Vaatteet on mun aatteet.Tekstipainatus ja revityt yksityiskohdat antavat ruutupaitikselle rokkia, 39,95 €, Zara.
Vaatteet on mun aatteet.Tekstipainatus ja revityt yksityiskohdat antavat ruutupaitikselle rokkia, 39,95 €, Zara.

Tänä kesänä punainen ja ruutu ­raikastavat rennon ­kaupunkityylin. Nämä vaatteet pukevat ihan kaikenkokoisia.


Klassinen kauluspaita tuo ryhtiä rentoon asuun. Siisti collegepaita on jo toimistokelpoinen, 49,95 €, Selected Femme. Vaatekaapin peruspilari on valkoinen kauluspaita, 20 €, H&M. Ylhäältä juuri sopivan väljät collegehousut, 59,95 €, Selected Femme. Kumipohjaiset kiiltonahkaloaferit ovat mukavat jalassa, 94,90 €, Global Essentials.

 

 


Prätkämimmin kevätlook häikäisee! Rennosti brodeerattu t-paita, 10 €, Mango. Hapsuhelma antaa kauluspaidalle huolettoman ilmeen, 29,95 €, Zara. Bikertakki, 199,95 €, Object. Joustavat farkut, 39,95 €, Junarose. Ketjuolkaiminen pikkulaukku tuo hauskaa kontrastia, 20 €, Mango.

 

 


Supermuodikkaat valkoiset tennarit sopivat joka asuun. Pääntiestä rypytetty sifonkitoppi jättää tilaa yläkropalle, 19,95 €, Lindex. Napiton neuletakki on helppo heittää päälle, 219 €, Sand. Vajaamittaiset housut taipuvat vaikka spagaattiin, 30 €. Kirjekuorilaukkuun mahtuu kaikki tarpeellinen, 16 €, molemmat Mango. Nauhasneakerit, 99 €, Vagabond.

 

 


Väljä yläosa saa vastapainoa tiukasta alaosasta. Puuvillaneuleessa on seilorityylistä lainatut vaakaraidat, 29,95 €. Kynähametta piristää halkiollinen keinonahkakaistale, 29,95 €. Molemmat Lindex. Asun väripilkku löytyy kaulasta, 20 €, Mango.

 

 


Isot printtilogot ovat taas pinnalla. Uusintapainos ikonisesta logo-t-paidasta vie ajatukset 90-luvulle, 49,90 €, Calvin Klein Jeans. Kevään must-hankinta on pirtsakan punainen trenssi, 90 €, Mango. Kulutetut farkut, 45 €, KappAhl. Liskopintaiset korkonilkkurit, 80 €, H&M. Kipparilakki, 19,95 €, Lindex.

 

Ilmassa oli pientä hysterian tuntua, kun valtava joukko innokkaita asiakkaita ryntäsi ostamaan kotimaisen merkin lastenvaatteita alennettuun hintaan.

Suomalaiset ovat tunnetusti kovia jonottamaan ilmaista tavaraa. Mutta kyllä maksullinenkin rompe aiheuttaa pienimuotoista hysteriaa, jos halvalla saa.

Kotimainen Gugguu-vaatemerkki järjesti Helsingin Suvilahdessa perjantaina outlet-tapahtuman, joka jatkuu vielä lauantaina.

Ensimmäiset asiakkaat kurvasivat Suvilahteen Kattilahallin pihaan perjantaiaamuna kello 6.30. Ovet avattiin kymmeneltä, ja siihen mennessä parkkipaikalle ehti muodostua noin sadan metrin jono. 

Yritys tyhjensi kangasvarastonsa ja teetti ylimääräisistä kankaista lastenvaatteita. Tuotteet myytiin 50 prosentin alennuksella brändin normaalihintoihin verrattuna. Esimerkiksi lasten trikoiset leggingsit maksoivat 14 euroa. Ketjuliikkeistä housut saisi edullisemmin, mutta ilmeisen moni on kiinnostunut suomalaisten yritysten tuotteista, etenkin, kun hinta on alennettu.

Parkkipaikalle ehti muodostua noin sadan metrin jono.

Gugguu on perustettu viisi vuotta sitten. Se suunnittelee parhaillaan ensimmäisen kivijalkaliikkeen perustamista.

Myös muutama muu kotimainen aikuisten ja lasten vaatteita valmistava yritys ottaa parhaillaan ensimmäisiä askeleitaan kivijalassa. Vimma on perustanut kaksi liikettä, toisen Helsinkiin ja toisen Ouluun. Papu kokeilee menestystään nyt joulun alla pop up-muodossa Galleria Esplanadissa. Yritys hakee myös näillä näppäimillä kasvua liiketoiminnalleen joukkorahoituksella. 

Otsikkoa muokattu 9.12. kello 10.00.

Markettimallistoaan luotsaava Janina Fry suunnitteli asut kahdelle Linnan juhlavieraalle.

Janina F -vaatemerkkiään pyörittävä Janina Fry, 44, debytoi viime vuonna Linnan juhlapukujen suunnittelijana, kun hän sai vaatettaa Suomen puolustusvoimain entisen komentajan Ari Puheloisen vaimon Tiina Laisi-Puheloisen. Reservin kapteenilla oli tuolloin yllään oranssi silkkipuku.

Tänä vuonna Janinalta nähtiin itsenäisyyspäivän vastaanotolla jo kaksi asua. Hän jakoi molemmista kuvia Instagram-tilillään. Jälleen kerran asiakkaana oli Tiina Laisi-Puheloinen. Suomen satavuotisjuhlavuonna Linnassa nähtiin monia paljettiasuja, ja Laisi-Puheloisen juhlapuku oli yksi kauneimmista.

Toinen Janinan juhlapuvuista nähtiin Halti Oy:n brand managerin Hanna-Liisa Erkheikin yllä. Tämän selkeälinjainen, pitkähihainen asu oli yksi Linnan monista vihreistä luomuksista. Janina on lisännyt kuvan tunnisteeksi sanan metsänneito, joten lienee selvää, mistä innoitus asuun on saatu.