Julia Lundsten ei ole himokorkeiden korkojen ystävä. Kuva: Satu Kemppainen
Julia Lundsten ei ole himokorkeiden korkojen ystävä. Kuva: Satu Kemppainen

Julia Lundsten vinkkaa neljä olennaista kysymystä, jotka kenkäehdokkaille kannattaa tehdä.

Lontoolaistunut kenkäsuunnittelija Julia Lundsten, 38, on tunnettu FINSK-mallistostaan, jossa yhdistyvät luonnonmateriaalit ja jännän veistosmaiset korot. Kenkäosastoja koluaville Julia ehdottaa tällaista tarkistuslistaa:

1. Ovatko ne nahkaa?
”Tässä en tekisi kompromisseja, kenkien pitää olla myös sisältä nahkaa. Joskus näkee vain pienen nahkakaistaleen reunassa, ja muu sisäpuoli on keinoainetta.”

2. Onko lesti hyvä?
”Kengän pitää olla heti sopiva jalkaan, se ei juurikaan muokkaudu. Käyttötarkoituksesta on tietysti kiinni, onko ulkonäkö vai mukavuus tärkeämpi: bilekenkien ei tarvitse olla yhtä hyvät jalassa kuin kävelykenkien.”

3. Mitä merkin takana on?
”Vähän tutkimusta on hyvä tehdä. Onko kenkien valmistajalla yhteiskuntavastuuta, millaisissa oloissa kengät teetetään? Iso, tunnettu merkki ei takaa eettisyyttä, keskisuuri tai pieni on usein parempi.”

4. Onko korko oikeassa kohdassa?
”Painopiste on matematiikkaa, ja kunnollisen koron on oltava oikeassa kohdassa. Jos se on liian takana, kenkä lähtee alta. Käytän itse harvoin korkeita korkoja: minulle midheel-korko eli 6–7 senttiä on jo tarpeeksi. Mitä korkeampi, sitä tärkeämpi oikea painotus on.”

Lue myös:

Julia Lundsten: matikkanerosta tuli kenkäsuunnittelija

5 asiaa, jotka kannattaa huomioida korkokenkiä ostaessa

Näin takaat, että sinulla on aina sopivat kengät mukana

Kuvat: MV-Photos ja valmistajat

 

Muotisuunnittelija Diane von Furstenberg loi 1970-luvulla kuuluisan kietaisumekon. Vuosikymmenen tyyli-ikoni suosi värikkäitä printtimekkoja, joita nähtiin myös brändin tämän syksyn mallistossa.

  1. Puisissa korvakoruissa on hippimeininkiä, 32 €, Aarikka.
  2. Kimonomainen takki sopii myös juhliin, 79,95€, Zara.
  3. Jakardikangas vie ajatukset barokkiin, mutta hihansuut kielivät nykyajasta, 175 €, &Other Stories.
  4. Chelsea-bootsit toimivat joka tilanteessa, 99,99 €, Selected Femme.
  5. Mekko muistuttaa Joutsenlammesta, 49,95 €, Ellos.
  6. Meripihkan ja mustan kahvin liitto toimii, 110 €, &Other Stories.
  7. Matalakorkoiset avokkaat ilahduttavat jalkoja, 49,95 €, Ellos.
  8. Printtihousut ovat oiva vaihtoehto kietaisumekolle, 189 €, Joseph Ribkoff.

 

 

Mukavia pellavahousuja, pitkiä neuleita, matalia kenkiä... Menocore-trendi on enemmän kuin tervetullut.

Tätä on odotettu! Muoti on vihdoin kääntänyt katseensa nuorisosta keski-ikäisiin ja keski-iän ylittäneisiin naisiin. Nyt nuoretkin pukeutuvat väljään pellavaan, tunikoihin ja mukaviin kävelykenkiin. Pitkät neuleet ja puuhelmikaulakorut kiinnostavat alle nelikymppisiä. 

Trendin nimi on menocore – yhdistelmä tavistyyli normcorea ja menopaussia eli vaihdevuosia. Siitä ovat kirjoittaneet muun muassa Man Repeller ja Racked. Ensimmäinen mainitsee menocore-ikoneiksi esimerkiksi Lauren Huttonin, Whoopi Goldbergin ja Miuccia Pradan, toinen ihastelee Diane Keatonia erityisesti romanttisessa komediassa Jotain annettavaa.

Näyttelijät Whoopi Goldberg ja Lauren Hutton näyttävät menocore-mallia. Kuvat: Reuters
Näyttelijät Whoopi Goldberg ja Lauren Hutton näyttävät menocore-mallia. Kuvat: Reuters

Tuulipukuja ja crocseja ei – ainakaan vielä – lasketa menocoreksi, mutta mukavuus on silti trendin ytimessä. 

”Tosi rentoa. Coolia niin, ettei tiedosta olevansa cool. Mieti viisikymppistä naista, joka ei välitä, mitä muut ajattelevat ja haluaa vain pukeutua äärimmäisen mukavasti,” Man Repellerin muodista vastaava toimituspäällikkö Harling Ross kuvailee menocorea.

Haave kivasta keski-iästä

Tavallaan on ihme, ettei menocore ole tullut jo aiemmin muotiin. Mukavuudessaan ja yksinkertaisuudessaan se vetoaa valtavaan joukkoon ihmisiä. Tavoitteena on tietyn hittivaatteen hankkimisen sijaan saavuttaa rennon itsevarma ja mukava fiilis.

Menocore-inspiraatiota voi hakea vaikka Goldie Hawnilta ja Diane Keatonilta, kuten tässä kuvassa.

Menocore ei ole mikä tahansa ohimenevä muotivillitys, vaan se kertoo paljon yhteiskunnallisesta tilanteesta. Menocore-esikuvat ovat rikkaita tai vähintään keskiluokkaisia naisia, jotka ovat saavuttaneet elämässään paljon ja joilla on nyt aikaa itselleen.

Kaksi- ja kolmekymppisten pätkätyösukupolvelle he edustavat unelmaa siitä, että suurin piirtein 50:een ikävuoteen mennessä työelämä ja muu elämä ovat asettuneet uomiinsa, ja epävarman säntäilyn sijaan voi keskittyä lomailemaan jollakin ihanalla, juuri sopivasti tuulisella rannalla pellavahattu päässä. 

Saksalaisen Grazia-lehden toimituksessa testattiin menocorea.