sillanpää Suomen ympäristökeskuksesta toteaa tiedotteessa.

Suurin osa kuiduista saadaan puhdistettua jätevedenpuhdistamolla, mutta silti vesistöihin päätyy biljoona mikromuovihiukkasta, joiden ympäristövaikutuksia ei vielä tunneta tarkoin.

Kysely

Vältteletkö fleecevaatteita ympäristösyistä?

Gugguun vaatteet saivat asiakkaat ottamaan juoksuaskelia.

Ilmassa oli pientä hysterian tuntua, kun valtava joukko innokkaita asiakkaita ryntäsi ostamaan kotimaisen merkin lastenvaatteita alennettuun hintaan.

Suomalaiset ovat tunnetusti kovia jonottamaan ilmaista tavaraa. Mutta kyllä maksullinenkin rompe aiheuttaa pienimuotoista hysteriaa, jos halvalla saa.

Kotimainen Gugguu-vaatemerkki järjesti Helsingin Suvilahdessa perjantaina outlet-tapahtuman, joka jatkuu vielä lauantaina.

Ensimmäiset asiakkaat kurvasivat Suvilahteen Kattilahallin pihaan perjantaiaamuna kello 6.30. Ovet avattiin kymmeneltä, ja siihen mennessä parkkipaikalle ehti muodostua noin sadan metrin jono. 

Yritys tyhjensi kangasvarastonsa ja teetti ylimääräisistä kankaista lastenvaatteita. Tuotteet myytiin 50 prosentin alennuksella brändin normaalihintoihin verrattuna. Esimerkiksi lasten trikoiset leggingsit maksoivat 14 euroa. Ketjuliikkeistä housut saisi edullisemmin, mutta ilmeisen moni on kiinnostunut suomalaisten yritysten tuotteista, etenkin, kun hinta on alennettu.

Parkkipaikalle ehti muodostua noin sadan metrin jono.

Gugguu on perustettu viisi vuotta sitten. Se suunnittelee parhaillaan ensimmäisen kivijalkaliikkeen perustamista.

Myös muutama muu kotimainen aikuisten ja lasten vaatteita valmistava yritys ottaa parhaillaan ensimmäisiä askeleitaan kivijalassa. Vimma on perustanut kaksi liikettä, toisen Helsinkiin ja toisen Ouluun. Papu kokeilee menestystään nyt joulun alla pop up-muodossa Galleria Esplanadissa. Yritys hakee myös näillä näppäimillä kasvua liiketoiminnalleen joukkorahoituksella. 

Otsikkoa muokattu 9.12. kello 10.00.