Oho, nyt tuli tilattua niin iso laatikollinen, että tästähän riittää kaverillekin. Kuva: iStock
Oho, nyt tuli tilattua niin iso laatikollinen, että tästähän riittää kaverillekin. Kuva: iStock

Kevään ihanimmat muotiostokset voi tehdä myös netissä. Poimimme kiinnostavimmat nettikaupat ja parhaat vinkit vaatteiden verkko-ostamiseen.

Kauneinkin netistä hankittu vaate on hyödytön, jos se paljastuu vääränkokoiseksi tai materiaali ei miellytä. Hyvän mielen vaatekaappi -kirjan (Atena) tekijä, tietokirjailija Rinna Saramäki antaa täsmävinkit onnistuneisiin klikkausostoksiin.

  1. Katso kuvia. Suosi kauppoja, joissa vaate on kuvattu myös tasokuvana, ei pelkästään mallin päällä. Niin sen muodon näkee parhaiten. Myös kuvien zoomausmahdollisuus on tärkeä: parhaimmillaan materiaalista ja ompeleista saa hyvän käsityksen niiden avulla. 
  2. Vaadi tietoa. Kaikki nettikaupat eivät kerro esimerkiksi vaatteiden materiaaleista juuri mitään. Lisäksi vaatemerkin oma kokotaulukko on tärkeä: pelkät ylimalkaiset S- ja M-kokomerkinnät eivät kerro paljoakaan. Suosi kauppoja, joissa annetaan tietoa.
  3. Chattaa. Monilla nettikaupoilla on livechattimahdollisuus asiakaspalvelijan kanssa, joten käytä sitä ennen ostopäätöstä. Saat helposti lisätietoa vaatteesta ja parhaassa tapauksessa säästyt turhalta palautusrumbalta.

Poimimme kahdeksan kiinnostavaa nettikauppaa, joista löytyy vaatteita moneen makuun. Klikkaa ja tutustu!

Ekomuotia:

Mayamiko

1. Räikeä printti herättää aamu-unisen, 82 €.  2. Jos kirkkaat värit pelottavat, kesytä villi bleiseri, 82 €, valkoisella paidalla.  3. Upea printtihaalari ei kaipaa asusteita, 102 €.
1. Räikeä printti herättää aamu-unisen, 82 €. 2. Jos kirkkaat värit pelottavat, kesytä villi bleiseri, 82 €, valkoisella paidalla. 3. Upea printtihaalari ei kaipaa asusteita, 102 €.

Mistä: Vaatteet valmistetaan Malawissa, mutta toimitetaan Englannista.

Mitä: Värikkäitä vaatteita.

Miksi: Jos kaipaat kaappiisi kaunista ja värikästä printtimekkoa, Mayamikosta kyllä löytyy. Afrikassa paljon matkustellut Paola Masperi päätti perustaa merkin tukeakseen paikallista käsityötä. Kankaat ovat joko paikallisesti tuotettuja tai naapurimaista hankittuja, ja yritys käyttää vaatteissaan orgaanista puuvillaa.

www.mayamiko.com

MUD Jeans

1. Tummanharmaa on uusi musta, 98 €.  1. Klassinen suora malli on farkkumalleista käytännöllisin, 98 €. 3. Rennot poikaystävä-farkut ovat parhaimmillaan nilkoista käärittynä, 98 €. 
1. Tummanharmaa on uusi musta, 98 €. 1. Klassinen suora malli on farkkumalleista käytännöllisin, 98 €. 3. Rennot poikaystävä-farkut ovat parhaimmillaan nilkoista käärittynä, 98 €. 

Mistä: Alankomaista.

Mitä: Ekologisesti valmistettuja farkkuja.

Miksi: Merkin perustaja Bert van Son työskenteli 30 vuotta muotialalla ja näki, miten epäekologista farkkujen valmistaminen on. Hän kehitti ”Lease a Jeans”-konseptin, jossa asiakas maksaa farkuistaan 7,50 €/kk vuoden ajan, jonka jälkeen hän saa valita, pitääkö ne, vaihtaako uusiin vai antaako ne kierrätykseen.

www.mudjeans.eu

Pluskokoja:

Pink Clove

1. Elämä ei aina ole ruusuilla tanssimista, mutta onneksi voi aina ostaa ruusupöksyt, 22 €.  2. Sinivalkoraidallinen mekko on seilorityylin kulmakivi, 22 €.  3. Urheilutyyli täydentyy tällä puserolla, 18 €.  4. Piristä arkimekkoasi kukkasilla, 27 €.
1. Elämä ei aina ole ruusuilla tanssimista, mutta onneksi voi aina ostaa ruusupöksyt, 22 €. 2. Sinivalkoraidallinen mekko on seilorityylin kulmakivi, 22 €. 3. Urheilutyyli täydentyy tällä puserolla, 18 €. 4. Piristä arkimekkoasi kukkasilla, 27 €.

Mistä: Englannista.

Mitä: Edullisia naisten vaatteita koissa 44–56.

Miksi: Pink Clovea voisi kutsua kurvikkaiden naisten ostosparatiisiksi. Edulliset hinnat ja kattava valikoima todistavat, että plus-koko ei tarkoita tyylistä tai budjetista luopumista. Tarjolla on kauniita ja käytännöllisiä juhlamekkoja, simppeleitä perustuotteita sekä kuumimpia trendivaatteita.

www.pinkclove.co.uk

Suomalaista designia:

Kude

1. Parita tunika pillifarkkujen ja korkojen kanssa, 79 €.  2. T-paitamekko laskeutuu kauniisti jokaisella vartalotyypillä, 66 €.  3. Vyön avulla voit muuttaa jakun ulkomuotoa, 109 €.
1. Parita tunika pillifarkkujen ja korkojen kanssa, 79 €. 2. T-paitamekko laskeutuu kauniisti jokaisella vartalotyypillä, 66 €. 3. Vyön avulla voit muuttaa jakun ulkomuotoa, 109 €.

Mistä: Suomesta.

Mitä: Perusvaatteita kurvikkaille naisille.

Miksi: Suomalaismerkki Kude valmistaa tuotteensa ekologisesti Suomessa ja Virossa. Merkin perustaja Outi Pakarinen haluaa luoda vaatteita nimenomaan kurvikkaille naisille, oli kyseessä sitten S- tai XXXL-kokoinen. Täältä löytyy luottovaatteita, jotka kestävät aikaa niin materiaalin kuin leikkauksenkin suhteen.

www.kude.fi

Weecos

1. Graafinen tunika näyttää hyvältä mustien legginsien kanssa, 59 €, Neulomo.  2. Geometrisessä mekossa on sivutaskut, 85 €, Papu.  3. Kirjekuorilaukku on valmistettu huovutetusta lampaanvillasta, 45 €, Ruoko Design. 
1. Graafinen tunika näyttää hyvältä mustien legginsien kanssa, 59 €, Neulomo. 2. Geometrisessä mekossa on sivutaskut, 85 €, Papu. 3. Kirjekuorilaukku on valmistettu huovutetusta lampaanvillasta, 45 €, Ruoko Design. 

Mistä: Suomesta.

Mitä: Kotimaista ekodesignia.

Miksi: Ystävykset Hanna Lusila ja Anna Kurkela perustivat Weecosin, joka on koti kymmenille suomalaisille brändeille. Ne kaikki noudattavat ekologisia arvoja. Täältä löydät muun muassa Papun mukavat mekot ja legginsit sekä Neulomon tyylikkäät printit, jotka sopivat niin arkeen kuin juhlaan.

www.weecos.com

Aikuiselle naiselle:

So Sensational

1. Rypytetty kukkamekko laskeutuu kauniisti, 89,95 €, Kaffe.  2. Haalari on täydellinen työunivormu, 149, 95 €, French Connection.  3. Kellohameessa on retromeininkiä, 96 €, Boden.  4. Kerroksittainen kaulus on puseron juju, 62 €, Boden.  5. Hempeä haalari sopii juhliin silkkihuivin kanssa, 145 €, Coast.  6. Korkokengät kuin aurinko, 32,95 €, Glamorous.
1. Rypytetty kukkamekko laskeutuu kauniisti, 89,95 €, Kaffe. 2. Haalari on täydellinen työunivormu, 149, 95 €, French Connection. 3. Kellohameessa on retromeininkiä, 96 €, Boden. 4. Kerroksittainen kaulus on puseron juju, 62 €, Boden. 5. Hempeä haalari sopii juhliin silkkihuivin kanssa, 145 €, Coast. 6. Korkokengät kuin aurinko, 32,95 €, Glamorous.

Mistä: Englannista.

Mitä: Muotia 50+ naisille.

Miksi: Kuusissakymmenissään olevat brittiläiset Jan Shure ja Cyndy Lessing rakastavat muotia, mutta löysivät harvoin etsimäänsä yhdestä paikasta. He päättivät perustaa nettikaupan, josta löytyy sekä juhla- että arkivaatteita vanhemmille naisille. Kauppa tarjoaa tuotteita tunnetuilta brändeiltä, kuten Marks&Spencerilta ja Gantilta, mutta tukee myös pienempiä putiikkeja.

www.sosensational.co.uk

Trendejä etsiville:

PUF Design Market

1. Midi-hameessa on kultaisia käärmeitä, 99 €, Jatuli.  2. Collegepaita julistaa tärkeää sanomaa, 109 €, Uhana Design.  3. Puiset korvakorut muistuttavat Pac-Man-pelin haamuja, 25 €, Maanantaimalli.
1. Midi-hameessa on kultaisia käärmeitä, 99 €, Jatuli. 2. Collegepaita julistaa tärkeää sanomaa, 109 €, Uhana Design. 3. Puiset korvakorut muistuttavat Pac-Man-pelin haamuja, 25 €, Maanantaimalli.

Mistä: Suomesta.

Mitä: Vaihtuva valikoima suomalaisia merkkejä.

Miksi: Jos haluat löytää suomalaisen muodin uusia nimiä sekä shoppailla vanhoja lemppareitasi, suuntaa kohti PUF Design Marketia. Sen sivuilla asustelee muun muassa katumuotityylinen Uhana Design sekä Maanantaimalli, jonka puukorut ovat käsintehtyjä. Valikoima vaihtuu kuukausittain, joten jokainen klikkaus sivulle on kuin seikkailu.

www.pufdesignmarket.com

NA-KD

2. Hapsutettu reuna tuo farkkukankaiseen kimonoon asennetta, 66,95 €.
2. Hapsutettu reuna tuo farkkukankaiseen kimonoon asennetta, 66,95 €.

Mistä: Ruotsista.

Mitä: Pinnalla olevia trendejä.

Miksi: Jarno Vanhatapio on konkari nettikauppojen suhteen – hänen ansioluettelostaan löytyy muun muassa Nelly.comin lanseeraus. Vanhatapion uusin projektin on yksi Euroopan nopeimmin kasvavista naistenmuotikaupoista verkossa. Kauppa myy sekä omia että muiden yritysten tuotteita. Jos etsit säväyttäviä mutta edullisia vaatteita, NA-KD on sinua varten.

www.na-kd.com

Tervetuloa 2010-luvun kieroutuneeseen shoppailukulttuuriin, jossa kukaan ei enää tiedä todellista vaatekokoaan!

Nettishoppailu on yleistynyt niin paljon, että vaatteiden lähettely ja palauttelu alkaa käydä kestämättömäksi ympäristölle. Tilannetta ei varsinaisesti paranna se, että monien vaatemerkkien mitoitus on ihan mitä sattuu. Mitoituksessa voi olla isojakin eroja eri vaatemerkkien mutta myös saman merkin eri vaatteiden välillä.

Nyt H&M-ketju on kertonut suurentavansa vaatekokojaan Yhdysvalloissa, Britanniassa, Irlannissa, Kanadassa, Meksikossa ja Kolumbiassa. Ilmeisesti Pohjoismaissa koot pysyvät ainakin toistaiseksi ennallaan.

Syynä on kuluttajilta saatu kritiikki ja maine tavallista pienempiä kokoja myyvänä ketjuna. Esimerkiksi kaksi vuotta sitten englantilainen Ruth Clemens julkaisi Facebookissa kuvan itsestään sovittamassa koon 16 farkkuja. Kyseessä oli malliston isoin koko, joka ei siltikään mahtunut normaalisti brittikokoa 14 käyttävän Clemensin ylle.

– Olenko liian lihava käyttämään teidän tavallisia vaatteitanne? hän kysyi.

Kuva sai valtavasti huomioita Facebookissa, ja monet olivat täysin samaa mieltä siitä, että ketjun vaatekoot kaipaavat muutosta.

Tänä kesänä sellainen on luvassa. H&M:n edustaja selittää Racked-sivuston artikkelissa, että ketju haluaa mitoituksensa olevan linjassa pohjoisamerikkalaisten kuluttajien ja vaatemarkkinoiden standardien kanssa. Se haluaa kasvattaa kuluttajien luottamusta. Suomeksi: se haluaa, ettei amerikkalais- tai brittishoppailija tuntisi oloaan lihavaksi.

Yksi syy muutoksen taustalla on, että jo monta vuotta etenkin amerikkalaisvalmistajat ovat suosineet niin sanottua turhamaisuusmitoitusta eli pitäneet kokolaput ennallaan mutta suurentaneet vaatteita. Ilmiön vaikutus saattaa näkyä myös joissakin Suomessa myytävissä vaatteissa.

Mitoitusmuutoksen ansiosta teininä kokoon 36 mahtunut asiakas voi tyytyväisenä ostaa edelleen samankokoisia vaatteita, vaikka vuodet olisivat kerryttäneet vyötärölle muutaman lisäsentin. Koska vallalla tuntuu edelleen olevan ajatus, että pienempi koko on parempi, kaikki pysyvät tyytyväisinä: ostaja vaatteeseen ja vartaloonsa, yritys helpommin kaupaksi meneviin vaatteisiin.

H&M joutuu siis muuttamaan mitoituksensa erilaiseksi maissa, joissa sen koot eroavat merkittävästi kilpailijoiden kokomerkinnöistä. Se on sentään positiivista, että yritys pyrkii huomioimaan isokokoisemmat asiakkaansa ja hyvässä lykyssä palvelee jatkossa entistä laajempaa joukkoa erilaisia vartaloita.

Standardit auttaisivat

Kokomuutos kuitenkaan tuskin ratkaisee kaikkia kuluttajien ongelmia.

Isompi ongelma on se, että vaikka ketjulla olisi yhtenäinen mitoitus, se toteutuu toisissa vaatteissa paremmin, toisissa huonommin. Ruth Clemensin farkkupostauksen yhteydessä moni huomautti, että kaksista samankokoisista, saman merkin farkuista toinen malli ei välttämättä mene polvista ylöspäin, toinen putoaa päältä. Halpatuotannossa laatu ei aina ole ykkössijalla, mikä näkyy myös heittelevässä kaavoituksessa. Siihen ei auta, vaikka yrittäisi selvittää kokonsa virallisen mittataulukon avulla.

Lisäksi shoppailijan pitäisi vielä pystyä tulkitsemaan, onko vaate tarkoitettu väljästi istuvaksi vai tiukemmaksi. Se on myös makuasia, mutta sovittamatta voi olla vaikea löytää parhaalta näyttävää kokoa.

Vaatemerkit saavat lätkiä tuotteisiinsa ihan mitkä kokomerkinnät haluavat.

Pöljintä koko hommassa on, että esimerkiksi EU säätelee lukuisia muita asioita kurkkudirektiivi-legendan hengessä, mutta vaatemerkit saavat lätkiä tuotteisiinsa ihan mitkä kokomerkinnät haluavat. Sekä kuluttaja että ympäristö kiittäisivät, jos kaikkien vaatteiden mitoitus noudattaisi jonkinlaista standardia. Vaatekoot voisi myös ilmoittaa tarkemmin – siihen on jo olemassa ohjeistus. Silloin vältyttäisiin turhautumiselta sovituskopissa ja turhien nettikauppaostosten rahtaamiselta ympäri maailmaa. Shoppailu kun ei ole varsinainen ekoteko muutenkaan.

Toki se edellyttäisi, että myös ostajat ymmärtäisivät, että kokomerkintöjen ainoa tarkoitus on helpottaa sopivan vaatteen löytämistä. Tyylikkyys (tai ihmisarvo) ei ole kiinni vaatekoosta.

Amerikoissa elänyt kuluttaja

H&M suurentaa vaatekokojaan Yhdysvalloissa – kokolapun numero ei kuitenkaan ole ostajan ainoa ongelma

Öööööh, ei se mitoitusmuutos tarkoita sitä että läskeille tarjottaisiin ihanien laihojen vaatteita ja itsetuntoa vaan sitä, että tähän asti HM on kärsinyt Amerikoiden markkinoilla siitä, että mitoitus on heidän tottumaansa kokonunerointiin nähden pieni. Ja ihan taitaa todellisuudessakin olla, jos tuo suurimman koon farkkuja Facebook-kuvassaan sovittava nainen on jotenkin paksu mielestänne, arvon toimitus. Ei ylikansallinen vaatekauppaketju tee asioita, jotta jollain kuluttajasegmentillä, oli se...
Lue kommentti

Kaksi kolmasosaa vaatteen ympäristövaikutuksista syntyy kotona.

Nykyteknologia on ihmeellistä. Maailman merissä lilluvista hylätyistä kalaverkoista ja rannoille huuhtoutuvista muovipulloista pystytään valmistamaan kauniita ja kestäviä vaatteita.

Muovijätteestä tehtyjä vaatteita markkinoidaan usein ekologisuudella. Kankaan valmistus muodostaa kuitenkin vain pienen osan vaatteen ympäristövaikutuksista, ja pesussa kierrätysmuovistakin valmistetuista vaatteista irtoaa mikromuovia.

Ovatko muovipulloista valmistetut vaatteet siis lopulta sen ympäristöystävällisempiä kuin muutkaan pukineet? Kysymys on monimutkainen, mutta vastuullisuus- ja kiertotalousasiantuntija Satumaija Mäki Suomen tekstiili ja muoti ry:stä lupaa yrittää vastata. 

– Jos verrataan kierrätyspolyesteristä tehtyä vaatetta ja neitseellisestä polyesteristä tehtyä vaatetta, kyllä kierrätyspolyesterin valmistukseen on kulunut vähemmän energiaa ja vettä. Haastavampaa on verrata kierrätyspolyesteriä vaikkapa puuvillaan, Mäki sanoo.

”Ympäristötietoinen ostaa laadukasta, pitkäikäistä ja tiettyyn käyttötarkoitukseen valmistettua.”

Muovijäte muuttuu vaatteiden materiaaliksi niin, että muovi puristetaan pieniksi rakeiksi, jotka sulatetaan ja kehrätään langaksi. Neitseellistä polyesteriä valmistetaan samalla tavalla – ero on vain siinä, että muovijätettä hyödynnettäessä ei tarvitse valmistaa raaka-aineeksi uutta muovia öljystä. Se pieni ero tekee kierrätysvaatteesta hiukan vastuullisemman valinnan.

Puuvillan tuotannossa taas on omat ongelmansa, kuten kemikaalien käyttö ja se, että puuvillaa valmistetaan tyypillisesti alueilla, joilla se kilpailee kasvatustilasta ruuaksi käytettävien kasvien kanssa. Vertailukelpoisia lukuja erilaisten vaatteiden koko elinkaaren ympäristövaikutuksista ei Mäen mukaan toistaiseksi ole kuluttajien saatavilla. 

Vaatteita pitkäkestoiseen käyttöön

Jotakin ympäristöystävällisistä valinnoista silti tiedetään.

– Kuluttajan kannalta ekologisin valinta olisi ostaa vaate, joka säilyy mahdollisimman pitkään käyttötarkoituksessaan, Mäki toteaa.

Ympäristötietoinen ostaa laadukasta, pitkäikäistä ja käyttötarkoitukseen sopivaa. Vaikka tekokuituinen urheilupaita ei olisi ympäristöystävällinen materiaalinsa puolesta, se kestää treenikäytössä hyvänä pidempään kuin puuvillapaita, jonka ominaisuudet eivät ole parhaat mahdolliset hikiliikuntaan.

”Muovin lisäksi myös puuvillan kierrätys on kehittymässä.”

Satumaija Mäen mukaan kaksi kolmasosaa vaatteen ympäristövaikutuksista tulee kotona, kun vaatetta pestään, silitetään ja kuivataan. Kaikista polyesteri- ja polyamidivaatteista irtoaa pesussa mikromuovia. Erityisen huonoon valoon on joutunut fleece, vaikka muovihippusia irtoaa kaikista muistakin synteettisistä tekokuiduista.

Mäki kuitenkin vakuuttaa, ettei kuluttajien tarvitse välttää tiettyjä materiaaleja pesukoneessa irtoavien mikromuovien takia.

– Suomessa jätevedenpuhdistamoilla saadaan yli 90 prosenttia mikromuoveista talteen, ja vaatteen ensimmäisten 5–10 pesun jälkeen muovin irtoaminen tasaantuu. 


Lähellä valmistettu on ekologinen

Osa vaatteen ympäristövaikutuksista muodostuu materiaalin ja tuotteen kuljettamisesta. Kuljetusten osuutta koko vaatteen elinkaaren ympäristövaikutuksista on vaikea arvioida, mutta nyrkkisääntö on, että mitä lähempänä materiaalit pystytään tuottamaan ja vaate valmistamaan, sitä parempi ympäristön kannalta. 

Harmi vain, että Suomessa valmistettuja vaatteita, joiden kaikki materiaalit olisi tuotettu Suomessa, ei marginaalisia poikkeuksia lukuun ottamatta ole. Jos osaa, voi tietysti kasvattaa lampaan, keritä sen villan, kehrätä siitä lankaa ja neuloa langasta villapaidan, mutta teollisesti valmistettuja täysin suomalaisia vaatteita ei löydy kaupoista. 

– Meillä ei ole esimerkiksi langankehrääjiä vaateteollisuuden tarpeisiin.

Toistaiseksi ympäristöystävällisin vaihtoehto on käyttää mahdollisimman pitkään niitä vaatteita, jotka jo omistaa. Kun uusi vaate on tarpeen, kierrätysmateriaalista valmistettu on parempi valinta kuin vastaavasta uudesta materiaalista valmistettu. Muovin lisäksi myös puuvillan kierrätys on Satumaija Mäen mukaan kehittymässä vauhdilla.