Vuonna 2007 Liisa Kuoppamäki kertoi omasta pukeutumistyylistään.

Mikä on pukeutumisesi juju?

Pukeudun aika maskuliinisesti. Pukeutumisella ilmaisen ja suojaan itseäni. Se on myös itsetuntokysymys: jos minulla olisi enemmän naisellista itsetuntoa, pukeutuisin varmaan naisellisemmin. Jos laitan päälleni hyvin naisellisen vaatteen, asukokonaisuudessa on aina kontrastina jotain maskuliinisista,
kuten kuluneet bootsit.

En pukeudu itseäni vastaan – en esimerkiksi laittaisi juhliin pitkää iltapukua. Ulkoisen pitää ilmentää sisintä. Jos fiilis on ristiriitainen, voi pukeutuminenkin olla. Se, etten ole mikään hienohelma, voi johtua myös siitä, että sain nuorena vaikutteita pukeutumiseen kahdelta veljeltäni.

Olen todella tarkka siitä, mitä puen päälleni, vaikka minulla on
välinpitämätön ja rento look. En kuitenkaan pukeudu muodikkaasti, en voisi kuvitellakaan laittavani päälle pillifarkkuja!

Lempivärisi ja -materiaalisi?

Olen aina ollut ruskeafriikki. Materiaaleista mieluisimpia ovat mokka, nahka ja villa. Pidän myös sinisen ja harmaan sävyistä. Ihailen ja himoitsen Chloé-tyylisiä vaatteita, eli kevyitä, laskeutuvia ja kerroksellisia silkki- ja sifonkiunelmia, vaikka en omistakaan yhtäkään sellaista.

Suosikkimerkkisi ja -liikkeesi?

Olen helsinkiläisen Ruutu-Rouvan vakioasiakas, siellä on aivan
uskomaton vintage-valikoima. Kierrän paljon kirppareita, joilta
hankin erityisesti kenkiä ja koruja. Myös Play it Again, Sam ja Liike ovat lempikauppojani Helsingissä. Suosikkimerkkejäni ovat Diesel, Day Birger & Mikkelsen, Ivana Helsinki – ja tietysti Chloé!

Mitä aiot hankkia tänä keväänä?

Olen fiilis- ja heräteostaja, enkä varsinaisesti suunnittele vaatehankintojani etukäteen. En siis vielä tiedä, mitkä ostokset täydentävät tänä keväänä vaatekaappiani.

Mitä et pukisi päällesi?

Perus-t-paita, jossa on o-pääntie, on inhokki numero yksi. Myös
poolo- ja kauluspaidat jäävät kaupan hyllylle. Pieni myönnytys,
omistan kaksi ”länkkärityyppistä” kauluspaitaa, jotka odottavat kaapin hyllyllä pitkäksi kasvavia hiuksiani. Uutta tuotettua turkista en myöskään hankkisi.

Mistä et haluaisi luopua?

Bootcut-farkuista ja bootseista. Haluaisin luopua rintaliiveistä,
mutta en usko, että niin käy.

Keinokuituvaatteista irtoaa jokaisessa pesussa valtava määrä pieniä muovikuituja, joista osa päätyy lopulta vesistöihin.

Vuoden turhake on taas valittu, ja tänä vuonna se on fleecekangas.

Suomen Luonto -lehden toimitus teki valinnan lukijoiden lähettämien ehdotusten joukosta. Valinnalla toimitus haluaa kiinnittää huomiota polyesterikankaista irtoavaan mikromuoviin.

Mikromuovista on puhuttu viime aikoina paljon, sillä se saastuttaa meriä ja on haitaksi niiden eliöille. Huomio on kuitenkin tähän mennessä keskittynyt kosmetiikan mikromuoveihin, joihin lukeutuvat esimerkiksi kuorintavoiteiden muovirakeet. Kerroimme vähän aikaa sitten, että myös muoviglitter on viemäriin päätyessään uhka ympäristölle.

Kuten kosmetiikasta, myös pörröisestä fleecekankaasta irtoaa jokaisessa pesussa jopa 200 000 alle viiden millimetrin mikromuovipalaa. Muut keinokuitukankaat eivät ole yhtään parempi valinta.

– Vielä enemmän hiukkasia irtoaa softshell-kankaasta ja teknisistä urheiluasuista, joten fleece ei edes ole pahin polyesterikangas mikromuoveista puhuttaessa, ryhmäpäällikkö Markus Sillanpää Suomen ympäristökeskuksesta toteaa tiedotteessa.

Suurin osa kuiduista saadaan puhdistettua jätevedenpuhdistamolla, mutta silti vesistöihin päätyy biljoona mikromuovihiukkasta, joiden ympäristövaikutuksia ei vielä tunneta tarkoin.

Kysely

Vältteletkö fleecevaatteita ympäristösyistä?

Gugguun vaatteet saivat asiakkaat ottamaan juoksuaskelia.

Ilmassa oli pientä hysterian tuntua, kun valtava joukko innokkaita asiakkaita ryntäsi ostamaan kotimaisen merkin lastenvaatteita alennettuun hintaan.

Suomalaiset ovat tunnetusti kovia jonottamaan ilmaista tavaraa. Mutta kyllä maksullinenkin rompe aiheuttaa pienimuotoista hysteriaa, jos halvalla saa.

Kotimainen Gugguu-vaatemerkki järjesti Helsingin Suvilahdessa perjantaina outlet-tapahtuman, joka jatkuu vielä lauantaina.

Ensimmäiset asiakkaat kurvasivat Suvilahteen Kattilahallin pihaan perjantaiaamuna kello 6.30. Ovet avattiin kymmeneltä, ja siihen mennessä parkkipaikalle ehti muodostua noin sadan metrin jono. 

Yritys tyhjensi kangasvarastonsa ja teetti ylimääräisistä kankaista lastenvaatteita. Tuotteet myytiin 50 prosentin alennuksella brändin normaalihintoihin verrattuna. Esimerkiksi lasten trikoiset leggingsit maksoivat 14 euroa. Ketjuliikkeistä housut saisi edullisemmin, mutta ilmeisen moni on kiinnostunut suomalaisten yritysten tuotteista, etenkin, kun hinta on alennettu.

Parkkipaikalle ehti muodostua noin sadan metrin jono.

Gugguu on perustettu viisi vuotta sitten. Se suunnittelee parhaillaan ensimmäisen kivijalkaliikkeen perustamista.

Myös muutama muu kotimainen aikuisten ja lasten vaatteita valmistava yritys ottaa parhaillaan ensimmäisiä askeleitaan kivijalassa. Vimma on perustanut kaksi liikettä, toisen Helsinkiin ja toisen Ouluun. Papu kokeilee menestystään nyt joulun alla pop up-muodossa Galleria Esplanadissa. Yritys hakee myös näillä näppäimillä kasvua liiketoiminnalleen joukkorahoituksella. 

Otsikkoa muokattu 9.12. kello 10.00.