Kuva: Lehtikuva
Kuva: Lehtikuva

Suomalainen muotisuunnittelija Samu-Jussi Koski kertoo New York Magazinesin haastattelussa, miten hänen uransa alkoi.

Marimekon taiteellisena johtajana aiemmin työskennellyt suunnittelija Samu-Jussi Koski sai näkyvyyttä New York Magazinessa. Jutussa esiteltiin myös huippumalli Kirsi Pyrhösen mallaama Samuji-merkin talvimallisto.

Lehden haastattelussa Samu-Jussi kiittelee pilke silmäkulmassa teknomusiikkia ja teknobuumia urasuuntautumisestaan. Muuramessa kasvaneen miehenalun oli tehtävä omat vaatteensa teknobileisiin, näin syntyivät ensimmäiset muotiluomukset: pinkit lateksihousut ja karvaiset polyester-asusteet.

Kuvakaappaus: New York Magazine / TheCut

Nykyinen Samuji-merkki on kuitenkin jo jotain aivan muuta: eettinen, minimalistinen ja klassinen. Samu-Jussi Kosken suomalaisiin faneihin lukeutuu muun muassa päätoimittaja Maria Veitola.

– Löysin Samun suunnittelijana, kun hän opiskeli Lahden muotoilu­instituutissa. Hullaannuimme toisiimme, ja lunastin itselleni suurimman osan hänen lopputyömallistostaan. Siitä lähtien hän on suunnitellut minulle paljon juhlapukuja ja muita vaatteita, Maria Veitola kertoi Me Naisille vuonna 2011.

Lue myös:

Suomalainen muotiluomus pääsi Vogueen

Iranin katumuoti ei ole sitä, mitä kuvittelet

Näin Instagram muutti muotimaailman

Keinokuituvaatteista irtoaa jokaisessa pesussa valtava määrä pieniä muovikuituja, joista osa päätyy lopulta vesistöihin.

Vuoden turhake on taas valittu, ja tänä vuonna se on fleecekangas.

Suomen Luonto -lehden toimitus teki valinnan lukijoiden lähettämien ehdotusten joukosta. Valinnalla toimitus haluaa kiinnittää huomiota polyesterikankaista irtoavaan mikromuoviin.

Mikromuovista on puhuttu viime aikoina paljon, sillä se saastuttaa meriä ja on haitaksi niiden eliöille. Huomio on kuitenkin tähän mennessä keskittynyt kosmetiikan mikromuoveihin, joihin lukeutuvat esimerkiksi kuorintavoiteiden muovirakeet. Kerroimme vähän aikaa sitten, että myös muoviglitter on viemäriin päätyessään uhka ympäristölle.

Kuten kosmetiikasta, myös pörröisestä fleecekankaasta irtoaa jokaisessa pesussa jopa 200 000 alle viiden millimetrin mikromuovipalaa. Muut keinokuitukankaat eivät ole yhtään parempi valinta.

– Vielä enemmän hiukkasia irtoaa softshell-kankaasta ja teknisistä urheiluasuista, joten fleece ei edes ole pahin polyesterikangas mikromuoveista puhuttaessa, ryhmäpäällikkö Markus Sillanpää Suomen ympäristökeskuksesta toteaa tiedotteessa.

Suurin osa kuiduista saadaan puhdistettua jätevedenpuhdistamolla, mutta silti vesistöihin päätyy biljoona mikromuovihiukkasta, joiden ympäristövaikutuksia ei vielä tunneta tarkoin.

Kysely

Vältteletkö fleecevaatteita ympäristösyistä?

Gugguun vaatteet saivat asiakkaat ottamaan juoksuaskelia.

Ilmassa oli pientä hysterian tuntua, kun valtava joukko innokkaita asiakkaita ryntäsi ostamaan kotimaisen merkin lastenvaatteita alennettuun hintaan.

Suomalaiset ovat tunnetusti kovia jonottamaan ilmaista tavaraa. Mutta kyllä maksullinenkin rompe aiheuttaa pienimuotoista hysteriaa, jos halvalla saa.

Kotimainen Gugguu-vaatemerkki järjesti Helsingin Suvilahdessa perjantaina outlet-tapahtuman, joka jatkuu vielä lauantaina.

Ensimmäiset asiakkaat kurvasivat Suvilahteen Kattilahallin pihaan perjantaiaamuna kello 6.30. Ovet avattiin kymmeneltä, ja siihen mennessä parkkipaikalle ehti muodostua noin sadan metrin jono. 

Yritys tyhjensi kangasvarastonsa ja teetti ylimääräisistä kankaista lastenvaatteita. Tuotteet myytiin 50 prosentin alennuksella brändin normaalihintoihin verrattuna. Esimerkiksi lasten trikoiset leggingsit maksoivat 14 euroa. Ketjuliikkeistä housut saisi edullisemmin, mutta ilmeisen moni on kiinnostunut suomalaisten yritysten tuotteista, etenkin, kun hinta on alennettu.

Parkkipaikalle ehti muodostua noin sadan metrin jono.

Gugguu on perustettu viisi vuotta sitten. Se suunnittelee parhaillaan ensimmäisen kivijalkaliikkeen perustamista.

Myös muutama muu kotimainen aikuisten ja lasten vaatteita valmistava yritys ottaa parhaillaan ensimmäisiä askeleitaan kivijalassa. Vimma on perustanut kaksi liikettä, toisen Helsinkiin ja toisen Ouluun. Papu kokeilee menestystään nyt joulun alla pop up-muodossa Galleria Esplanadissa. Yritys hakee myös näillä näppäimillä kasvua liiketoiminnalleen joukkorahoituksella. 

Otsikkoa muokattu 9.12. kello 10.00.