–
Liika kulutus on minusta rasittavaa. Kuva: Jonna Öhrnberg
– Liika kulutus on minusta rasittavaa. Kuva: Jonna Öhrnberg

Armi Toivasen lempivaatteet ovat vanhoja ja käsintehtyjä. – Olen tehnyt paljon löytöjä kirppareilta, näyttelijä sanoo.

Vaatteet nurinpäin, kasvot vakavina. Näin poseeraa näyttelijä Armi Toivanen Vaatevallankumous-kampanjan kuvissa. Kampanjan tarkoituksena on kiinnittää huomiota vaatteiden alkuperään ja siihen, millaisissa oloissa niitä valmistetaan.

– Minusta aihe on niin tärkeä, että halusin olla mukana kiinnittämässä ihmisten huomiota tähän asiaan, Armi sanoo.

– Vaateteollisuudelle kannattaa kertoa, että kuluttajia kiinnostaa, millaisissa oloissa vaatteita tehdään. Samalla teollisuutta voi kannustaa panostamaan työntekijöiden olosuhteisiin ja perusturvaan.


Vaateostoksilla Armi on aina suosinut kierrätystä. Jo teatteriopiskelijana hän kiersi ahkerasti kirpputoreja.

– En ole koskaan ollut ihastunut massatuotantovaatteisiin. Minusta liika kulutus on rasittavaa, Armi sanoo.

– Olen esteetikko ja arvostan kovasti kaunista, vanhaa ja käsintehtyä. Yleensä vintagevaatteet ovat parhaita löytöjä. Laatu ja eettisyys kulkevat usein käsi kädessä: jos vaate on hyvin tehty, myös sen taustat ovat hyvät.

Jos vaatekaappiinsa tahtoo uuden mekon, ei eettinen valinta ole yhtä yksinkertainen asia. Näyttelijä tietää, että kaikkien ei ole mahdollista suosia vaikkapa kotimaisia pikkumerkkejä jo pelkästään niiden hinnan vuoksi.

– Mutta pienilläkin asioilla on merkitystä, Armi kannustaa.

– Ei kannata sortua liikaan yrittämiseen. Minusta kyse on viimekädessä siitä, mitä ihminen tarvitsee. Lopulta se ei ole kovin paljon.

Kansainvälistä Vaatevallankumous-päivää vietetään perjantaina 24. huhtikuuta. Kampanjan tarkoitus on kannustaa vaateteollisuutta kertomaan kuluttajille omista tuotantoprosesseistaan, materiaaliensa alkuperästä ja työntekijöistään. Kampanjassa on mukana ainakin 66 maata.

Lue lisää:

Armi Toivanen, milloin viimeksi teit jotakin sopimatonta?

Armi Toivanen ja kaksossisko: ”Koemme kaikki fiilikset tuplana”

Onko sinunkin päälläsi kotimainen riistovaate?

Keinokuituvaatteista irtoaa jokaisessa pesussa valtava määrä pieniä muovikuituja, joista osa päätyy lopulta vesistöihin.

Vuoden turhake on taas valittu, ja tänä vuonna se on fleecekangas.

Suomen Luonto -lehden toimitus teki valinnan lukijoiden lähettämien ehdotusten joukosta. Valinnalla toimitus haluaa kiinnittää huomiota polyesterikankaista irtoavaan mikromuoviin.

Mikromuovista on puhuttu viime aikoina paljon, sillä se saastuttaa meriä ja on haitaksi niiden eliöille. Huomio on kuitenkin tähän mennessä keskittynyt kosmetiikan mikromuoveihin, joihin lukeutuvat esimerkiksi kuorintavoiteiden muovirakeet. Kerroimme vähän aikaa sitten, että myös muoviglitter on viemäriin päätyessään uhka ympäristölle.

Kuten kosmetiikasta, myös pörröisestä fleecekankaasta irtoaa jokaisessa pesussa jopa 200 000 alle viiden millimetrin mikromuovipalaa. Muut keinokuitukankaat eivät ole yhtään parempi valinta.

– Vielä enemmän hiukkasia irtoaa softshell-kankaasta ja teknisistä urheiluasuista, joten fleece ei edes ole pahin polyesterikangas mikromuoveista puhuttaessa, ryhmäpäällikkö Markus Sillanpää Suomen ympäristökeskuksesta toteaa tiedotteessa.

Suurin osa kuiduista saadaan puhdistettua jätevedenpuhdistamolla, mutta silti vesistöihin päätyy biljoona mikromuovihiukkasta, joiden ympäristövaikutuksia ei vielä tunneta tarkoin.

Kysely

Vältteletkö fleecevaatteita ympäristösyistä?

Gugguun vaatteet saivat asiakkaat ottamaan juoksuaskelia.

Ilmassa oli pientä hysterian tuntua, kun valtava joukko innokkaita asiakkaita ryntäsi ostamaan kotimaisen merkin lastenvaatteita alennettuun hintaan.

Suomalaiset ovat tunnetusti kovia jonottamaan ilmaista tavaraa. Mutta kyllä maksullinenkin rompe aiheuttaa pienimuotoista hysteriaa, jos halvalla saa.

Kotimainen Gugguu-vaatemerkki järjesti Helsingin Suvilahdessa perjantaina outlet-tapahtuman, joka jatkuu vielä lauantaina.

Ensimmäiset asiakkaat kurvasivat Suvilahteen Kattilahallin pihaan perjantaiaamuna kello 6.30. Ovet avattiin kymmeneltä, ja siihen mennessä parkkipaikalle ehti muodostua noin sadan metrin jono. 

Yritys tyhjensi kangasvarastonsa ja teetti ylimääräisistä kankaista lastenvaatteita. Tuotteet myytiin 50 prosentin alennuksella brändin normaalihintoihin verrattuna. Esimerkiksi lasten trikoiset leggingsit maksoivat 14 euroa. Ketjuliikkeistä housut saisi edullisemmin, mutta ilmeisen moni on kiinnostunut suomalaisten yritysten tuotteista, etenkin, kun hinta on alennettu.

Parkkipaikalle ehti muodostua noin sadan metrin jono.

Gugguu on perustettu viisi vuotta sitten. Se suunnittelee parhaillaan ensimmäisen kivijalkaliikkeen perustamista.

Myös muutama muu kotimainen aikuisten ja lasten vaatteita valmistava yritys ottaa parhaillaan ensimmäisiä askeleitaan kivijalassa. Vimma on perustanut kaksi liikettä, toisen Helsinkiin ja toisen Ouluun. Papu kokeilee menestystään nyt joulun alla pop up-muodossa Galleria Esplanadissa. Yritys hakee myös näillä näppäimillä kasvua liiketoiminnalleen joukkorahoituksella. 

Otsikkoa muokattu 9.12. kello 10.00.