Benedict Cumberbatch kihlattunsa Sophie Hunterin kanssa. Pariskunta odottaa ensimmäistä lastaan. Kuva: Reuters
Benedict Cumberbatch kihlattunsa Sophie Hunterin kanssa. Pariskunta odottaa ensimmäistä lastaan. Kuva: Reuters

Tosifanit voivat nyt pukeutua lempinäyttelijäänsä.

Vuodesta 2009 lähtien australialainen Black Milk -merkki on ollut nylonista valmistettujen leggingsien isä. Merkin reviiristä on usein yritetty riistää pala, ja esimerkiksi Los Angelesissa toimiva Poprageous on onnistunut siinä kohtuullisen hyvin.

Kummatkin merkeistä tekevät popkulttuurin ilmiöistä pöksyjä. Black Milkiltä löytyy esimerkiksi Harry Potter -housuja, kun taas Poprageousilta netistä tutun doge-koiran naamakuvilla kuorrutettuja leggareita.

Nyt Poprageous taisi iskeä kultasuoneen, sillä sen tuoreimpiin housuihin kuuluvat brittinäyttelijä Benedict Cumberbatchin, 38, naamakuvin koristellut vaatteet. Mallisto kantaa Benedictin fanien mukaan nimeä Cumberbitch (muun muassa tällä nimellä he kutsuvat itseään) ja siihen kuuluvat housut ja crop-toppi. Pöksyistä saa maksaa noin 70 euroa.

Uusi Sherlock -sarjasta koko maailman tietoisuuteen noussut Benedict ei ole kommentoinut asiaa, mutta kun hän sen tekee, hän kommentoi tavalliseen tapaansa luultavasti vitsikkäästi.

Kun hänen naisfaninsa pettyivät kuullessaan, että mies on mennyt kihloihin tyttöystävänsä Sophie Hunterin, 36, kanssa, Benedict kuittasi, että fiksut fanit kyllä tottuvat asiaan.

– Munasarjoillenne on vielä käyttöä, hän julisti tuolloin.

Benedict ja Sophie varmistivat juuri odottavansa ensimmäistä lastaan.

Tältä housut näyttävät.

For all tha cumberbitches www.poprageous.com #popcumberbitchlegz

A photo posted by POPRAGEOUS (@poprageous) on

Poprageous on painanut vaatteisiinsa myös muiden tähtien kuvia.

Lue myös:

Tämä muoti-ilmiö vie sydämen – ja rahat

Benedict Cumberbatchista tulee isä!

Tässä hän nyt on, tuleva rouva Benedict Cumberbatch!

Maailman ihanin mies Benedict Cumberbatch – siis kuka?

Keinokuituvaatteista irtoaa jokaisessa pesussa valtava määrä pieniä muovikuituja, joista osa päätyy lopulta vesistöihin.

Vuoden turhake on taas valittu, ja tänä vuonna se on fleecekangas.

Suomen Luonto -lehden toimitus teki valinnan lukijoiden lähettämien ehdotusten joukosta. Valinnalla toimitus haluaa kiinnittää huomiota polyesterikankaista irtoavaan mikromuoviin.

Mikromuovista on puhuttu viime aikoina paljon, sillä se saastuttaa meriä ja on haitaksi niiden eliöille. Huomio on kuitenkin tähän mennessä keskittynyt kosmetiikan mikromuoveihin, joihin lukeutuvat esimerkiksi kuorintavoiteiden muovirakeet. Kerroimme vähän aikaa sitten, että myös muoviglitter on viemäriin päätyessään uhka ympäristölle.

Kuten kosmetiikasta, myös pörröisestä fleecekankaasta irtoaa jokaisessa pesussa jopa 200 000 alle viiden millimetrin mikromuovipalaa. Muut keinokuitukankaat eivät ole yhtään parempi valinta.

– Vielä enemmän hiukkasia irtoaa softshell-kankaasta ja teknisistä urheiluasuista, joten fleece ei edes ole pahin polyesterikangas mikromuoveista puhuttaessa, ryhmäpäällikkö Markus Sillanpää Suomen ympäristökeskuksesta toteaa tiedotteessa.

Suurin osa kuiduista saadaan puhdistettua jätevedenpuhdistamolla, mutta silti vesistöihin päätyy biljoona mikromuovihiukkasta, joiden ympäristövaikutuksia ei vielä tunneta tarkoin.

Kysely

Vältteletkö fleecevaatteita ympäristösyistä?

Gugguun vaatteet saivat asiakkaat ottamaan juoksuaskelia.

Ilmassa oli pientä hysterian tuntua, kun valtava joukko innokkaita asiakkaita ryntäsi ostamaan kotimaisen merkin lastenvaatteita alennettuun hintaan.

Suomalaiset ovat tunnetusti kovia jonottamaan ilmaista tavaraa. Mutta kyllä maksullinenkin rompe aiheuttaa pienimuotoista hysteriaa, jos halvalla saa.

Kotimainen Gugguu-vaatemerkki järjesti Helsingin Suvilahdessa perjantaina outlet-tapahtuman, joka jatkuu vielä lauantaina.

Ensimmäiset asiakkaat kurvasivat Suvilahteen Kattilahallin pihaan perjantaiaamuna kello 6.30. Ovet avattiin kymmeneltä, ja siihen mennessä parkkipaikalle ehti muodostua noin sadan metrin jono. 

Yritys tyhjensi kangasvarastonsa ja teetti ylimääräisistä kankaista lastenvaatteita. Tuotteet myytiin 50 prosentin alennuksella brändin normaalihintoihin verrattuna. Esimerkiksi lasten trikoiset leggingsit maksoivat 14 euroa. Ketjuliikkeistä housut saisi edullisemmin, mutta ilmeisen moni on kiinnostunut suomalaisten yritysten tuotteista, etenkin, kun hinta on alennettu.

Parkkipaikalle ehti muodostua noin sadan metrin jono.

Gugguu on perustettu viisi vuotta sitten. Se suunnittelee parhaillaan ensimmäisen kivijalkaliikkeen perustamista.

Myös muutama muu kotimainen aikuisten ja lasten vaatteita valmistava yritys ottaa parhaillaan ensimmäisiä askeleitaan kivijalassa. Vimma on perustanut kaksi liikettä, toisen Helsinkiin ja toisen Ouluun. Papu kokeilee menestystään nyt joulun alla pop up-muodossa Galleria Esplanadissa. Yritys hakee myös näillä näppäimillä kasvua liiketoiminnalleen joukkorahoituksella. 

Otsikkoa muokattu 9.12. kello 10.00.