Kohun keskelle joutuneen 16-vuotiaan mallin edustajat toivovat, että häntä käsiteltäisiin kunnioittavasti.

Mekkoväittelyn (onko se sininen ja musta vai valkoinen ja kultainen, juuri tämän) lisäksi sosiaalinen media kuohuu toisestakin muotiasiasta, joka on nimetty #CoverGateksi. Tanskalaisen Cover-muotilehden kuva, jossa poseeraa 16-vuotias malli Lululeika Ravn Liep, on järkyttänyt monia. Kuvan on väitetty hekumoivan anoreksialla.

Lululeika on tuomittu ”internetin etusivua” Redditiä myöten luurangoksi ja sairaan näköiseksi. Törkeimmissä kommenteissa häntä on haukuttu ruumiiksi.

Lehden perustaja Malene Malling pyysi kuvan käyttöä anteeksi Facebookissa. Hän myönsi epäonnistuneensa julkaisijana, äitinä ja naisena päästäessään kuvan lehteen ja muistutti, että lehdessä on näytetty kaikenlaista kauneutta. Muutama kuukausi sitten pluskokoinen malli Diana Graham nähtiin Coverin kannessa.

Monen mielestä kohun keskiössä olevan mallin kohtelu on ollut törkeää. Vaikka Lululeikalla olisikin syömishäiriö, mikään ei oikeuta haukkumaan häntä niillä törkeillä sanoilla, joita keskustelussa on nyt käytetty, Lululeikan puolesta puhuvat kirjoittavat.

Myös tanskalaisministeri Benny Engelbrecht otti Facebookissa kantaa kohuun.

– Luulin todella, että muotiteollisuus olisi ymmärtänyt, että anoreksia on ongelma, joka pitäisi ottaa vakavasti, hän kirjoitti.

Lululeika on ammattimalli, joka on nähty muun muassa Louis Vuittonin näytöksessä Pariisin muotiviikoilla. Hän ei ole kommentoinut asiaa, mutta mallitoimiston mukaan nuori nainen elää vaikeita aikoja menetettyään kaksi perheenjäsentään. Mallitoimisto toivoo, että keskustelussa käytettävät kommentit olisivat asiallisia.

Lähteet: Mirror, Huffington Post, Twitter, New York Post

Lue myös:

Burleskitähti sai potkut painonsa takia?

Hän on New Yorkin muotiviikkojen todellinen tähti: malli, jolla on Downin oireyhtymä

Tanskalaisnainen sai tarpeekseen häiriköistä – alkoi levittää alastonkuviaan

Nicole Richie hehkuttaa mahtuvansa 6-vuotiaan tyttärensä vaatteisiin

Ilmassa oli pientä hysterian tuntua, kun valtava joukko innokkaita asiakkaita ryntäsi ostamaan kotimaisen merkin lastenvaatteita alennettuun hintaan.

Suomalaiset ovat tunnetusti kovia jonottamaan ilmaista tavaraa. Mutta kyllä maksullinenkin rompe aiheuttaa pienimuotoista hysteriaa, jos halvalla saa.

Kotimainen Gugguu-vaatemerkki järjesti Helsingin Suvilahdessa perjantaina outlet-tapahtuman, joka jatkuu vielä lauantaina.

Ensimmäiset asiakkaat kurvasivat Suvilahteen Kattilahallin pihaan perjantaiaamuna kello 6.30. Ovet avattiin kymmeneltä, ja siihen mennessä parkkipaikalle ehti muodostua noin sadan metrin jono. 

Yritys tyhjensi kangasvarastonsa ja teetti ylimääräisistä kankaista lastenvaatteita. Tuotteet myytiin 50 prosentin alennuksella brändin normaalihintoihin verrattuna. Esimerkiksi lasten trikoiset leggingsit maksoivat 14 euroa. Ketjuliikkeistä housut saisi edullisemmin, mutta ilmeisen moni on kiinnostunut suomalaisten yritysten tuotteista, etenkin, kun hinta on alennettu.

Parkkipaikalle ehti muodostua noin sadan metrin jono.

Gugguu on perustettu viisi vuotta sitten. Se suunnittelee parhaillaan ensimmäisen kivijalkaliikkeen perustamista.

Myös muutama muu kotimainen aikuisten ja lasten vaatteita valmistava yritys ottaa parhaillaan ensimmäisiä askeleitaan kivijalassa. Vimma on perustanut kaksi liikettä, toisen Helsinkiin ja toisen Ouluun. Papu kokeilee menestystään nyt joulun alla pop up-muodossa Galleria Esplanadissa. Yritys hakee myös näillä näppäimillä kasvua liiketoiminnalleen joukkorahoituksella. 

Otsikkoa muokattu 9.12. kello 10.00.

Markettimallistoaan luotsaava Janina Fry suunnitteli asut kahdelle Linnan juhlavieraalle.

Janina F -vaatemerkkiään pyörittävä Janina Fry, 44, debytoi viime vuonna Linnan juhlapukujen suunnittelijana, kun hän sai vaatettaa Suomen puolustusvoimain entisen komentajan Ari Puheloisen vaimon Tiina Laisi-Puheloisen. Reservin kapteenilla oli tuolloin yllään oranssi silkkipuku.

Tänä vuonna Janinalta nähtiin itsenäisyyspäivän vastaanotolla jo kaksi asua. Hän jakoi molemmista kuvia Instagram-tilillään. Jälleen kerran asiakkaana oli Tiina Laisi-Puheloinen. Suomen satavuotisjuhlavuonna Linnassa nähtiin monia paljettiasuja, ja Laisi-Puheloisen juhlapuku oli yksi kauneimmista.

Toinen Janinan juhlapuvuista nähtiin Halti Oy:n brand managerin Hanna-Liisa Erkheikin yllä. Tämän selkeälinjainen, pitkähihainen asu oli yksi Linnan monista vihreistä luomuksista. Janina on lisännyt kuvan tunnisteeksi sanan metsänneito, joten lienee selvää, mistä innoitus asuun on saatu.