”Häh? Ihan normaalisti tässä kalastelen.” Kuva: Shutterstock
”Häh? Ihan normaalisti tässä kalastelen.” Kuva: Shutterstock

Unohda glamour, kauneus ja täydellisyys. Vuoden trendikkäin look syntyy esimerkiksi poolon ja aurinkolasien avulla.

Oletko koskaan miettinyt, mitä tavoittelet pukeutumisellasi ja sillä, miten meikkaat tai laitat hiukset? Haluatko olla seksikäs? Vai ilmaista kuuluvasi johonkin ryhmään?

Viestimme voimakkaasti ulkonäöllämme, ja vuoden halutuin viesti on The Guardianin mukaan ”minä olen kiinnostava tyyppi”. Glamour on siis out, elämänkokemus in.

”Vuoden iso trendi? Näyttäminen siltä, että elät kiinnostavaa elämää ja olet liian kiinnostava nähdäksesi liikaa vaivaa vaatteiden eteen”, lehti kirjoittaa.

Hyviä esimerkkejä trendistä ovat mainoskampanjat. Célinen kampanjassa poseeraa 80-vuotias toimittaja-kirjailija Joan Didion, jolla on yllään tumma mekko, suuret aurinkolasit ja erikoinen mutta yksinkertainen kaulariipus. Saint Laurent puolestaa valitsi keulakuvakseen muusikko Joni Mitchellin, 70.

Kummastakin naisesta huokuu elämänkokemus. On vaikeaa kuvitella, että kumpikaan juoksisi trendien tai kaiken kiiltävän perässä.

Huijaa itsestäsi kiinnostava

Punaisilla matoilla on totuttu näkemään kauniita ja täydellisiä ihmisiä, mutta tässäkin on havaittavissa pieni muutos. The Guardian nostaa esimerkiksi Lorden. Uusiseelantilainen muusikko pitää tiukasti kiinni omasta, hieman erikoisesta tyylistään, vaikka erottuukin selvästi valtavirrasta. Väljä puku pomppaa voimakkaasti esiin kaiken tyllin keskeltä.

Parasta trendissä on, että kiinnostavalta näyttääkseen ei edes tarvitse olla oikeasti kiinnostava! Kun tyyliin poimii elementit boheemeilta taitelijoilta ja muilta, joilla elämänkokemusta riittää, voi itsekin hetken aikaa kuvitella olevansa Prisman kassajonon mielenkiintoisin persoona.

Muista, että täydellisyys on tylsää, ja kokeile esimerkiksi näitä vaatteita ja stailauskikkoja.

1. Omituiset mittasuhteet

Korkeavyötäröiset farkut, joissa on liian lyhyet lahkeet? Kiinnostavuutesi kasvoi juuri sata prosenttia. Pidä huoli siitä, että oudoista mittasuhteista tulee osa tyyliäsi, jotta asia tulee varmasti selväksi.

2. Lisää asuun yksi outo asia

Muu voi olla ihan sitä tavallista, kunhan kaulassa on outo möhkälemäinen riipus. Älä kikkaile sillä, vaan anna sen olla ja möllöttää.

3. Poolokaulus

Laita aurinkolasit päähän ja teeskentele, että olet lukenut kaiken, mitä lähikirjaston hyllyillä on. Mahdollisia keskusteluja varten lienee hyvä, että tiedät vähän jotain muutakin kuin Salkkareiden viimeisimmän viikon tapahtumat.

Lue myös:

K70! Muotitalot innostuivat ikäihmisistä

Kulta kimmeltää muodin huipulla

Tympääntyikö Amal Clooney muotiuteluihin?

Ilmassa oli pientä hysterian tuntua, kun valtava joukko innokkaita asiakkaita ryntäsi ostamaan kotimaisen merkin lastenvaatteita alennettuun hintaan.

Suomalaiset ovat tunnetusti kovia jonottamaan ilmaista tavaraa. Mutta kyllä maksullinenkin rompe aiheuttaa pienimuotoista hysteriaa, jos halvalla saa.

Kotimainen Gugguu-vaatemerkki järjesti Helsingin Suvilahdessa perjantaina outlet-tapahtuman, joka jatkuu vielä lauantaina.

Ensimmäiset asiakkaat kurvasivat Suvilahteen Kattilahallin pihaan perjantaiaamuna kello 6.30. Ovet avattiin kymmeneltä, ja siihen mennessä parkkipaikalle ehti muodostua noin sadan metrin jono. 

Yritys tyhjensi kangasvarastonsa ja teetti ylimääräisistä kankaista lastenvaatteita. Tuotteet myytiin 50 prosentin alennuksella brändin normaalihintoihin verrattuna. Esimerkiksi lasten trikoiset leggingsit maksoivat 14 euroa. Ketjuliikkeistä housut saisi edullisemmin, mutta ilmeisen moni on kiinnostunut suomalaisten yritysten tuotteista, etenkin, kun hinta on alennettu.

Parkkipaikalle ehti muodostua noin sadan metrin jono.

Gugguu on perustettu viisi vuotta sitten. Se suunnittelee parhaillaan ensimmäisen kivijalkaliikkeen perustamista.

Myös muutama muu kotimainen aikuisten ja lasten vaatteita valmistava yritys ottaa parhaillaan ensimmäisiä askeleitaan kivijalassa. Vimma on perustanut kaksi liikettä, toisen Helsinkiin ja toisen Ouluun. Papu kokeilee menestystään nyt joulun alla pop up-muodossa Galleria Esplanadissa. Yritys hakee myös näillä näppäimillä kasvua liiketoiminnalleen joukkorahoituksella. 

Otsikkoa muokattu 9.12. kello 10.00.

Markettimallistoaan luotsaava Janina Fry suunnitteli asut kahdelle Linnan juhlavieraalle.

Janina F -vaatemerkkiään pyörittävä Janina Fry, 44, debytoi viime vuonna Linnan juhlapukujen suunnittelijana, kun hän sai vaatettaa Suomen puolustusvoimain entisen komentajan Ari Puheloisen vaimon Tiina Laisi-Puheloisen. Reservin kapteenilla oli tuolloin yllään oranssi silkkipuku.

Tänä vuonna Janinalta nähtiin itsenäisyyspäivän vastaanotolla jo kaksi asua. Hän jakoi molemmista kuvia Instagram-tilillään. Jälleen kerran asiakkaana oli Tiina Laisi-Puheloinen. Suomen satavuotisjuhlavuonna Linnassa nähtiin monia paljettiasuja, ja Laisi-Puheloisen juhlapuku oli yksi kauneimmista.

Toinen Janinan juhlapuvuista nähtiin Halti Oy:n brand managerin Hanna-Liisa Erkheikin yllä. Tämän selkeälinjainen, pitkähihainen asu oli yksi Linnan monista vihreistä luomuksista. Janina on lisännyt kuvan tunnisteeksi sanan metsänneito, joten lienee selvää, mistä innoitus asuun on saatu.