Milloin viimeksi työpaikalla törmäsit tämän näköiseen mieheen? Kuva: Shutterstock
Milloin viimeksi työpaikalla törmäsit tämän näköiseen mieheen? Kuva: Shutterstock

Kauluspaita, kravatti ja kokopuku ovat kohta työpaikoilla historiaa. Menestyvillä johtajilla on kuitenkin vielä oma salainen pukukoodinsa.

Muistatko vielä puheet Casual Fridaysta eli rennosta perjantaista? Amerikasta levinneen tavan ideana oli, että viikon viimeisenä työpäivänä hylätään muodolliset pukeutumiskoodit, jätetään puvut ja kravatit kotiin ja lähdetään töihin rennommassa bisnestyylissä.

Enää tuskin tarvitsee puhua rennosta perjantaista, sillä brittiläisen sähkötupakkayhtiön teettämän tutkimuksen mukaan koko työviikon tyylistä on tullut rento. Tutkimukseen vastanneista 1000 työntekijästä 34 prosenttia sanoi pukeutuvansa pukuun enää ainoastaan silloin, jos he ovat tapaamassa asiakkaita tai osallistumassa tärkeään konferenssiin, kirjoittaa Daily Mail.

Lähes puolet kyselyyn vastanneista ihmisistä uskookin, että puku päällä työskentelemisen aikakausi on auttamatta ohi – vaikkakin joillakin perinteikkäillä aloilla, kuten rahoitus- ja vakuutusaloilla, ollaan edelleen tarkkoja pukeutumiskoodeista.

Sen sijaan etenkin teknologia- ja media-aloilla työskentelevät eivät enää juurikaan tee eroa työ- ja vapaa-ajan puketumisen välillä.

Bisnespukeutumiskoodiston löystyminen on kirvoittanut myös vastareaktioita. Muun muassa talouslehti Forbesin jutussa huomautetaan, että rento pukeutumistyyli ei tarkoita sitä, että töihin tulisi ilmestyä pyöräilysortseissa ja topissa. Lehden mukaan t-paidan alta pilkistävät urheiluliivit heikentävät auttamatta johtajan uskottavuutta. Eikä edes kesä ole riittävä tekosyy pitää töissä sortseja ja flip flop -sandaaleja.

Alexander Stubbin tyyli herätti paljon keskustelua, kun pääministeri osallistui elokuussa 2014 kokoomuksen ministeriryhmän kesäkokoukseen sortseissa ja kesäjalkineissa. Kuva: Pirjo Latva-Mantila

Mutta tiesitkö, että menestyvillä johtajilla on oma salainen pukukoodinsa? Sen mukaan esimerkiksi sininen luo kantajastaan luotettavan kuvan, kun taas vihreä on kateuden väri. Ja ruskeat kengät ne vasta pahasta ovatkin!

Lue myös:

Tällainen on bisnesmiesten salainen pukukoodi

Näin kukkamekosta tulee työvaate

Kuvat: MV-Photos ja valmistajat

 

Muotisuunnittelija Diane von Furstenberg loi 1970-luvulla kuuluisan kietaisumekon. Vuosikymmenen tyyli-ikoni suosi värikkäitä printtimekkoja, joita nähtiin myös brändin tämän syksyn mallistossa.

  1. Puisissa korvakoruissa on hippimeininkiä, 32 €, Aarikka.
  2. Kimonomainen takki sopii myös juhliin, 79,95€, Zara.
  3. Jakardikangas vie ajatukset barokkiin, mutta hihansuut kielivät nykyajasta, 175 €, &Other Stories.
  4. Chelsea-bootsit toimivat joka tilanteessa, 99,99 €, Selected Femme.
  5. Mekko muistuttaa Joutsenlammesta, 49,95 €, Ellos.
  6. Meripihkan ja mustan kahvin liitto toimii, 110 €, &Other Stories.
  7. Matalakorkoiset avokkaat ilahduttavat jalkoja, 49,95 €, Ellos.
  8. Printtihousut ovat oiva vaihtoehto kietaisumekolle, 189 €, Joseph Ribkoff.

 

 

Mukavia pellavahousuja, pitkiä neuleita, matalia kenkiä... Menocore-trendi on enemmän kuin tervetullut.

Tätä on odotettu! Muoti on vihdoin kääntänyt katseensa nuorisosta keski-ikäisiin ja keski-iän ylittäneisiin naisiin. Nyt nuoretkin pukeutuvat väljään pellavaan, tunikoihin ja mukaviin kävelykenkiin. Pitkät neuleet ja puuhelmikaulakorut kiinnostavat alle nelikymppisiä. 

Trendin nimi on menocore – yhdistelmä tavistyyli normcorea ja menopaussia eli vaihdevuosia. Siitä ovat kirjoittaneet muun muassa Man Repeller ja Racked. Ensimmäinen mainitsee menocore-ikoneiksi esimerkiksi Lauren Huttonin, Whoopi Goldbergin ja Miuccia Pradan, toinen ihastelee Diane Keatonia erityisesti romanttisessa komediassa Jotain annettavaa.

Näyttelijät Whoopi Goldberg ja Lauren Hutton näyttävät menocore-mallia. Kuvat: Reuters
Näyttelijät Whoopi Goldberg ja Lauren Hutton näyttävät menocore-mallia. Kuvat: Reuters

Tuulipukuja ja crocseja ei – ainakaan vielä – lasketa menocoreksi, mutta mukavuus on silti trendin ytimessä. 

”Tosi rentoa. Coolia niin, ettei tiedosta olevansa cool. Mieti viisikymppistä naista, joka ei välitä, mitä muut ajattelevat ja haluaa vain pukeutua äärimmäisen mukavasti,” Man Repellerin muodista vastaava toimituspäällikkö Harling Ross kuvailee menocorea.

Haave kivasta keski-iästä

Tavallaan on ihme, ettei menocore ole tullut jo aiemmin muotiin. Mukavuudessaan ja yksinkertaisuudessaan se vetoaa valtavaan joukkoon ihmisiä. Tavoitteena on tietyn hittivaatteen hankkimisen sijaan saavuttaa rennon itsevarma ja mukava fiilis.

Menocore-inspiraatiota voi hakea vaikka Goldie Hawnilta ja Diane Keatonilta, kuten tässä kuvassa.

Menocore ei ole mikä tahansa ohimenevä muotivillitys, vaan se kertoo paljon yhteiskunnallisesta tilanteesta. Menocore-esikuvat ovat rikkaita tai vähintään keskiluokkaisia naisia, jotka ovat saavuttaneet elämässään paljon ja joilla on nyt aikaa itselleen.

Kaksi- ja kolmekymppisten pätkätyösukupolvelle he edustavat unelmaa siitä, että suurin piirtein 50:een ikävuoteen mennessä työelämä ja muu elämä ovat asettuneet uomiinsa, ja epävarman säntäilyn sijaan voi keskittyä lomailemaan jollakin ihanalla, juuri sopivasti tuulisella rannalla pellavahattu päässä. 

Saksalaisen Grazia-lehden toimituksessa testattiin menocorea.