Kuva: Shutterstock
Kuva: Shutterstock

22-vuotias bloggaaja tienaa jopa tuhansia yhdellä Instagram-kuvallaan.

Kun bloggaaja poseeraa upeassa asussaan, ensimmäisenä ei välttämättä tule mieleen, että hän on pukenut vaatteet ylleen, koska saa siitä rutosti rahaa.

Eihän se vastenmielinen työ olekaan, sillä vaatteet ovat usein superkivoja ja -tyylikkäitä.

Rahasummat, joita blogi- ja Instagram-julkkikset voivat parhaimmillaan ansaita, ovat päätähuimaavia. Asian varmisti We Wore What -muotiblogia pitävä Danielle Bernstein, 22, Harper’s Bazaarille.

 

 

#ulfie @uber_nyc in @thekooplesofficial jacket

Kuva, jonka by Danielle (@weworewhat) julkaisi

 

Daniellella on Instagramissa yli miljoona seuraajaa, joten hän voi myös laskuttaa yhteistyöstä yritysten kanssa jopa viisinumeroisia summia. Hänen hintansa vaihtelevat 5 000 ja 15 000 dollarin välillä, mutta hinta voi olla enemmän tai vähemmänkin riippuen sopimuksen ehdoista. Kyseessä on siis yhden kuvan hinta.

– Vihaan rahasta puhumista, mutta sanotaan, että ansaitsen enemmän kuin olisin koskaan kuvitellut ansaitsevani 22-vuotiaana, Danielle kertoo.

Viime vuonna hänen tulonsa ylsivät noin puoleen miljoonaan dollariin.

Harper’s Bazaarin jutun mukaan yritykset käyttävät sponsoroituihin Instagram-postauksiin vuodessa noin miljardi dollaria. Erityisen innokkaita ovat muotialan yritykset. Pienemmälläkin seuraajamäärällä voi ansaita rahaa, toki vähän vähemmän kuin Danielle Bernstein.

Tulevaisuudessa bloggareiden ansaitsemiskeinot kenties monipuolistuvat, sillä Instagram kertoi vastikään suunnittelevansa sovellukseen ”Osta nyt” -painiketta, joka vie käyttäjän suoraan nettikauppaan.

 

 

leather and white tap for creds

Kuva, jonka by Danielle (@weworewhat) julkaisi

 

Lue myös:

Nyt se on todistettu tieteellisesti: näitä filttereitä kannattaa käyttää Instagram-kuvissa

Nettikaupalla menestykseen: nainen myy 3 000 asustetta päivässä

Julkkispari tekee häpeilemättä rahaa parisuhteellaan

Keinokuituvaatteista irtoaa jokaisessa pesussa valtava määrä pieniä muovikuituja, joista osa päätyy lopulta vesistöihin.

Vuoden turhake on taas valittu, ja tänä vuonna se on fleecekangas.

Suomen Luonto -lehden toimitus teki valinnan lukijoiden lähettämien ehdotusten joukosta. Valinnalla toimitus haluaa kiinnittää huomiota polyesterikankaista irtoavaan mikromuoviin.

Mikromuovista on puhuttu viime aikoina paljon, sillä se saastuttaa meriä ja on haitaksi niiden eliöille. Huomio on kuitenkin tähän mennessä keskittynyt kosmetiikan mikromuoveihin, joihin lukeutuvat esimerkiksi kuorintavoiteiden muovirakeet. Kerroimme vähän aikaa sitten, että myös muoviglitter on viemäriin päätyessään uhka ympäristölle.

Kuten kosmetiikasta, myös pörröisestä fleecekankaasta irtoaa jokaisessa pesussa jopa 200 000 alle viiden millimetrin mikromuovipalaa. Muut keinokuitukankaat eivät ole yhtään parempi valinta.

– Vielä enemmän hiukkasia irtoaa softshell-kankaasta ja teknisistä urheiluasuista, joten fleece ei edes ole pahin polyesterikangas mikromuoveista puhuttaessa, ryhmäpäällikkö Markus Sillanpää Suomen ympäristökeskuksesta toteaa tiedotteessa.

Suurin osa kuiduista saadaan puhdistettua jätevedenpuhdistamolla, mutta silti vesistöihin päätyy biljoona mikromuovihiukkasta, joiden ympäristövaikutuksia ei vielä tunneta tarkoin.

Kysely

Vältteletkö fleecevaatteita ympäristösyistä?

Gugguun vaatteet saivat asiakkaat ottamaan juoksuaskelia.

Ilmassa oli pientä hysterian tuntua, kun valtava joukko innokkaita asiakkaita ryntäsi ostamaan kotimaisen merkin lastenvaatteita alennettuun hintaan.

Suomalaiset ovat tunnetusti kovia jonottamaan ilmaista tavaraa. Mutta kyllä maksullinenkin rompe aiheuttaa pienimuotoista hysteriaa, jos halvalla saa.

Kotimainen Gugguu-vaatemerkki järjesti Helsingin Suvilahdessa perjantaina outlet-tapahtuman, joka jatkuu vielä lauantaina.

Ensimmäiset asiakkaat kurvasivat Suvilahteen Kattilahallin pihaan perjantaiaamuna kello 6.30. Ovet avattiin kymmeneltä, ja siihen mennessä parkkipaikalle ehti muodostua noin sadan metrin jono. 

Yritys tyhjensi kangasvarastonsa ja teetti ylimääräisistä kankaista lastenvaatteita. Tuotteet myytiin 50 prosentin alennuksella brändin normaalihintoihin verrattuna. Esimerkiksi lasten trikoiset leggingsit maksoivat 14 euroa. Ketjuliikkeistä housut saisi edullisemmin, mutta ilmeisen moni on kiinnostunut suomalaisten yritysten tuotteista, etenkin, kun hinta on alennettu.

Parkkipaikalle ehti muodostua noin sadan metrin jono.

Gugguu on perustettu viisi vuotta sitten. Se suunnittelee parhaillaan ensimmäisen kivijalkaliikkeen perustamista.

Myös muutama muu kotimainen aikuisten ja lasten vaatteita valmistava yritys ottaa parhaillaan ensimmäisiä askeleitaan kivijalassa. Vimma on perustanut kaksi liikettä, toisen Helsinkiin ja toisen Ouluun. Papu kokeilee menestystään nyt joulun alla pop up-muodossa Galleria Esplanadissa. Yritys hakee myös näillä näppäimillä kasvua liiketoiminnalleen joukkorahoituksella. 

Otsikkoa muokattu 9.12. kello 10.00.