Sukkanauhaan on hyvä piilottaa jotain sinertävää. Kuva: Shutterstock
Sukkanauhaan on hyvä piilottaa jotain sinertävää. Kuva: Shutterstock

Brittien vuoksi myös suomalaismorsiamien hääpuvuissa on usein jotain vanhaa, uutta, lainattua ja sinistä.

Vaikka muuten ei hääperinteistä piittaisikaan, suurin osa morsiamista haluaa juhla-asussaan olevan "jotain vanhaa, jotain uutta, jotain lainattua ja jotain sinistä". Loru on peräisin viktoriaanisesta Englannista, mutta se tunnetaan nykyään monessa eri maailmankolkassa, myös Suomessa.

Harper's Bazaar selvitti perinteen taustat.

Jotain vanhaa

Perheessä vuosia kulkeneet korut, pitsi mummon hääpuvusta tai vanha taskuliina symboloivat morsiamen suhdetta perheeseensä ja menneisyyteensä. Usein hääpuku täydentyy jollain isoäidin tai äidin vanhalla.

Jotain uutta

Tämä merkitsee tietysti sitä, että katse kohdistuu menneisyyden lisäksi tulevaisuuteen. Elämässä alkaa avioliiton myötä uusi luku. Uuden hankkiminen lienee hääperinteistä helpoin.

Jotain lainattua

Morsiamen pitäisi perinteen mukaan lainata jotain onnellisesti naimisissa olevalta naiselta. Symbolisesti samalla ”lainataan” osa lainaajan onnellisuudesta uuteen liittoon. Lainaamisperinne voi myös muistuttaa läheisestä ystävyydestä lainaajan kanssa.

Jotain sinistä

Sininen on uskollisuuden, puhtauden ja luotettavuuden symboli, ja niitä kaikkia on hyvä olla mukana myös avioliiton satamaan astellessa. Ennen sinistä ommeltiin näkyville morsiusparin hääpukuihin, mutta nykyään sininen piilotetaan esimerkiksi sukkanauhaan tai vaikka kengänpohjiin.

Lisäksi ennen vanhaan ajateltiin, että jos morsiuspuvusta löytyy hämähäkki, luvassa on hyvää onnea. Harva morsian toivoo kahdeksanjalkaisia vierailijoita laahukselleen, mutta jos niin käy, ei kannata olla huolissaan.

Lue myös:

Kaaso, oletko valmis poseeraamaan pylly paljaana?

Heinäkuussa avioituvat Elina Viitanen ja Lauri Kottonen: 10 vinkkiä hääjärjestelyihin

Unelmien morsiuspuvun etsiminen käy kokopäivätyöstä

Kuvat: MV-Photos ja valmistajat

 

Muotisuunnittelija Diane von Furstenberg loi 1970-luvulla kuuluisan kietaisumekon. Vuosikymmenen tyyli-ikoni suosi värikkäitä printtimekkoja, joita nähtiin myös brändin tämän syksyn mallistossa.

  1. Puisissa korvakoruissa on hippimeininkiä, 32 €, Aarikka.
  2. Kimonomainen takki sopii myös juhliin, 79,95€, Zara.
  3. Jakardikangas vie ajatukset barokkiin, mutta hihansuut kielivät nykyajasta, 175 €, &Other Stories.
  4. Chelsea-bootsit toimivat joka tilanteessa, 99,99 €, Selected Femme.
  5. Mekko muistuttaa Joutsenlammesta, 49,95 €, Ellos.
  6. Meripihkan ja mustan kahvin liitto toimii, 110 €, &Other Stories.
  7. Matalakorkoiset avokkaat ilahduttavat jalkoja, 49,95 €, Ellos.
  8. Printtihousut ovat oiva vaihtoehto kietaisumekolle, 189 €, Joseph Ribkoff.

 

 

Mukavia pellavahousuja, pitkiä neuleita, matalia kenkiä... Menocore-trendi on enemmän kuin tervetullut.

Tätä on odotettu! Muoti on vihdoin kääntänyt katseensa nuorisosta keski-ikäisiin ja keski-iän ylittäneisiin naisiin. Nyt nuoretkin pukeutuvat väljään pellavaan, tunikoihin ja mukaviin kävelykenkiin. Pitkät neuleet ja puuhelmikaulakorut kiinnostavat alle nelikymppisiä. 

Trendin nimi on menocore – yhdistelmä tavistyyli normcorea ja menopaussia eli vaihdevuosia. Siitä ovat kirjoittaneet muun muassa Man Repeller ja Racked. Ensimmäinen mainitsee menocore-ikoneiksi esimerkiksi Lauren Huttonin, Whoopi Goldbergin ja Miuccia Pradan, toinen ihastelee Diane Keatonia erityisesti romanttisessa komediassa Jotain annettavaa.

Näyttelijät Whoopi Goldberg ja Lauren Hutton näyttävät menocore-mallia. Kuvat: Reuters
Näyttelijät Whoopi Goldberg ja Lauren Hutton näyttävät menocore-mallia. Kuvat: Reuters

Tuulipukuja ja crocseja ei – ainakaan vielä – lasketa menocoreksi, mutta mukavuus on silti trendin ytimessä. 

”Tosi rentoa. Coolia niin, ettei tiedosta olevansa cool. Mieti viisikymppistä naista, joka ei välitä, mitä muut ajattelevat ja haluaa vain pukeutua äärimmäisen mukavasti,” Man Repellerin muodista vastaava toimituspäällikkö Harling Ross kuvailee menocorea.

Haave kivasta keski-iästä

Tavallaan on ihme, ettei menocore ole tullut jo aiemmin muotiin. Mukavuudessaan ja yksinkertaisuudessaan se vetoaa valtavaan joukkoon ihmisiä. Tavoitteena on tietyn hittivaatteen hankkimisen sijaan saavuttaa rennon itsevarma ja mukava fiilis.

Menocore-inspiraatiota voi hakea vaikka Goldie Hawnilta ja Diane Keatonilta, kuten tässä kuvassa.

Menocore ei ole mikä tahansa ohimenevä muotivillitys, vaan se kertoo paljon yhteiskunnallisesta tilanteesta. Menocore-esikuvat ovat rikkaita tai vähintään keskiluokkaisia naisia, jotka ovat saavuttaneet elämässään paljon ja joilla on nyt aikaa itselleen.

Kaksi- ja kolmekymppisten pätkätyösukupolvelle he edustavat unelmaa siitä, että suurin piirtein 50:een ikävuoteen mennessä työelämä ja muu elämä ovat asettuneet uomiinsa, ja epävarman säntäilyn sijaan voi keskittyä lomailemaan jollakin ihanalla, juuri sopivasti tuulisella rannalla pellavahattu päässä. 

Saksalaisen Grazia-lehden toimituksessa testattiin menocorea.