40 prosenttia vastanneista vannoi "mamisten" nimeen. Kuva Shutterstock
40 prosenttia vastanneista vannoi "mamisten" nimeen. Kuva Shutterstock

Käytännöllisyys voitti Me Naisten pakkasvaatekyselyssä. Vastaajista 40 prosenttia paljasti vetävänsä kylmällä pitkät kalsarit jalkaansa.

Me Naisten nettikyselyn tulos on selvä: suomalainen nainen ei turhia hienostele, vaan kaivaa kaapin perukoilta pitkät kalsarit jalkaansa, kun lämpömittari painuu pakkasen puolelle.

Lähes 40 prosenttia vastaajista kertoo vannovansa pitkien kalsareiden nimeen:

– Olen muutenkin vilukissa. Pitkiä kalsareita on mukavampi käyttää kuin sukkahousuja, joita saa olla koko ajan kiskomassa ylös, nimimerkki Mira kertoo.  

Joka kolmas vastaaja kiskoo kuitenkin housujen alle sukkahousut. Lähiömutsi on varma, että kalsarit lihottavat enemmän kuin sukkahousut, ”eikä kalsarit varmaan edes mahtuisi kireiden farkkujen alle”.

Leggingsejä käyttää kyselyyn osallistuneista 12 prosenttia,  ja kaikki eivät kaipaa lisälämmikettä edes kovilla pakkasilla: 15 prosenttia kyselyyn osallistuneista pärjää ilman välikerrosta.

Me Naisten kyselyssä yllätysmomentti syntyi toppahousuista, joita toimitus ei ollut tajunnut asettaa vastausvaihtoehdoksi. Useampi osallistuja kertoi pukeutuvansa toppahousuihin joko pitkien kalsareiden lisäksi tai sijasta, kuten nimimerkki :

– Pakkoko niitä kalsareita on laittaa housujen alle? Toppahousut jalkaan työmatkalle farkkujen päälle. Ne on helppo ottaa pois jalasta eikä sisällä ole kuuma koko päivää, kun on pelkät farkut jalassa.

Lue myös:

Valmistaja kertoo: tämä suututtaa sukkahousujen käyttäjiä

Talvi tulee – miten toimin?

Uskontona leggingsit: Tämä muoti-ilmiö vie sydämen – ja rahat

Pipo päähän tai aivot jäätyvät! Näin meitä peloteltiin ennen vanhaan

Keinokuituvaatteista irtoaa jokaisessa pesussa valtava määrä pieniä muovikuituja, joista osa päätyy lopulta vesistöihin.

Vuoden turhake on taas valittu, ja tänä vuonna se on fleecekangas.

Suomen Luonto -lehden toimitus teki valinnan lukijoiden lähettämien ehdotusten joukosta. Valinnalla toimitus haluaa kiinnittää huomiota polyesterikankaista irtoavaan mikromuoviin.

Mikromuovista on puhuttu viime aikoina paljon, sillä se saastuttaa meriä ja on haitaksi niiden eliöille. Huomio on kuitenkin tähän mennessä keskittynyt kosmetiikan mikromuoveihin, joihin lukeutuvat esimerkiksi kuorintavoiteiden muovirakeet. Kerroimme vähän aikaa sitten, että myös muoviglitter on viemäriin päätyessään uhka ympäristölle.

Kuten kosmetiikasta, myös pörröisestä fleecekankaasta irtoaa jokaisessa pesussa jopa 200 000 alle viiden millimetrin mikromuovipalaa. Muut keinokuitukankaat eivät ole yhtään parempi valinta.

– Vielä enemmän hiukkasia irtoaa softshell-kankaasta ja teknisistä urheiluasuista, joten fleece ei edes ole pahin polyesterikangas mikromuoveista puhuttaessa, ryhmäpäällikkö Markus Sillanpää Suomen ympäristökeskuksesta toteaa tiedotteessa.

Suurin osa kuiduista saadaan puhdistettua jätevedenpuhdistamolla, mutta silti vesistöihin päätyy biljoona mikromuovihiukkasta, joiden ympäristövaikutuksia ei vielä tunneta tarkoin.

Kysely

Vältteletkö fleecevaatteita ympäristösyistä?

Gugguun vaatteet saivat asiakkaat ottamaan juoksuaskelia.

Ilmassa oli pientä hysterian tuntua, kun valtava joukko innokkaita asiakkaita ryntäsi ostamaan kotimaisen merkin lastenvaatteita alennettuun hintaan.

Suomalaiset ovat tunnetusti kovia jonottamaan ilmaista tavaraa. Mutta kyllä maksullinenkin rompe aiheuttaa pienimuotoista hysteriaa, jos halvalla saa.

Kotimainen Gugguu-vaatemerkki järjesti Helsingin Suvilahdessa perjantaina outlet-tapahtuman, joka jatkuu vielä lauantaina.

Ensimmäiset asiakkaat kurvasivat Suvilahteen Kattilahallin pihaan perjantaiaamuna kello 6.30. Ovet avattiin kymmeneltä, ja siihen mennessä parkkipaikalle ehti muodostua noin sadan metrin jono. 

Yritys tyhjensi kangasvarastonsa ja teetti ylimääräisistä kankaista lastenvaatteita. Tuotteet myytiin 50 prosentin alennuksella brändin normaalihintoihin verrattuna. Esimerkiksi lasten trikoiset leggingsit maksoivat 14 euroa. Ketjuliikkeistä housut saisi edullisemmin, mutta ilmeisen moni on kiinnostunut suomalaisten yritysten tuotteista, etenkin, kun hinta on alennettu.

Parkkipaikalle ehti muodostua noin sadan metrin jono.

Gugguu on perustettu viisi vuotta sitten. Se suunnittelee parhaillaan ensimmäisen kivijalkaliikkeen perustamista.

Myös muutama muu kotimainen aikuisten ja lasten vaatteita valmistava yritys ottaa parhaillaan ensimmäisiä askeleitaan kivijalassa. Vimma on perustanut kaksi liikettä, toisen Helsinkiin ja toisen Ouluun. Papu kokeilee menestystään nyt joulun alla pop up-muodossa Galleria Esplanadissa. Yritys hakee myös näillä näppäimillä kasvua liiketoiminnalleen joukkorahoituksella. 

Otsikkoa muokattu 9.12. kello 10.00.