Louis Vuittonin monogrammikuosin tuntevat melkein kaikki. Kuva: Reuters
Louis Vuittonin monogrammikuosin tuntevat melkein kaikki. Kuva: Reuters

Jenkkilehden mukaan rikkaat eivät kehtaa enää näyttää varallisuuttaan, koska monella muulla menee huonosti.

Vain moukka näyttää enää varallisuuttaan logoilla koristellun merkkilaukun avulla, kirjoittaa Jezebel-sivusto. Artikkelin mukaan näyttävät luksuslaukut ovat niiiiin 2000-luvun alkua, eikä kukaan tyylitajuinen enää kaipaa sellaista – feikkiä tai aitoa – statussymbolikseen.

Väite perustuu The Washington Postin tietoihin, joiden mukaan luksusmerkkien Pradan, Guccin ja Louis Vuittonin myynnit ovat laskussa.

Syitä on parikin, esimerkiksi se, että Yhdysvalloissa laman seurauksena rikkaat ovat rikastuneet samalla, kun keski- ja pienituloiset ovat köyhtyneet. Tässä tilanteessa rikkaatkaan eivät enää halua tai kehtaa leveillä varakkuudellaan.

– Logotuotteiden ostaminen saa heidät tuntemaan hieman juppisyyllisyyttä, luksusmarkkinointia tutkiva Charles Lawry kertoo lehdelle.

Toinen syy on, että kiinalaiset, yksi luksuksen merkittävä kohderyhmä, eivät ole enää kiinnostuneita logolla koristelluista luksustuotteista.

Logolla vai ilman?

Mutta onko oman varallisuutensa esittely ollut ikinä muodissa, varsinkaan rikkaiden keskuudessa? Ei ainakaan Suomessa. Louis Vuittonin logot ja statuksen korostaminen merkkituotteilla on perinteisesti liitetty äkkirikastumiseen ja sen näyttämiseen, ei välttämättä niinkään tyylin edelläkävijyyteen.

Ainakin osa tyyliguruista hylkäsi monogrammikuosit jo vuosituhannen vaihteessa, kun niitä alkoi saada parilla kympillä Tallinnasta.

Talouslehti Forbes listasi Louis Vuittonin arvokkaimmaksi luksusbrändiksi sillä perusteella, että yritys tuottaa taloustaantumasta huolimatta edelleen merkittäviä voittoja. Sitä ei kerrottu, tulivatko voitot logollisista vai hieman huomaamattomammista laukuista, joita merkin valikoimista myös löytyy.

Lue myös:

Vain yksi muotitalo mahtuu maailman 30 arvokkaimman brändin joukkoon – arvaatko mikä?

Luksusta rakastavat nuoret naiset: ”Merkkilaukku lisää itsekunnioitusta”

Marimekko ja Louis Vuitton ovat suosituimmat kierrätysbrändit

Keinokuituvaatteista irtoaa jokaisessa pesussa valtava määrä pieniä muovikuituja, joista osa päätyy lopulta vesistöihin.

Vuoden turhake on taas valittu, ja tänä vuonna se on fleecekangas.

Suomen Luonto -lehden toimitus teki valinnan lukijoiden lähettämien ehdotusten joukosta. Valinnalla toimitus haluaa kiinnittää huomiota polyesterikankaista irtoavaan mikromuoviin.

Mikromuovista on puhuttu viime aikoina paljon, sillä se saastuttaa meriä ja on haitaksi niiden eliöille. Huomio on kuitenkin tähän mennessä keskittynyt kosmetiikan mikromuoveihin, joihin lukeutuvat esimerkiksi kuorintavoiteiden muovirakeet. Kerroimme vähän aikaa sitten, että myös muoviglitter on viemäriin päätyessään uhka ympäristölle.

Kuten kosmetiikasta, myös pörröisestä fleecekankaasta irtoaa jokaisessa pesussa jopa 200 000 alle viiden millimetrin mikromuovipalaa. Muut keinokuitukankaat eivät ole yhtään parempi valinta.

– Vielä enemmän hiukkasia irtoaa softshell-kankaasta ja teknisistä urheiluasuista, joten fleece ei edes ole pahin polyesterikangas mikromuoveista puhuttaessa, ryhmäpäällikkö Markus Sillanpää Suomen ympäristökeskuksesta toteaa tiedotteessa.

Suurin osa kuiduista saadaan puhdistettua jätevedenpuhdistamolla, mutta silti vesistöihin päätyy biljoona mikromuovihiukkasta, joiden ympäristövaikutuksia ei vielä tunneta tarkoin.

Kysely

Vältteletkö fleecevaatteita ympäristösyistä?

Gugguun vaatteet saivat asiakkaat ottamaan juoksuaskelia.

Ilmassa oli pientä hysterian tuntua, kun valtava joukko innokkaita asiakkaita ryntäsi ostamaan kotimaisen merkin lastenvaatteita alennettuun hintaan.

Suomalaiset ovat tunnetusti kovia jonottamaan ilmaista tavaraa. Mutta kyllä maksullinenkin rompe aiheuttaa pienimuotoista hysteriaa, jos halvalla saa.

Kotimainen Gugguu-vaatemerkki järjesti Helsingin Suvilahdessa perjantaina outlet-tapahtuman, joka jatkuu vielä lauantaina.

Ensimmäiset asiakkaat kurvasivat Suvilahteen Kattilahallin pihaan perjantaiaamuna kello 6.30. Ovet avattiin kymmeneltä, ja siihen mennessä parkkipaikalle ehti muodostua noin sadan metrin jono. 

Yritys tyhjensi kangasvarastonsa ja teetti ylimääräisistä kankaista lastenvaatteita. Tuotteet myytiin 50 prosentin alennuksella brändin normaalihintoihin verrattuna. Esimerkiksi lasten trikoiset leggingsit maksoivat 14 euroa. Ketjuliikkeistä housut saisi edullisemmin, mutta ilmeisen moni on kiinnostunut suomalaisten yritysten tuotteista, etenkin, kun hinta on alennettu.

Parkkipaikalle ehti muodostua noin sadan metrin jono.

Gugguu on perustettu viisi vuotta sitten. Se suunnittelee parhaillaan ensimmäisen kivijalkaliikkeen perustamista.

Myös muutama muu kotimainen aikuisten ja lasten vaatteita valmistava yritys ottaa parhaillaan ensimmäisiä askeleitaan kivijalassa. Vimma on perustanut kaksi liikettä, toisen Helsinkiin ja toisen Ouluun. Papu kokeilee menestystään nyt joulun alla pop up-muodossa Galleria Esplanadissa. Yritys hakee myös näillä näppäimillä kasvua liiketoiminnalleen joukkorahoituksella. 

Otsikkoa muokattu 9.12. kello 10.00.