Iholla-sarjasta tuttu laulaja Heli Kajo, 28, haluaisi pukeutua yksinkertaisen elegantisti. Naisellinen ja rönsyilevä tyyli vie kuitenkin voiton.

Kuva Panu Pälviä

Mikä on pukeutumisesi juju?
Tyylilleni tunnusomaista on värikkyys ja naisellisuus. Tykkään prinsessamaisista jutuista ja kaikesta rönsyilevästä. Lähtökohtaisesti tyylini on ehkä vähän kummallinen, koska tykkään ostaa hieman erikoisempia vaatteita. En ota
pukeutumista kauhean vakavasti, enkä ole koskaan pelännyt, että joku vaate näyttäisi liian oudolta. En myöskään ajattele liikaa, mitä laitan päälleni. Fiilis on tärkein.

Välillä asu osuu heti nappiin, joskus on kokeiltava useampia vaihtoehtoja. Arkiaamuina en viivy vaatekaapillani kovinkaan kauan, vaan vedän päälleni nopeasti jotain.


Iholla-sarjassa päästään kurkistamaan elämääsi ja samalla myös tyyliisi. Miksi laittaudut?


Pukeutumisesta tulee hyvä olo. Jos ei jaksa aamulla tehdä mitään tukalle, pukeutuu ankeasti ja vetää jalkaan matalat kengät, koko päivä on aivan tuomittu. Huonona aamuna kannattaa edes vähän miettiä, mitä laittaa päälle. Kun pukee
jotain värikästä ja korkkarit, päivä on heti parempi.

Miten pukeutumistasi kommentoidaan?
Kun sain levytyssopimuksen, veljeni sanoi että hyvä juttu. Kuulemma sain viimein jotain pohjaa tyylivalinnoilleni. On vähän kummallista, että minua pidetään hyvin tyyliorientoituneena. Mielestäni en sitä ole. Kaikki ovat nykyään todella trenditietoisia, ja välillä minua hävettää, kun en seuraa muotiblogeja enkä tiedä, mikä on milloinkin muotia ja hienoa. Välillä haluaisin olla punavuorelaisen cool, pukeutua tyylikkään graafisesti mustaan ja valkoiseen. Se tyyli ei kuitenkaan tunnu omalta. Minulla on vain värit ja hörhelöt.

Mitä et pukisi päällesi?
Haluaisin käyttää tiukkoja ja avonaisia mekkoja, mutta en pysty. Ne eivät vain sovi vartalolleni. Myöskään keltainen väri ei toimi ylläni.

Korot vai matalat kengät?

Rakastan kenkiä yli kaiken. Korkkarit tekevät olosta ryhdikkään ja paremman. Ostan kenkiä aina kun  mahdollista. Merkillä ei ole väliä, mutta kenkien on näytettävä kivalta ja oltava laadukkaat.

Suosin mahdollisimman korkeita korkoja. Kenkien on oltava myös mukavat jalassa, muuten ne jäävät käyttämättä. Silloin ne maksavatkin vähän enemmän. Vaikka jaksankin olla korkeilla koroilla koko illan, kuljetan usein mukanani varakenkiä. Pikkukengissä ei viitsi kävellä kotiin. Omistan aina myös yhdet mustat nilkkurit, joita käytän arkena koko ajan.


Millainen shoppaaja olet?

Kaikki ostokseni ovat heräteostoksia. Enimmäkseen rohmuan vaatteita matkoilla. Kun ei ole muuta tekemistä, on kiva kierrellä kaupoissa. Silloin shoppailureissulla saattaa hurahtaa tuntikausia. Käyn harvoin kaupoissa, mutta ostan sitten usein enemmän kerralla. En viitsi käydä vain katselemassa: jos haluan jotain, se on sitten pakko saada. Siksi en pyöri kaupoissa viikottain tai edes joka kuukausi. Harmittaisi vain, jos ei olisikaan rahaa ostaa haluamaansa. Erityistä vaatebudjettia minulla ei ole, käytän rahaa sen verran kuin sitä sattuu sillä hetkellä olemaan.

Mistä löydät vaatteesi?
Matkustan äitini mukana usein Ranskaan, Pariisiin ja Etelä-Ranskan kaupunkeihin. Siellä teen parhaat löytöni. Lempimerkkejäni ovat ranskalaiset Sandro ja Maje, joiden liikkeistä löytyy hyviä perusvaatteita. Jos haluan jotain erikoisempaa, lähden etsimään sitä – jälleen ranskalaisen – Manoushin liikkeestä. Ne vaatteet sopivat vähän pompöösimpään tyyliin. Sieltä olen ostanut sinisen jakun, joka on yksi lempivaatteistani.

Miten tyylisi on muuttunut?
Äitini on kiinnostunut tyylistä ja on pukenut minua pienestä pitäen ja ostanut minulle kauniita juttuja. Nuoresta saakka olen tykännyt laittautua naiseksi. Teininäkin minulla oli aina korkkarit, vaikka muut pukeutuivat löysiin housuihin. Prinsessakausi on jatkunut kymmenvuotiaasta asti. Nyt tosin olen pääsemässä eroon leveistä helmoista. Tällä hetkellä menossa on mekkokausi.                  

Heli Kajo
Laulaja-lauluntekijä syntyi 26.10.1983 Helsingissä ja opiskelee Sibelius-Akatemiassa. Yksi Subin Iholla-sarjan naisista. Esikoisalbumi julkaistaan 23.5.

Keinokuituvaatteista irtoaa jokaisessa pesussa valtava määrä pieniä muovikuituja, joista osa päätyy lopulta vesistöihin.

Vuoden turhake on taas valittu, ja tänä vuonna se on fleecekangas.

Suomen Luonto -lehden toimitus teki valinnan lukijoiden lähettämien ehdotusten joukosta. Valinnalla toimitus haluaa kiinnittää huomiota polyesterikankaista irtoavaan mikromuoviin.

Mikromuovista on puhuttu viime aikoina paljon, sillä se saastuttaa meriä ja on haitaksi niiden eliöille. Huomio on kuitenkin tähän mennessä keskittynyt kosmetiikan mikromuoveihin, joihin lukeutuvat esimerkiksi kuorintavoiteiden muovirakeet. Kerroimme vähän aikaa sitten, että myös muoviglitter on viemäriin päätyessään uhka ympäristölle.

Kuten kosmetiikasta, myös pörröisestä fleecekankaasta irtoaa jokaisessa pesussa jopa 200 000 alle viiden millimetrin mikromuovipalaa. Muut keinokuitukankaat eivät ole yhtään parempi valinta.

– Vielä enemmän hiukkasia irtoaa softshell-kankaasta ja teknisistä urheiluasuista, joten fleece ei edes ole pahin polyesterikangas mikromuoveista puhuttaessa, ryhmäpäällikkö Markus Sillanpää Suomen ympäristökeskuksesta toteaa tiedotteessa.

Suurin osa kuiduista saadaan puhdistettua jätevedenpuhdistamolla, mutta silti vesistöihin päätyy biljoona mikromuovihiukkasta, joiden ympäristövaikutuksia ei vielä tunneta tarkoin.

Kysely

Vältteletkö fleecevaatteita ympäristösyistä?

Gugguun vaatteet saivat asiakkaat ottamaan juoksuaskelia.

Ilmassa oli pientä hysterian tuntua, kun valtava joukko innokkaita asiakkaita ryntäsi ostamaan kotimaisen merkin lastenvaatteita alennettuun hintaan.

Suomalaiset ovat tunnetusti kovia jonottamaan ilmaista tavaraa. Mutta kyllä maksullinenkin rompe aiheuttaa pienimuotoista hysteriaa, jos halvalla saa.

Kotimainen Gugguu-vaatemerkki järjesti Helsingin Suvilahdessa perjantaina outlet-tapahtuman, joka jatkuu vielä lauantaina.

Ensimmäiset asiakkaat kurvasivat Suvilahteen Kattilahallin pihaan perjantaiaamuna kello 6.30. Ovet avattiin kymmeneltä, ja siihen mennessä parkkipaikalle ehti muodostua noin sadan metrin jono. 

Yritys tyhjensi kangasvarastonsa ja teetti ylimääräisistä kankaista lastenvaatteita. Tuotteet myytiin 50 prosentin alennuksella brändin normaalihintoihin verrattuna. Esimerkiksi lasten trikoiset leggingsit maksoivat 14 euroa. Ketjuliikkeistä housut saisi edullisemmin, mutta ilmeisen moni on kiinnostunut suomalaisten yritysten tuotteista, etenkin, kun hinta on alennettu.

Parkkipaikalle ehti muodostua noin sadan metrin jono.

Gugguu on perustettu viisi vuotta sitten. Se suunnittelee parhaillaan ensimmäisen kivijalkaliikkeen perustamista.

Myös muutama muu kotimainen aikuisten ja lasten vaatteita valmistava yritys ottaa parhaillaan ensimmäisiä askeleitaan kivijalassa. Vimma on perustanut kaksi liikettä, toisen Helsinkiin ja toisen Ouluun. Papu kokeilee menestystään nyt joulun alla pop up-muodossa Galleria Esplanadissa. Yritys hakee myös näillä näppäimillä kasvua liiketoiminnalleen joukkorahoituksella. 

Otsikkoa muokattu 9.12. kello 10.00.