”Vaatteiden pitää olla muodikkaita ja tuntua hyviltä päällä”, ex-missi Lotta Hintsa sanoo. Kuvat: Jonna Öhrnberg
”Vaatteiden pitää olla muodikkaita ja tuntua hyviltä päällä”, ex-missi Lotta Hintsa sanoo. Kuvat: Jonna Öhrnberg

”Ostin YSL:n kirjekuorilaukun Lontoosta vuonna 2010. YSL on lempimerkkejäni.”
”Ostin YSL:n kirjekuorilaukun Lontoosta vuonna 2010. YSL on lempimerkkejäni.”

Lotta Hintsa keräsi ennen arvokkaita kenkiä, mutta ei uskaltanut käyttää niitä.

Lotta Hintsa

Miss Suomi 2013

Millainen on tyylisi?

”Yhdistelen klassisia vaatekappaleita asuihin ja asusteisiin, joissa on jokin jännä yksityiskohta. Pukeutumisessani pitää olla juju. Mottoni voisi olla ”push the limits” – haluan rikkoa peruskaavaa. Kävin stylistin koulutuksen Lontoossa vuonna 2009, ja siitä on ollut hyötyä tyylini synnyssä. Muodikkuuden lisäksi vaatteiden pitää tuntua hyviltä päällä.”

Tänään mukana

”Ostin mustan YSL:n kirjekuorilaukun Lontoosta neljä vuotta sitten. Sijoitan designlaukkuihin. Keräsin aluksi arvokkaita kenkiä, kuten Jimmy Choota, mutta huomasin, etten uskalla käyttää niitä. Korkkarit menevät helposti pilalle: ne kastuvat ulkona tai korko jää kiinni rappuralliin. Ei ole mitään järkeä, että laatikoissa makaa käyttämättömiä tonnin kenkiä.

Hankin ylioppilaslahjarahoillani ensimmäisen Marc Jacobsin laukun ja siitä se alkoi. YSL on lempimerkkejäni. Pidän myös Alexander Wangin hulluttelevasta tyylistä sekä Chloén ja Balenciagan laukuista. Louis Vuittonin kasseja en ole ostanut, koska niitä on niin monella. Haluan itselleni uniikimpaa. Minulla on noin 15 merkkilaukkua, joista osan olen saanut lahjaksi. Yksi rakkaimmista on poikaystäväni Kristianin (Näkyvä) hankkima YSL:n klassikkolaukku, jonka sain Miss Suomi -kisan voitosta.”

Keinokuituvaatteista irtoaa jokaisessa pesussa valtava määrä pieniä muovikuituja, joista osa päätyy lopulta vesistöihin.

Vuoden turhake on taas valittu, ja tänä vuonna se on fleecekangas.

Suomen Luonto -lehden toimitus teki valinnan lukijoiden lähettämien ehdotusten joukosta. Valinnalla toimitus haluaa kiinnittää huomiota polyesterikankaista irtoavaan mikromuoviin.

Mikromuovista on puhuttu viime aikoina paljon, sillä se saastuttaa meriä ja on haitaksi niiden eliöille. Huomio on kuitenkin tähän mennessä keskittynyt kosmetiikan mikromuoveihin, joihin lukeutuvat esimerkiksi kuorintavoiteiden muovirakeet. Kerroimme vähän aikaa sitten, että myös muoviglitter on viemäriin päätyessään uhka ympäristölle.

Kuten kosmetiikasta, myös pörröisestä fleecekankaasta irtoaa jokaisessa pesussa jopa 200 000 alle viiden millimetrin mikromuovipalaa. Muut keinokuitukankaat eivät ole yhtään parempi valinta.

– Vielä enemmän hiukkasia irtoaa softshell-kankaasta ja teknisistä urheiluasuista, joten fleece ei edes ole pahin polyesterikangas mikromuoveista puhuttaessa, ryhmäpäällikkö Markus Sillanpää Suomen ympäristökeskuksesta toteaa tiedotteessa.

Suurin osa kuiduista saadaan puhdistettua jätevedenpuhdistamolla, mutta silti vesistöihin päätyy biljoona mikromuovihiukkasta, joiden ympäristövaikutuksia ei vielä tunneta tarkoin.

Kysely

Vältteletkö fleecevaatteita ympäristösyistä?

Gugguun vaatteet saivat asiakkaat ottamaan juoksuaskelia.

Ilmassa oli pientä hysterian tuntua, kun valtava joukko innokkaita asiakkaita ryntäsi ostamaan kotimaisen merkin lastenvaatteita alennettuun hintaan.

Suomalaiset ovat tunnetusti kovia jonottamaan ilmaista tavaraa. Mutta kyllä maksullinenkin rompe aiheuttaa pienimuotoista hysteriaa, jos halvalla saa.

Kotimainen Gugguu-vaatemerkki järjesti Helsingin Suvilahdessa perjantaina outlet-tapahtuman, joka jatkuu vielä lauantaina.

Ensimmäiset asiakkaat kurvasivat Suvilahteen Kattilahallin pihaan perjantaiaamuna kello 6.30. Ovet avattiin kymmeneltä, ja siihen mennessä parkkipaikalle ehti muodostua noin sadan metrin jono. 

Yritys tyhjensi kangasvarastonsa ja teetti ylimääräisistä kankaista lastenvaatteita. Tuotteet myytiin 50 prosentin alennuksella brändin normaalihintoihin verrattuna. Esimerkiksi lasten trikoiset leggingsit maksoivat 14 euroa. Ketjuliikkeistä housut saisi edullisemmin, mutta ilmeisen moni on kiinnostunut suomalaisten yritysten tuotteista, etenkin, kun hinta on alennettu.

Parkkipaikalle ehti muodostua noin sadan metrin jono.

Gugguu on perustettu viisi vuotta sitten. Se suunnittelee parhaillaan ensimmäisen kivijalkaliikkeen perustamista.

Myös muutama muu kotimainen aikuisten ja lasten vaatteita valmistava yritys ottaa parhaillaan ensimmäisiä askeleitaan kivijalassa. Vimma on perustanut kaksi liikettä, toisen Helsinkiin ja toisen Ouluun. Papu kokeilee menestystään nyt joulun alla pop up-muodossa Galleria Esplanadissa. Yritys hakee myös näillä näppäimillä kasvua liiketoiminnalleen joukkorahoituksella. 

Otsikkoa muokattu 9.12. kello 10.00.