Balmain x H&M -vaatteista saatiin esimakua Billboard-musiikkigaalassa sunnuntaina, kun Kendall Jenner piipahti lavalla malliston asussa. Vierellä sisko Kylie.  Kuva: H&M
Balmain x H&M -vaatteista saatiin esimakua Billboard-musiikkigaalassa sunnuntaina, kun Kendall Jenner piipahti lavalla malliston asussa. Vierellä sisko Kylie. Kuva: H&M

Balmain x H&M -mallisto saapuu kauppoihin 5. marraskuuta.

H&M:n yhteistyömallistot saavat jatkoa, kun syksyllä liikkeisiin saapuu pariisilaisen muotitalo Balmainin tyyliin tehtyjä ketjuvaatteita. Ruotsalaismerkki kertoo tiedotteessaan, että Balmain x H&M -mallisto tulee myyntiin 5. marraskuussa.

Vaatteiden suunnittelusta vastaa nuori Olivier Rousteing. Vuonna 1945 perustettu luksusmerkki on saanut viime vuosina runsaasti näkyvyyttä superjulkkis Kim Kardashianin ja tämän suvun yllä – niinpä kampanjan mainoskasvoiksi on valittu Kardashianin perheeseen kuuluva mallilupaus Kendall Jenner sekä huippumalli Jourdan Dunn.

Vaatteista saatiin esimakua eilen järjestetyssä Billboard-musiikkigaalassa, jossa Jennerin siskokset Kendall sekä Kylie piipahtivat lavalla, ja Kendall oli pukeutunut Balmain x H&M -malliston kaksosaiseen pukuun. Syksyllä myyntiin tulee vaatteita ja asusteita sekä naisille että miehille.

Nimeään kantavan couture-muotitalon perustaja Pierre Balmain vaatetti aikanaan esimerkiksi näyttelijä Ava Gardneria ja Brigitte Bardot’a. Hän toi ylellisyyden takaisin muotiin toisen maailmansodan jälkeen.

Merkki oli viimeksi muotiväen suosiossa 2000-luvun alussa, jolloin suunnittelija Christophe Decarnin toi mukaan särmikästä ja säihkyvää rock-henkeä. Hänen lähtönsä jälkeen luovan johtajan puikkoihin astui 25-vuotias Olivier Rousteing, joka on tuonut mallistoihin oman, modernin kädenjälkensä.

Juttua päivitetty: korjattu, että mainoskasvona nähdään Jourdan Dunn.

Lue myös:

Tuleeko Kendall Jenneristä uusi alusvaatehuippumalli?

Kim Kardashianin sisko sai teinit villiintymään – somessa leviää puistattava haaste

Julkkispari tekee häpeilemättä rahaa parisuhteellaan

Keinokuituvaatteista irtoaa jokaisessa pesussa valtava määrä pieniä muovikuituja, joista osa päätyy lopulta vesistöihin.

Vuoden turhake on taas valittu, ja tänä vuonna se on fleecekangas.

Suomen Luonto -lehden toimitus teki valinnan lukijoiden lähettämien ehdotusten joukosta. Valinnalla toimitus haluaa kiinnittää huomiota polyesterikankaista irtoavaan mikromuoviin.

Mikromuovista on puhuttu viime aikoina paljon, sillä se saastuttaa meriä ja on haitaksi niiden eliöille. Huomio on kuitenkin tähän mennessä keskittynyt kosmetiikan mikromuoveihin, joihin lukeutuvat esimerkiksi kuorintavoiteiden muovirakeet. Kerroimme vähän aikaa sitten, että myös muoviglitter on viemäriin päätyessään uhka ympäristölle.

Kuten kosmetiikasta, myös pörröisestä fleecekankaasta irtoaa jokaisessa pesussa jopa 200 000 alle viiden millimetrin mikromuovipalaa. Muut keinokuitukankaat eivät ole yhtään parempi valinta.

– Vielä enemmän hiukkasia irtoaa softshell-kankaasta ja teknisistä urheiluasuista, joten fleece ei edes ole pahin polyesterikangas mikromuoveista puhuttaessa, ryhmäpäällikkö Markus Sillanpää Suomen ympäristökeskuksesta toteaa tiedotteessa.

Suurin osa kuiduista saadaan puhdistettua jätevedenpuhdistamolla, mutta silti vesistöihin päätyy biljoona mikromuovihiukkasta, joiden ympäristövaikutuksia ei vielä tunneta tarkoin.

Kysely

Vältteletkö fleecevaatteita ympäristösyistä?

Gugguun vaatteet saivat asiakkaat ottamaan juoksuaskelia.

Ilmassa oli pientä hysterian tuntua, kun valtava joukko innokkaita asiakkaita ryntäsi ostamaan kotimaisen merkin lastenvaatteita alennettuun hintaan.

Suomalaiset ovat tunnetusti kovia jonottamaan ilmaista tavaraa. Mutta kyllä maksullinenkin rompe aiheuttaa pienimuotoista hysteriaa, jos halvalla saa.

Kotimainen Gugguu-vaatemerkki järjesti Helsingin Suvilahdessa perjantaina outlet-tapahtuman, joka jatkuu vielä lauantaina.

Ensimmäiset asiakkaat kurvasivat Suvilahteen Kattilahallin pihaan perjantaiaamuna kello 6.30. Ovet avattiin kymmeneltä, ja siihen mennessä parkkipaikalle ehti muodostua noin sadan metrin jono. 

Yritys tyhjensi kangasvarastonsa ja teetti ylimääräisistä kankaista lastenvaatteita. Tuotteet myytiin 50 prosentin alennuksella brändin normaalihintoihin verrattuna. Esimerkiksi lasten trikoiset leggingsit maksoivat 14 euroa. Ketjuliikkeistä housut saisi edullisemmin, mutta ilmeisen moni on kiinnostunut suomalaisten yritysten tuotteista, etenkin, kun hinta on alennettu.

Parkkipaikalle ehti muodostua noin sadan metrin jono.

Gugguu on perustettu viisi vuotta sitten. Se suunnittelee parhaillaan ensimmäisen kivijalkaliikkeen perustamista.

Myös muutama muu kotimainen aikuisten ja lasten vaatteita valmistava yritys ottaa parhaillaan ensimmäisiä askeleitaan kivijalassa. Vimma on perustanut kaksi liikettä, toisen Helsinkiin ja toisen Ouluun. Papu kokeilee menestystään nyt joulun alla pop up-muodossa Galleria Esplanadissa. Yritys hakee myös näillä näppäimillä kasvua liiketoiminnalleen joukkorahoituksella. 

Otsikkoa muokattu 9.12. kello 10.00.