Loppukesän viileneviä iltoja fiilistellään hameessa ja pehmeässä puserossa. Sukkahousutkin tekevät varovaista paluuta vaatevarastoon.

Kuvat Jouni Harala

Pääkuvassa: Neule, 49,95 €, H&M. Villainen minihame, 109 €, Marc O’Polo. Omenakorvakorut, 69 €, Ted Baker. Nahkaiset rannekorut, 29 €/kpl, Style Snob.

Hauskat yksityiskohdat piristävät perussettiä.
Neulepuserossa on pitsihelma, 39,95 €, Vero Moda. Neuloshameessa on koristeltu etuosa, 74,95 €, Soaked in Luxury. Korvakorut, 3,95 €, Pieces. Rannekorusetti, 7,95 €, Kappahl. Kaulakoru, 59,95 €, Oxxo. Läppärilaukku, 345 €, Tumi.

Pehmeät ruskan sävyt hehkuvat ilta-auringossa.
Lyhythihainen puuvillapooloneule, 99,90 €, Marc O'Polo. Ruudullinen villahame, 129 €, Tommy Hilfiger, Sukkahousut, 9,50 €, Vogue. Aurinkolasit, 280 €, Burberry. Sitruunakaulakoru, 69 €, ja -korvakorut, 69 €, Ted Baker. Laukku, 29,95 €, Seppälä. Kiiltäväkorkoiset mokkakengät, 100 €, Clarks.

Harmaa on tyylikäs muttei tylsä.
Neuletakin etuosassa on raitaa ja kuviollista kangasta, 189 €, Gustav. Hame, 119 €, Ril’s. Kaakelikuosikuvioidut sukkahousut, 14,95 €, Lindex. Kašmirhuivi, 139 €, Balmuir. Rannekorusetti, 49,95 €/kpl, Oxxo.

Merellinen turkoosi korostaa rusketusta.
Trikoopusero, 35,95 €, Mexx. Villahame, 200 €, Tara Jarmon. Helmikaulakoru, 16,95 €, rannekoru, 9,95 €, ja korvikset,
3,95 €, Pieces. Avokkaat, 49 €, Ellos. Nahkalaukku, 121 €, Dolce Far Niente.

Meikki ja hiukset Maria Kiviaho Tiedustelut Balmuir 040 576 7266. Burberry/Luxottica (09) 439 1050. Clarks/Trendeal (09) 135 2525. Dolce Far Niente (09) 6898 8839. Ellos 010 191 313. Gustav, Oxxo, Style Snob/Villa Tremondo (09) 621 6007. H&M (09) 343 4950. Kappahl/Marsaana (09) 2522 6200. Lindex 0201 422 400. Marc O’Polo (09) 522 133. Mexx (09) 2709 3400. Pieces, Vero Moda/Bestseller 020 747 4600. Ril’s/L-Fashion Pr 044 7223 487. Seppälä (09) 121 7200. Soaked in Luxury/IC Companys (09) 696 2120. Tara Jarmon 0400 773 325. Ted Baker (09) 750 775. Tommy Hilfiger (09) 7745 0700. Tumi 010 470 6630. Vogue/Nanso Group 020 125 800.

Keinokuituvaatteista irtoaa jokaisessa pesussa valtava määrä pieniä muovikuituja, joista osa päätyy lopulta vesistöihin.

Vuoden turhake on taas valittu, ja tänä vuonna se on fleecekangas.

Suomen Luonto -lehden toimitus teki valinnan lukijoiden lähettämien ehdotusten joukosta. Valinnalla toimitus haluaa kiinnittää huomiota polyesterikankaista irtoavaan mikromuoviin.

Mikromuovista on puhuttu viime aikoina paljon, sillä se saastuttaa meriä ja on haitaksi niiden eliöille. Huomio on kuitenkin tähän mennessä keskittynyt kosmetiikan mikromuoveihin, joihin lukeutuvat esimerkiksi kuorintavoiteiden muovirakeet. Kerroimme vähän aikaa sitten, että myös muoviglitter on viemäriin päätyessään uhka ympäristölle.

Kuten kosmetiikasta, myös pörröisestä fleecekankaasta irtoaa jokaisessa pesussa jopa 200 000 alle viiden millimetrin mikromuovipalaa. Muut keinokuitukankaat eivät ole yhtään parempi valinta.

– Vielä enemmän hiukkasia irtoaa softshell-kankaasta ja teknisistä urheiluasuista, joten fleece ei edes ole pahin polyesterikangas mikromuoveista puhuttaessa, ryhmäpäällikkö Markus Sillanpää Suomen ympäristökeskuksesta toteaa tiedotteessa.

Suurin osa kuiduista saadaan puhdistettua jätevedenpuhdistamolla, mutta silti vesistöihin päätyy biljoona mikromuovihiukkasta, joiden ympäristövaikutuksia ei vielä tunneta tarkoin.

Kysely

Vältteletkö fleecevaatteita ympäristösyistä?

Gugguun vaatteet saivat asiakkaat ottamaan juoksuaskelia.

Ilmassa oli pientä hysterian tuntua, kun valtava joukko innokkaita asiakkaita ryntäsi ostamaan kotimaisen merkin lastenvaatteita alennettuun hintaan.

Suomalaiset ovat tunnetusti kovia jonottamaan ilmaista tavaraa. Mutta kyllä maksullinenkin rompe aiheuttaa pienimuotoista hysteriaa, jos halvalla saa.

Kotimainen Gugguu-vaatemerkki järjesti Helsingin Suvilahdessa perjantaina outlet-tapahtuman, joka jatkuu vielä lauantaina.

Ensimmäiset asiakkaat kurvasivat Suvilahteen Kattilahallin pihaan perjantaiaamuna kello 6.30. Ovet avattiin kymmeneltä, ja siihen mennessä parkkipaikalle ehti muodostua noin sadan metrin jono. 

Yritys tyhjensi kangasvarastonsa ja teetti ylimääräisistä kankaista lastenvaatteita. Tuotteet myytiin 50 prosentin alennuksella brändin normaalihintoihin verrattuna. Esimerkiksi lasten trikoiset leggingsit maksoivat 14 euroa. Ketjuliikkeistä housut saisi edullisemmin, mutta ilmeisen moni on kiinnostunut suomalaisten yritysten tuotteista, etenkin, kun hinta on alennettu.

Parkkipaikalle ehti muodostua noin sadan metrin jono.

Gugguu on perustettu viisi vuotta sitten. Se suunnittelee parhaillaan ensimmäisen kivijalkaliikkeen perustamista.

Myös muutama muu kotimainen aikuisten ja lasten vaatteita valmistava yritys ottaa parhaillaan ensimmäisiä askeleitaan kivijalassa. Vimma on perustanut kaksi liikettä, toisen Helsinkiin ja toisen Ouluun. Papu kokeilee menestystään nyt joulun alla pop up-muodossa Galleria Esplanadissa. Yritys hakee myös näillä näppäimillä kasvua liiketoiminnalleen joukkorahoituksella. 

Otsikkoa muokattu 9.12. kello 10.00.