Ronaldon nappikset kelpaisivat baariinkin. Kuvat: Reuters
Ronaldon nappikset kelpaisivat baariinkin. Kuvat: Reuters
Messin Adidaksen nappiksillä sopisi värien puolesta tallustaa myös seksuaalivähemmistön Pride-juhlassa. Kengät kantavat hänen poikansa, Thiagon, nimeä.
Messin Adidaksen nappiksillä sopisi värien puolesta tallustaa myös seksuaalivähemmistön Pride-juhlassa. Kengät kantavat hänen poikansa, Thiagon, nimeä.
Neymar on nappiksineen Brasilian joukkueen seuratuin pelaaja.
Neymar on nappiksineen Brasilian joukkueen seuratuin pelaaja.
Puma kengittää Espanjan pelaajat erivärisillä nappispareilla.
Puma kengittää Espanjan pelaajat erivärisillä nappispareilla.

MM-kisojen kiinnostavimmat värit löytyvät Ronaldon, Messin ja Neymarin jaloista.

Nämä on jo nähty: raidalliset ampiaissukat, mikrosortsit, reisiin asti ulottuvat sukat ja jättimäiset pelipaidat, jonne olisi mahtunut kaksi pelaajaa. Jalkapallonurmella on kautta aikojen voinut seurata erilaisia muotivillityksiä – mutta nappikset ovat pysyneet vuosikymmeniä muuttumattomina. Kentän päästä päähän juostiin pitkään mustilla nahkanappiksilla, joita koristivat korkeintaan pari valkoista raitaa. Mutta nyt siellä vilisee varsinainen väripaletti.

Jalkapallokenkäjättien, Adidaksen, Niken ja Puman, kenkävalikoima alkaa olla niin värikäs, että monet pelaajat ovat ehtineet jo haikailla perinteisiä, mustia kenkiä.

– Olen aina pitänyt kokomustista nappiksista. Mutta puen jalkaan niitä kenkiä, joita valmistajat minulle lähettävät, USA:n Jozy Altidore sanoo The New York Timesin haastattelussa.

Niken edustajan mukaan suunnittelijat ovat villiintyneet väreistä sen jälkeen, kun kengissä on alettu käyttää muitakin materiaaleja kuin nahkaa. Vielä 90-luvulla nappiksissa suosittiin kengurunnahkaa, jota on hankala värjätä. Toinen syy värikkäiden nappisten yleistymiseen on se, että kengät ovat pelaajien ainut tapa kertoa jotain persoonallisuudestaan. Ja suuria persoonallisuuksiahan löytyy miljoonia tienaavista futariammattilaisista.

MM-kisojen kolme seuratuinta tähtipelaajaa ovat Portugalin Cristiano Ronaldo, Argentiinan Lionel Messi ja Brasilian Neymar. Ronaldon jaloissa kimmeltävät Niken pinkit nappikset, ja Messi sitoo jalkaansa Adidaksen jalkapallokengät, joissa loistavat kaikki sateenkaaren värit. Nappikset on nimetty Messin pojan Thiagon mukaan.

Vaikkei MM-peleistä niin perustaisikaan, kannattaa silti katsoa, millaisilla nappiksilla verkko heilahtaa.

Jalkapallon MM-kisat 12.6.–13.7.2014.

Lue myös:

Isyystestejä pakoillut kohufutari kosi juuri ennen MM-kisoja

MM-kisat alkavat – joko tiedät, ketä kannatat?

Kuvat: MV-Photos ja valmistajat

 

Muotisuunnittelija Diane von Furstenberg loi 1970-luvulla kuuluisan kietaisumekon. Vuosikymmenen tyyli-ikoni suosi värikkäitä printtimekkoja, joita nähtiin myös brändin tämän syksyn mallistossa.

  1. Puisissa korvakoruissa on hippimeininkiä, 32 €, Aarikka.
  2. Kimonomainen takki sopii myös juhliin, 79,95€, Zara.
  3. Jakardikangas vie ajatukset barokkiin, mutta hihansuut kielivät nykyajasta, 175 €, &Other Stories.
  4. Chelsea-bootsit toimivat joka tilanteessa, 99,99 €, Selected Femme.
  5. Mekko muistuttaa Joutsenlammesta, 49,95 €, Ellos.
  6. Meripihkan ja mustan kahvin liitto toimii, 110 €, &Other Stories.
  7. Matalakorkoiset avokkaat ilahduttavat jalkoja, 49,95 €, Ellos.
  8. Printtihousut ovat oiva vaihtoehto kietaisumekolle, 189 €, Joseph Ribkoff.

 

 

Mukavia pellavahousuja, pitkiä neuleita, matalia kenkiä... Menocore-trendi on enemmän kuin tervetullut.

Tätä on odotettu! Muoti on vihdoin kääntänyt katseensa nuorisosta keski-ikäisiin ja keski-iän ylittäneisiin naisiin. Nyt nuoretkin pukeutuvat väljään pellavaan, tunikoihin ja mukaviin kävelykenkiin. Pitkät neuleet ja puuhelmikaulakorut kiinnostavat alle nelikymppisiä. 

Trendin nimi on menocore – yhdistelmä tavistyyli normcorea ja menopaussia eli vaihdevuosia. Siitä ovat kirjoittaneet muun muassa Man Repeller ja Racked. Ensimmäinen mainitsee menocore-ikoneiksi esimerkiksi Lauren Huttonin, Whoopi Goldbergin ja Miuccia Pradan, toinen ihastelee Diane Keatonia erityisesti romanttisessa komediassa Jotain annettavaa.

Näyttelijät Whoopi Goldberg ja Lauren Hutton näyttävät menocore-mallia. Kuvat: Reuters
Näyttelijät Whoopi Goldberg ja Lauren Hutton näyttävät menocore-mallia. Kuvat: Reuters

Tuulipukuja ja crocseja ei – ainakaan vielä – lasketa menocoreksi, mutta mukavuus on silti trendin ytimessä. 

”Tosi rentoa. Coolia niin, ettei tiedosta olevansa cool. Mieti viisikymppistä naista, joka ei välitä, mitä muut ajattelevat ja haluaa vain pukeutua äärimmäisen mukavasti,” Man Repellerin muodista vastaava toimituspäällikkö Harling Ross kuvailee menocorea.

Haave kivasta keski-iästä

Tavallaan on ihme, ettei menocore ole tullut jo aiemmin muotiin. Mukavuudessaan ja yksinkertaisuudessaan se vetoaa valtavaan joukkoon ihmisiä. Tavoitteena on tietyn hittivaatteen hankkimisen sijaan saavuttaa rennon itsevarma ja mukava fiilis.

Menocore-inspiraatiota voi hakea vaikka Goldie Hawnilta ja Diane Keatonilta, kuten tässä kuvassa.

Menocore ei ole mikä tahansa ohimenevä muotivillitys, vaan se kertoo paljon yhteiskunnallisesta tilanteesta. Menocore-esikuvat ovat rikkaita tai vähintään keskiluokkaisia naisia, jotka ovat saavuttaneet elämässään paljon ja joilla on nyt aikaa itselleen.

Kaksi- ja kolmekymppisten pätkätyösukupolvelle he edustavat unelmaa siitä, että suurin piirtein 50:een ikävuoteen mennessä työelämä ja muu elämä ovat asettuneet uomiinsa, ja epävarman säntäilyn sijaan voi keskittyä lomailemaan jollakin ihanalla, juuri sopivasti tuulisella rannalla pellavahattu päässä. 

Saksalaisen Grazia-lehden toimituksessa testattiin menocorea.