Myynnissä ovat myös Madonnan Material Girl -musiikkivideolta tutut asut.

Madonna-faneille joulu on jo täällä – etenkin jos kukkaron pohjalta sattuu löytymään rutkasti ylimääräistä.

Marraskuun 7. päivä järjestettävässä huutokaupassa myydään yli 200 merkittävää popin rautarouvan käyttämää asua, korua ja muuta asustetta.

Myynnissä on muun muassa vaaleanpunainen hihaton iltapuku ja minkkikeeppi, joita Madonna käytti ikonisella, vuonna 1985 kuvatulla Material Girl -musiikkivideollaan.

Myytävien kohteiden joukosta löytyy myös Madonnan Evita-elokuvassa käyttämiä iltapukuja. Lisäksi kaupan on Madonnan hääpuku, huntu ja kengät vuodelta 1985, jolloin hän meni naimisiin näyttelijä Sean Pennin kanssa. Hääasun uskotaan menevän kaupaksi noin 60 000 dollarilla eli 47 400 eurolla.

Koko kokoelman arvoksi on arvioitu 500 000 dollaria eli 393 900 euroa.

– Tämä on ensimmäinen kerta, kun tällainen Madonna-kokoelma on huutokaupattavana. Itse asiassa seuraavan kerran tällainen tilaisuus toistuu vain, jos Madonna itse päättää järjestää myyjäiset, sanoo Julien's-huutokaupan johtaja Martin Nolan.

Suurin osa nyt myytävänä olevista kohteista on aiemmin kuulunut lontoolaiselle Marquee Capital -sijoitusyhtiölle.

Lue myös:

Madonnan uusi stylisti on 8-vuotias adoptiopoika

Tiesitkö näitä asioita Madonnan karusta menneisyydestä?

Yli 90 miljoonaa vuodessa – Madonna on suurituloisin tähti

Kuvat: MV-Photos ja valmistajat

 

Muotisuunnittelija Diane von Furstenberg loi 1970-luvulla kuuluisan kietaisumekon. Vuosikymmenen tyyli-ikoni suosi värikkäitä printtimekkoja, joita nähtiin myös brändin tämän syksyn mallistossa.

  1. Puisissa korvakoruissa on hippimeininkiä, 32 €, Aarikka.
  2. Kimonomainen takki sopii myös juhliin, 79,95€, Zara.
  3. Jakardikangas vie ajatukset barokkiin, mutta hihansuut kielivät nykyajasta, 175 €, &Other Stories.
  4. Chelsea-bootsit toimivat joka tilanteessa, 99,99 €, Selected Femme.
  5. Mekko muistuttaa Joutsenlammesta, 49,95 €, Ellos.
  6. Meripihkan ja mustan kahvin liitto toimii, 110 €, &Other Stories.
  7. Matalakorkoiset avokkaat ilahduttavat jalkoja, 49,95 €, Ellos.
  8. Printtihousut ovat oiva vaihtoehto kietaisumekolle, 189 €, Joseph Ribkoff.

 

 

Mukavia pellavahousuja, pitkiä neuleita, matalia kenkiä... Menocore-trendi on enemmän kuin tervetullut.

Tätä on odotettu! Muoti on vihdoin kääntänyt katseensa nuorisosta keski-ikäisiin ja keski-iän ylittäneisiin naisiin. Nyt nuoretkin pukeutuvat väljään pellavaan, tunikoihin ja mukaviin kävelykenkiin. Pitkät neuleet ja puuhelmikaulakorut kiinnostavat alle nelikymppisiä. 

Trendin nimi on menocore – yhdistelmä tavistyyli normcorea ja menopaussia eli vaihdevuosia. Siitä ovat kirjoittaneet muun muassa Man Repeller ja Racked. Ensimmäinen mainitsee menocore-ikoneiksi esimerkiksi Lauren Huttonin, Whoopi Goldbergin ja Miuccia Pradan, toinen ihastelee Diane Keatonia erityisesti romanttisessa komediassa Jotain annettavaa.

Näyttelijät Whoopi Goldberg ja Lauren Hutton näyttävät menocore-mallia. Kuvat: Reuters
Näyttelijät Whoopi Goldberg ja Lauren Hutton näyttävät menocore-mallia. Kuvat: Reuters

Tuulipukuja ja crocseja ei – ainakaan vielä – lasketa menocoreksi, mutta mukavuus on silti trendin ytimessä. 

”Tosi rentoa. Coolia niin, ettei tiedosta olevansa cool. Mieti viisikymppistä naista, joka ei välitä, mitä muut ajattelevat ja haluaa vain pukeutua äärimmäisen mukavasti,” Man Repellerin muodista vastaava toimituspäällikkö Harling Ross kuvailee menocorea.

Haave kivasta keski-iästä

Tavallaan on ihme, ettei menocore ole tullut jo aiemmin muotiin. Mukavuudessaan ja yksinkertaisuudessaan se vetoaa valtavaan joukkoon ihmisiä. Tavoitteena on tietyn hittivaatteen hankkimisen sijaan saavuttaa rennon itsevarma ja mukava fiilis.

Menocore-inspiraatiota voi hakea vaikka Goldie Hawnilta ja Diane Keatonilta, kuten tässä kuvassa.

Menocore ei ole mikä tahansa ohimenevä muotivillitys, vaan se kertoo paljon yhteiskunnallisesta tilanteesta. Menocore-esikuvat ovat rikkaita tai vähintään keskiluokkaisia naisia, jotka ovat saavuttaneet elämässään paljon ja joilla on nyt aikaa itselleen.

Kaksi- ja kolmekymppisten pätkätyösukupolvelle he edustavat unelmaa siitä, että suurin piirtein 50:een ikävuoteen mennessä työelämä ja muu elämä ovat asettuneet uomiinsa, ja epävarman säntäilyn sijaan voi keskittyä lomailemaan jollakin ihanalla, juuri sopivasti tuulisella rannalla pellavahattu päässä. 

Saksalaisen Grazia-lehden toimituksessa testattiin menocorea.