Lady Gaga vei aurinkoläpät jo viime vuonna täysin uudelle tasolle. Kuva: Reuters
Lady Gaga vei aurinkoläpät jo viime vuonna täysin uudelle tasolle. Kuva: Reuters

Silmälaseja käyttävät, huomio! Seuraava aurinkolasisijoitus eivät ole klassiset Ray-Banit tai Guccit vaan 90-luvulta tutut, vaivattomat aurinkolasiläpät.

Koska 1990-luvun trendit ovat nyt niin hot, miksipä muotiin eivät palaisi myös takavuosien aurinkolasiläpät? Siis ne kätevääkin kätevämmät läpsykät, jotka voi koska vain nostaa lasien päältä otsalle ja napsauttaa ne takaisin, kun häikii.

Yli 30 vuotta optikkona työskennellyt helsinkiläisen Walter Optiikan Sirpa Kajo muistaa, miten pari vuosikymmentä sitten kaikki käyttivät polaroid-läppiä.

– Soikeiden lasien päälle piirrettiin käsin polaroidlevystä oikeankokoinen suoja. Herrathan kulkivat läpät otsallaan jatkuvasti. Lasithan olivat ihan kätevät ja kevyet, ja ihan kivannäköiset lippalakin kanssa.

Nykyään aurinkoläpät eivät kuulu nuoren asiakaskunnan suosikkeihin. Walter Optiikasta vuodessa lääpiä ostetaan vain noin 3–5 ja silloinkin ostajat ovat aina vanhoja ihmisiä. Kajo ei silti tyrmää 90-luvun suosikkilasien paluuta.

– Ainahan trendit kiertävät ja tulevat takaisin, miksei siis tämäkin.

Stylisti Nina Nuorivaara ei ole vielä bongannut 90-luvun helmiä tämän päivän katukuvasta, mutta ei ihmettele, vaikka niin kävisi.

– Koska 90-luku on nyt niin trendikäs, ei olisi kuitenkaan ihme, jos aurinkolasiläpät tulisivat lieveilmiönä mukaan trendiin.

Aurinkolasiläppien kanssa ei kannattaisi kuitenkaan liioitella, jottei lopputulos ole liian levoton.

– Mitä simppelimpi ja selkeämpi asu, sitä tyylikkäämmältä aurinkolasiläpät voisivat näyttää. Vaatteissa kannattaa välttää isoja kuoseja sekä kirkkaita värejä, Nuorivaara opastaa.

Millaiseen asuun stylisti itse yhdistäisi läpät?

– Esimerkiksi haalarit, jotka nekin ovat kaikuja ysäristä, ovat maailman tyylikkäin asu. Ne voisivat olla täydellinen yhdistelmä lasien kanssa. Naisellisuutta voisi syksyn tullen korostaa nilkkureilla tai korkokengillä, lenkkarit kannattaa jättää väliin.

Jos siis haluat olla trendien edelläkävijä, tiedät, mikä on seuraava pokahankitasi.

Lue lisää:

Tänä kesänä asusteet saavat varastaa huomion

Tutkimus: Kaikki näyttävät paremmilta aurinkolasit päässä

Kuvat: MV-Photos ja valmistajat

 

Muotisuunnittelija Diane von Furstenberg loi 1970-luvulla kuuluisan kietaisumekon. Vuosikymmenen tyyli-ikoni suosi värikkäitä printtimekkoja, joita nähtiin myös brändin tämän syksyn mallistossa.

  1. Puisissa korvakoruissa on hippimeininkiä, 32 €, Aarikka.
  2. Kimonomainen takki sopii myös juhliin, 79,95€, Zara.
  3. Jakardikangas vie ajatukset barokkiin, mutta hihansuut kielivät nykyajasta, 175 €, &Other Stories.
  4. Chelsea-bootsit toimivat joka tilanteessa, 99,99 €, Selected Femme.
  5. Mekko muistuttaa Joutsenlammesta, 49,95 €, Ellos.
  6. Meripihkan ja mustan kahvin liitto toimii, 110 €, &Other Stories.
  7. Matalakorkoiset avokkaat ilahduttavat jalkoja, 49,95 €, Ellos.
  8. Printtihousut ovat oiva vaihtoehto kietaisumekolle, 189 €, Joseph Ribkoff.

 

 

Mukavia pellavahousuja, pitkiä neuleita, matalia kenkiä... Menocore-trendi on enemmän kuin tervetullut.

Tätä on odotettu! Muoti on vihdoin kääntänyt katseensa nuorisosta keski-ikäisiin ja keski-iän ylittäneisiin naisiin. Nyt nuoretkin pukeutuvat väljään pellavaan, tunikoihin ja mukaviin kävelykenkiin. Pitkät neuleet ja puuhelmikaulakorut kiinnostavat alle nelikymppisiä. 

Trendin nimi on menocore – yhdistelmä tavistyyli normcorea ja menopaussia eli vaihdevuosia. Siitä ovat kirjoittaneet muun muassa Man Repeller ja Racked. Ensimmäinen mainitsee menocore-ikoneiksi esimerkiksi Lauren Huttonin, Whoopi Goldbergin ja Miuccia Pradan, toinen ihastelee Diane Keatonia erityisesti romanttisessa komediassa Jotain annettavaa.

Näyttelijät Whoopi Goldberg ja Lauren Hutton näyttävät menocore-mallia. Kuvat: Reuters
Näyttelijät Whoopi Goldberg ja Lauren Hutton näyttävät menocore-mallia. Kuvat: Reuters

Tuulipukuja ja crocseja ei – ainakaan vielä – lasketa menocoreksi, mutta mukavuus on silti trendin ytimessä. 

”Tosi rentoa. Coolia niin, ettei tiedosta olevansa cool. Mieti viisikymppistä naista, joka ei välitä, mitä muut ajattelevat ja haluaa vain pukeutua äärimmäisen mukavasti,” Man Repellerin muodista vastaava toimituspäällikkö Harling Ross kuvailee menocorea.

Haave kivasta keski-iästä

Tavallaan on ihme, ettei menocore ole tullut jo aiemmin muotiin. Mukavuudessaan ja yksinkertaisuudessaan se vetoaa valtavaan joukkoon ihmisiä. Tavoitteena on tietyn hittivaatteen hankkimisen sijaan saavuttaa rennon itsevarma ja mukava fiilis.

Menocore-inspiraatiota voi hakea vaikka Goldie Hawnilta ja Diane Keatonilta, kuten tässä kuvassa.

Menocore ei ole mikä tahansa ohimenevä muotivillitys, vaan se kertoo paljon yhteiskunnallisesta tilanteesta. Menocore-esikuvat ovat rikkaita tai vähintään keskiluokkaisia naisia, jotka ovat saavuttaneet elämässään paljon ja joilla on nyt aikaa itselleen.

Kaksi- ja kolmekymppisten pätkätyösukupolvelle he edustavat unelmaa siitä, että suurin piirtein 50:een ikävuoteen mennessä työelämä ja muu elämä ovat asettuneet uomiinsa, ja epävarman säntäilyn sijaan voi keskittyä lomailemaan jollakin ihanalla, juuri sopivasti tuulisella rannalla pellavahattu päässä. 

Saksalaisen Grazia-lehden toimituksessa testattiin menocorea.