Ashley Graham on todennut haastattelussa, ettei häntä häiritse tulla kutsutuksi plusmalliksi, vaikka hän kutsuukin itseään ihan vain malliksi. Kuvat Ashleyn Instagram-tililtä: @theashleygraham
Ashley Graham on todennut haastattelussa, ettei häntä häiritse tulla kutsutuksi plusmalliksi, vaikka hän kutsuukin itseään ihan vain malliksi. Kuvat Ashleyn Instagram-tililtä: @theashleygraham

Älkää vielä innostuko. Asia ei ole aivan niin yksinkertainen.

Sports Illustrated, urheilulehtien aatelia, tunnetaan muun muassa joka vuosi ilmestyvästä legendaarisesta uimapukunumerosta. Sen kannessa on nähty viimeisten 50 vuoden aikana vaikkapa huippumallit Heidi Klum ja Tyra Banks.

Tänä vuonna numeron kannessa tullaan näkemään nuori mallilupaus Hannah Davis, jonka kuvaa on arvosteltu jo etukäteen pornahtavaksi, ja viime vuonna siinä poseerasi Victoria’s Secret -kolmikko Lily Aldridge, Nina Agdal ja Chrissy Teigen.

Pian viime vuoden uimapukunumeron ilmestymisen jälkeen pluskokoisille vaatteita myyvä Swimsuits For All päätti tehdä lehden kannesta oman versionsa. Heidän kuvassaan nähtiin neljä vartaloltaan erilaista naista, muun muassa huippusuositun fatkinin keksinyt bloggaaja GabiFresh ja australialainen plusmalli Robyn Lawley.

Kuvan julkaistessaan firma totesi, että uimapuvut näyttävät hyvältä muidenkin kuin uimapukumallien yllä, mutta vain heitä nähdään vuosi toisensa jälkeen SI:n uimapukunumerossa.

Ei siis ihmekään, että tänä vuonna uimapukunumerosta löytyy ensimmäistä kertaa plusmalli, joka esittelee juuri Swimsuis For Allin bikinimuotia. Kuvissa poseeraava Ashley Graham, 27, on aiemmin nähty muun muassa Voguen, Harper’s Bazaarin ja Glamourin kuvissa.

Mutta eipäs innostuta vielä! Ashley ei poseeraa lehden kannessa, vaan yrityksen mainoksessa lehden sivuilla. Pitihän se arvata.

Rengasfirma Pirellikin otti vihdoin kalenteriinsa ensimmäisen pluskokoisen mallin. Ehkä Sports Illustrated seuraa ensi vuonna perässä?

Tältä mainos tulee näyttämään.

Lue myös:

Hän on kaikkien aikojen isokokoisin huippumallisopimuksen saanut plusmalli

Vapise muotimaailma, uusi plusmallien tähti on syttynyt

Plusmallien vastaisku: Oma versio urheilulehden yläosattomasta kannesta

Hän on ensimmäinen pluskokoinen malli Pirellin kalenterissa

Keinokuituvaatteista irtoaa jokaisessa pesussa valtava määrä pieniä muovikuituja, joista osa päätyy lopulta vesistöihin.

Vuoden turhake on taas valittu, ja tänä vuonna se on fleecekangas.

Suomen Luonto -lehden toimitus teki valinnan lukijoiden lähettämien ehdotusten joukosta. Valinnalla toimitus haluaa kiinnittää huomiota polyesterikankaista irtoavaan mikromuoviin.

Mikromuovista on puhuttu viime aikoina paljon, sillä se saastuttaa meriä ja on haitaksi niiden eliöille. Huomio on kuitenkin tähän mennessä keskittynyt kosmetiikan mikromuoveihin, joihin lukeutuvat esimerkiksi kuorintavoiteiden muovirakeet. Kerroimme vähän aikaa sitten, että myös muoviglitter on viemäriin päätyessään uhka ympäristölle.

Kuten kosmetiikasta, myös pörröisestä fleecekankaasta irtoaa jokaisessa pesussa jopa 200 000 alle viiden millimetrin mikromuovipalaa. Muut keinokuitukankaat eivät ole yhtään parempi valinta.

– Vielä enemmän hiukkasia irtoaa softshell-kankaasta ja teknisistä urheiluasuista, joten fleece ei edes ole pahin polyesterikangas mikromuoveista puhuttaessa, ryhmäpäällikkö Markus Sillanpää Suomen ympäristökeskuksesta toteaa tiedotteessa.

Suurin osa kuiduista saadaan puhdistettua jätevedenpuhdistamolla, mutta silti vesistöihin päätyy biljoona mikromuovihiukkasta, joiden ympäristövaikutuksia ei vielä tunneta tarkoin.

Kysely

Vältteletkö fleecevaatteita ympäristösyistä?

Gugguun vaatteet saivat asiakkaat ottamaan juoksuaskelia.

Ilmassa oli pientä hysterian tuntua, kun valtava joukko innokkaita asiakkaita ryntäsi ostamaan kotimaisen merkin lastenvaatteita alennettuun hintaan.

Suomalaiset ovat tunnetusti kovia jonottamaan ilmaista tavaraa. Mutta kyllä maksullinenkin rompe aiheuttaa pienimuotoista hysteriaa, jos halvalla saa.

Kotimainen Gugguu-vaatemerkki järjesti Helsingin Suvilahdessa perjantaina outlet-tapahtuman, joka jatkuu vielä lauantaina.

Ensimmäiset asiakkaat kurvasivat Suvilahteen Kattilahallin pihaan perjantaiaamuna kello 6.30. Ovet avattiin kymmeneltä, ja siihen mennessä parkkipaikalle ehti muodostua noin sadan metrin jono. 

Yritys tyhjensi kangasvarastonsa ja teetti ylimääräisistä kankaista lastenvaatteita. Tuotteet myytiin 50 prosentin alennuksella brändin normaalihintoihin verrattuna. Esimerkiksi lasten trikoiset leggingsit maksoivat 14 euroa. Ketjuliikkeistä housut saisi edullisemmin, mutta ilmeisen moni on kiinnostunut suomalaisten yritysten tuotteista, etenkin, kun hinta on alennettu.

Parkkipaikalle ehti muodostua noin sadan metrin jono.

Gugguu on perustettu viisi vuotta sitten. Se suunnittelee parhaillaan ensimmäisen kivijalkaliikkeen perustamista.

Myös muutama muu kotimainen aikuisten ja lasten vaatteita valmistava yritys ottaa parhaillaan ensimmäisiä askeleitaan kivijalassa. Vimma on perustanut kaksi liikettä, toisen Helsinkiin ja toisen Ouluun. Papu kokeilee menestystään nyt joulun alla pop up-muodossa Galleria Esplanadissa. Yritys hakee myös näillä näppäimillä kasvua liiketoiminnalleen joukkorahoituksella. 

Otsikkoa muokattu 9.12. kello 10.00.