Vielä 2010-luvun alussa esimerkiksi Paris Hilton rakasti Juicy Couturea. Kuva: MVPhotos
Vielä 2010-luvun alussa esimerkiksi Paris Hilton rakasti Juicy Couturea. Kuva: MVPhotos

Luksuverkkareita myyvä Juicy Couture ei enää kelpaa julkkiksille. Nyt ostetaan Victoria's Secretin collegeasuja.

Paris Hiltonin ja Kim Kardashianin kaltaisten Hollywood-julkkisten rakastama veluuriverkka-asuja valmistanut Juicy Couture vetelee viimeisiään. Huffington Postin mukaan vaatemerkki sulkee kaikki Yhdysvaltojen-myymälänsä kesäkuun lopussa. Vaikeuksissa se on ollut jo pitkään.

Kun 2000-luvulla joka toinen paparazzikuvissa kadulla kävelevä julkkis asteli veluuriasussa, nyt muoti on jo menneen talven lumia. Vuoden 2013 syksyllä Juicy Couture -merkin omistava yritys myi sen eteenpäin, ja hienojen muotiliikkeiden sijaan asuja alettiin myydä tavarataloissa. Kokonaisesta Juicy Couture -asusta, takista ja housuista, on saanut pulittaa parisataa euroa ostopaikasta riippuen.

Vaikka Juicy Couturet eivät enää tunnu rapakon takana kelpaavan, ei verkka-asumuodista päästä silti eroon. Esimerkiksi veluuriasujen nimeen vannonut Jennifer Lopez on siirtynyt nyt Victoria's Secret -merkin collegeasuihin. Lisäksi Yhdysvaltojen ulkopuolella sijaitsevat Juicy Couturen 60 liikettä pitävät yhä ovensa auki.

Juicy Couturen äidit Pamela Skaist-Levy ja Gela Nash-Taylor ovat ideoineet jo uuden vaatemerkin, Pam & Gela, joka näkee pian päivänvalon.

Lue myös:

Muotipomo sai potkut – näistä kohuista vaatemerkki muistetaan

Kuvat: MV-Photos ja valmistajat

 

Muotisuunnittelija Diane von Furstenberg loi 1970-luvulla kuuluisan kietaisumekon. Vuosikymmenen tyyli-ikoni suosi värikkäitä printtimekkoja, joita nähtiin myös brändin tämän syksyn mallistossa.

  1. Puisissa korvakoruissa on hippimeininkiä, 32 €, Aarikka.
  2. Kimonomainen takki sopii myös juhliin, 79,95€, Zara.
  3. Jakardikangas vie ajatukset barokkiin, mutta hihansuut kielivät nykyajasta, 175 €, &Other Stories.
  4. Chelsea-bootsit toimivat joka tilanteessa, 99,99 €, Selected Femme.
  5. Mekko muistuttaa Joutsenlammesta, 49,95 €, Ellos.
  6. Meripihkan ja mustan kahvin liitto toimii, 110 €, &Other Stories.
  7. Matalakorkoiset avokkaat ilahduttavat jalkoja, 49,95 €, Ellos.
  8. Printtihousut ovat oiva vaihtoehto kietaisumekolle, 189 €, Joseph Ribkoff.

 

 

Mukavia pellavahousuja, pitkiä neuleita, matalia kenkiä... Menocore-trendi on enemmän kuin tervetullut.

Tätä on odotettu! Muoti on vihdoin kääntänyt katseensa nuorisosta keski-ikäisiin ja keski-iän ylittäneisiin naisiin. Nyt nuoretkin pukeutuvat väljään pellavaan, tunikoihin ja mukaviin kävelykenkiin. Pitkät neuleet ja puuhelmikaulakorut kiinnostavat alle nelikymppisiä. 

Trendin nimi on menocore – yhdistelmä tavistyyli normcorea ja menopaussia eli vaihdevuosia. Siitä ovat kirjoittaneet muun muassa Man Repeller ja Racked. Ensimmäinen mainitsee menocore-ikoneiksi esimerkiksi Lauren Huttonin, Whoopi Goldbergin ja Miuccia Pradan, toinen ihastelee Diane Keatonia erityisesti romanttisessa komediassa Jotain annettavaa.

Näyttelijät Whoopi Goldberg ja Lauren Hutton näyttävät menocore-mallia. Kuvat: Reuters
Näyttelijät Whoopi Goldberg ja Lauren Hutton näyttävät menocore-mallia. Kuvat: Reuters

Tuulipukuja ja crocseja ei – ainakaan vielä – lasketa menocoreksi, mutta mukavuus on silti trendin ytimessä. 

”Tosi rentoa. Coolia niin, ettei tiedosta olevansa cool. Mieti viisikymppistä naista, joka ei välitä, mitä muut ajattelevat ja haluaa vain pukeutua äärimmäisen mukavasti,” Man Repellerin muodista vastaava toimituspäällikkö Harling Ross kuvailee menocorea.

Haave kivasta keski-iästä

Tavallaan on ihme, ettei menocore ole tullut jo aiemmin muotiin. Mukavuudessaan ja yksinkertaisuudessaan se vetoaa valtavaan joukkoon ihmisiä. Tavoitteena on tietyn hittivaatteen hankkimisen sijaan saavuttaa rennon itsevarma ja mukava fiilis.

Menocore-inspiraatiota voi hakea vaikka Goldie Hawnilta ja Diane Keatonilta, kuten tässä kuvassa.

Menocore ei ole mikä tahansa ohimenevä muotivillitys, vaan se kertoo paljon yhteiskunnallisesta tilanteesta. Menocore-esikuvat ovat rikkaita tai vähintään keskiluokkaisia naisia, jotka ovat saavuttaneet elämässään paljon ja joilla on nyt aikaa itselleen.

Kaksi- ja kolmekymppisten pätkätyösukupolvelle he edustavat unelmaa siitä, että suurin piirtein 50:een ikävuoteen mennessä työelämä ja muu elämä ovat asettuneet uomiinsa, ja epävarman säntäilyn sijaan voi keskittyä lomailemaan jollakin ihanalla, juuri sopivasti tuulisella rannalla pellavahattu päässä. 

Saksalaisen Grazia-lehden toimituksessa testattiin menocorea.