Kevätfarkut ovat kuluneet, revityt ja sopivasti rähjäiset. Raikas uutuus on liukuvärjätty denim.

Lumipesty farkkupaita on ihanan kevyt, 49,95 €, Only.­ Tummansiniset paikat antavat kontrastia vaaleille pillifarkuille, 179 €, Guess Jeans. Printtitopin kirjaimet kimaltelevat, 30 €, mokka­nahkakenkiä tehostaa leopardikuosi, 95 €, Garageland. Puuvillainen bandanahuivi, 4 €, Shop Tetuan. Rannekoruksi kiedottiin hopeinen kaulakoru, 180 €, Efva Attling. Kangaspäällysteisessä nahka­vyössä on patinoitu pinta, 49,90 €, Hilfiger Denim. Näyttävä vyönsolki, 28 €, Route 66 Store. Nilkkasukat, 4,95 €, Vogue Colore.

Duunarivaatteen uusi ilme.  Farkkuliivi on saanut uuden, lyhyen mallin, 99,90 €, Lee. Tatuointi­printti koristaa väljän t-paidan etumusta, 30 €, Garageland. Farkku­sortseja on kulutettu, revitty ja kääritty, 29,95 €, Lindex.

Huivi pelastaa huonon hiuspäivän. Kevyessä farkku­paidassa on epäsymmetrinen liukuvärjäys, 119 €, Hilfiger Denim. Pirteä paisley-kuosinen huivi, 4 €, Shop Tetuan.

Tosinainen ei pikeä pelkää. Rennot boyfriend-­malliset farkut ovat saaneet pintaansa kunnon dirty wash -pesun, 300 €, Diesel. Biker-mallinen farkkurotsi, 214,95 €, Maison Scotch. Ribbitoppi, 29,90 €, Hugo Boss. Korut kuuluvat Cornelia Webbin suunnittelemaan sarjaan, jonka osia voi yhdistellä mielensä mukaan, osat alkaen 35,95 €, Ellos. Tossut, 80 €, Converse. 

Pyörät alle ja baanalle! Väljät ja vaaleat farkku­haalarit ovat kevään ykkösjuttu, 59,95 €, Only. Kantripaita, 64 €, narusolmio, 24 €, Route 66 Store.

Kuvauspaikka: Autorengasliike Radial Oy, (09) 385 4617. Meikki ja hiukset: Leena Waggoner. Tiedustelut: Converse, Vogue Colore/Aleksi 13 (09) 131 441. Diesel (09) 452 0855. Efva Attling (09) 682 9212. Ellos 010 191 313. Garageland garageland.fi. Guess Jeans/MPH-Trading Oy 050 401 6246. Hilfiger Denim/Tommy Hilfiger Finland Oy (09) 774 50 700. Hugo Boss/Stockmann (09) 1211. Lee/Toveri Hki 050 543 0750. Lindex 020 142 2400. Maison Scotch/Fenix fashion 010 320 4370. Only/Bestseller 020 747 4600. Route 66 Store route66store.net. Shop Tetuan (09) 673 250.

Kuvat: MV-Photos ja valmistajat

 

Muotisuunnittelija Diane von Furstenberg loi 1970-luvulla kuuluisan kietaisumekon. Vuosikymmenen tyyli-ikoni suosi värikkäitä printtimekkoja, joita nähtiin myös brändin tämän syksyn mallistossa.

  1. Puisissa korvakoruissa on hippimeininkiä, 32 €, Aarikka.
  2. Kimonomainen takki sopii myös juhliin, 79,95€, Zara.
  3. Jakardikangas vie ajatukset barokkiin, mutta hihansuut kielivät nykyajasta, 175 €, &Other Stories.
  4. Chelsea-bootsit toimivat joka tilanteessa, 99,99 €, Selected Femme.
  5. Mekko muistuttaa Joutsenlammesta, 49,95 €, Ellos.
  6. Meripihkan ja mustan kahvin liitto toimii, 110 €, &Other Stories.
  7. Matalakorkoiset avokkaat ilahduttavat jalkoja, 49,95 €, Ellos.
  8. Printtihousut ovat oiva vaihtoehto kietaisumekolle, 189 €, Joseph Ribkoff.

 

 

Mukavia pellavahousuja, pitkiä neuleita, matalia kenkiä... Menocore-trendi on enemmän kuin tervetullut.

Tätä on odotettu! Muoti on vihdoin kääntänyt katseensa nuorisosta keski-ikäisiin ja keski-iän ylittäneisiin naisiin. Nyt nuoretkin pukeutuvat väljään pellavaan, tunikoihin ja mukaviin kävelykenkiin. Pitkät neuleet ja puuhelmikaulakorut kiinnostavat alle nelikymppisiä. 

Trendin nimi on menocore – yhdistelmä tavistyyli normcorea ja menopaussia eli vaihdevuosia. Siitä ovat kirjoittaneet muun muassa Man Repeller ja Racked. Ensimmäinen mainitsee menocore-ikoneiksi esimerkiksi Lauren Huttonin, Whoopi Goldbergin ja Miuccia Pradan, toinen ihastelee Diane Keatonia erityisesti romanttisessa komediassa Jotain annettavaa.

Näyttelijät Whoopi Goldberg ja Lauren Hutton näyttävät menocore-mallia. Kuvat: Reuters
Näyttelijät Whoopi Goldberg ja Lauren Hutton näyttävät menocore-mallia. Kuvat: Reuters

Tuulipukuja ja crocseja ei – ainakaan vielä – lasketa menocoreksi, mutta mukavuus on silti trendin ytimessä. 

”Tosi rentoa. Coolia niin, ettei tiedosta olevansa cool. Mieti viisikymppistä naista, joka ei välitä, mitä muut ajattelevat ja haluaa vain pukeutua äärimmäisen mukavasti,” Man Repellerin muodista vastaava toimituspäällikkö Harling Ross kuvailee menocorea.

Haave kivasta keski-iästä

Tavallaan on ihme, ettei menocore ole tullut jo aiemmin muotiin. Mukavuudessaan ja yksinkertaisuudessaan se vetoaa valtavaan joukkoon ihmisiä. Tavoitteena on tietyn hittivaatteen hankkimisen sijaan saavuttaa rennon itsevarma ja mukava fiilis.

Menocore-inspiraatiota voi hakea vaikka Goldie Hawnilta ja Diane Keatonilta, kuten tässä kuvassa.

Menocore ei ole mikä tahansa ohimenevä muotivillitys, vaan se kertoo paljon yhteiskunnallisesta tilanteesta. Menocore-esikuvat ovat rikkaita tai vähintään keskiluokkaisia naisia, jotka ovat saavuttaneet elämässään paljon ja joilla on nyt aikaa itselleen.

Kaksi- ja kolmekymppisten pätkätyösukupolvelle he edustavat unelmaa siitä, että suurin piirtein 50:een ikävuoteen mennessä työelämä ja muu elämä ovat asettuneet uomiinsa, ja epävarman säntäilyn sijaan voi keskittyä lomailemaan jollakin ihanalla, juuri sopivasti tuulisella rannalla pellavahattu päässä. 

Saksalaisen Grazia-lehden toimituksessa testattiin menocorea.