Ateljeemalliston vaatteet tehdään tilauksesta ja laukut pientuotantona Tallinnassa. Kuva: Lovia / Jussi Ratilainen
Ateljeemalliston vaatteet tehdään tilauksesta ja laukut pientuotantona Tallinnassa. Kuva: Lovia / Jussi Ratilainen

Suomalaisen Lovia-vaatemerkin suunnittelija Outi Korpilaakso neuvoo piristämään syksyn asuja värillisellä nahkalla.

Suomalaisen Lovia-merkin suunnittelijalla Outi Korpilaaksolla on erityisen lämmin suhde nahkaan. Se on yksi folkloristiikasta ja tarustoista ammentavan merkin tärkeimmistä materiaaleista niin vaatteissa kuin asusteissakin.

Outin mielestä nahka on toimiva – ja trendikäskin – kesämateriaali.

– On toki tärkeää, että nahassa on miellyttävä, hengittävä vuori. Nahka itsessään hengittää myös eikä välttämättä tunnu niin pahalta kuin kuvittelisi.

Outi suosittelee pitämään silmät auki ostoksilla, sillä nahkaakin on monenlaista ja -paksuista. Lovian mallistosta löytyy esimerkiksi ohutta poronmokkaa, joka on kevyt ja miellyttävä päällä.

– Nyt on paljon liivejä, jotka sopivat kesään. Myös hapsut ovat muodissa, esimerkiksi hameissa ne näyttävät tosi kesäisiltä ja ihanilta.

Outin mukaan nahassa saa olla muotoja, joko geometristä jäykkyyttä, orgaanisia muotoja tai niiden yhdistelmiä.

– Myös vahvat värit ovat pinnalla. Syksyllä nähdään paljon viininpunaista ja tummaa jadenvihreää. Usvaiset syyspastellit ovat uutta, sillä pastelleja on yleensä ajateltu kevätjuttuna, Outi vinkkaa.

 


Suunnittelija Outi Korpilaaksoa kiinnostaa, miten kierrätysmateriaalista saa tehtyä elegantteja ja moderneja vaatteita ja asusteita.

 

Hukkapalat hyötykäyttöön

Lovia on yksi suomalaisista ekomuotimerkeistä. Yrityksen tuotteissa käytetään paljon kierrätysnahkaa, ja merkki on tehnyt sen hyödyntämisessä pioneerityötä Suomessa.

– Nahka on arvokas materiaali, joten olisi turhaa heittää sitä pois. Kierrätysnahka tulee pääosin vaatteista, joten sitä ei ole saatavilla kovin isoina paloina, mutta nahkasuikaleista voi tehdä esimerkiksi punoksia, joista muodostuu isompia pintoja, Outi selittää.

– Kierrättämällä voimme perustella paremmin uusien tuotteiden tekemistä.

Merkki hyödyntää Suomessa myös luomutilalla kasvatettujen lampaiden nahkoja – nekin menisivät muuten hukkaan, kun lampaat päätyvät teuraaksi. Innovatiivista on myös kalannahan käyttö.

Outi kertoo, että yritykset puhuvat mielellään eettisyydestä ja ekologisuudesta, mutta kun tarkempaa tietoa alkaa etsiä, sitä ei välttämättä löydykään niin helposti.

– Vaikka esimerkiksi luomuvetoketjuja ei saa mistään, tarkoituksemme on olla rehellisiä. Ydinajatuksemme on, että haluamme olla mahdollisimman läpinäkyviä ja pystyä kertomaan, mistä tuotteemme tulevat.

Lue myös:

Onko komerossasi ”tappajakengät”?

Tämä nahkatrendi ei jätä ketään kylmäksi

Pukeudu kuin lännentyttö – näin luot tyylin

Keinokuituvaatteista irtoaa jokaisessa pesussa valtava määrä pieniä muovikuituja, joista osa päätyy lopulta vesistöihin.

Vuoden turhake on taas valittu, ja tänä vuonna se on fleecekangas.

Suomen Luonto -lehden toimitus teki valinnan lukijoiden lähettämien ehdotusten joukosta. Valinnalla toimitus haluaa kiinnittää huomiota polyesterikankaista irtoavaan mikromuoviin.

Mikromuovista on puhuttu viime aikoina paljon, sillä se saastuttaa meriä ja on haitaksi niiden eliöille. Huomio on kuitenkin tähän mennessä keskittynyt kosmetiikan mikromuoveihin, joihin lukeutuvat esimerkiksi kuorintavoiteiden muovirakeet. Kerroimme vähän aikaa sitten, että myös muoviglitter on viemäriin päätyessään uhka ympäristölle.

Kuten kosmetiikasta, myös pörröisestä fleecekankaasta irtoaa jokaisessa pesussa jopa 200 000 alle viiden millimetrin mikromuovipalaa. Muut keinokuitukankaat eivät ole yhtään parempi valinta.

– Vielä enemmän hiukkasia irtoaa softshell-kankaasta ja teknisistä urheiluasuista, joten fleece ei edes ole pahin polyesterikangas mikromuoveista puhuttaessa, ryhmäpäällikkö Markus Sillanpää Suomen ympäristökeskuksesta toteaa tiedotteessa.

Suurin osa kuiduista saadaan puhdistettua jätevedenpuhdistamolla, mutta silti vesistöihin päätyy biljoona mikromuovihiukkasta, joiden ympäristövaikutuksia ei vielä tunneta tarkoin.

Kysely

Vältteletkö fleecevaatteita ympäristösyistä?

Gugguun vaatteet saivat asiakkaat ottamaan juoksuaskelia.

Ilmassa oli pientä hysterian tuntua, kun valtava joukko innokkaita asiakkaita ryntäsi ostamaan kotimaisen merkin lastenvaatteita alennettuun hintaan.

Suomalaiset ovat tunnetusti kovia jonottamaan ilmaista tavaraa. Mutta kyllä maksullinenkin rompe aiheuttaa pienimuotoista hysteriaa, jos halvalla saa.

Kotimainen Gugguu-vaatemerkki järjesti Helsingin Suvilahdessa perjantaina outlet-tapahtuman, joka jatkuu vielä lauantaina.

Ensimmäiset asiakkaat kurvasivat Suvilahteen Kattilahallin pihaan perjantaiaamuna kello 6.30. Ovet avattiin kymmeneltä, ja siihen mennessä parkkipaikalle ehti muodostua noin sadan metrin jono. 

Yritys tyhjensi kangasvarastonsa ja teetti ylimääräisistä kankaista lastenvaatteita. Tuotteet myytiin 50 prosentin alennuksella brändin normaalihintoihin verrattuna. Esimerkiksi lasten trikoiset leggingsit maksoivat 14 euroa. Ketjuliikkeistä housut saisi edullisemmin, mutta ilmeisen moni on kiinnostunut suomalaisten yritysten tuotteista, etenkin, kun hinta on alennettu.

Parkkipaikalle ehti muodostua noin sadan metrin jono.

Gugguu on perustettu viisi vuotta sitten. Se suunnittelee parhaillaan ensimmäisen kivijalkaliikkeen perustamista.

Myös muutama muu kotimainen aikuisten ja lasten vaatteita valmistava yritys ottaa parhaillaan ensimmäisiä askeleitaan kivijalassa. Vimma on perustanut kaksi liikettä, toisen Helsinkiin ja toisen Ouluun. Papu kokeilee menestystään nyt joulun alla pop up-muodossa Galleria Esplanadissa. Yritys hakee myös näillä näppäimillä kasvua liiketoiminnalleen joukkorahoituksella. 

Otsikkoa muokattu 9.12. kello 10.00.