Vaikka tavismallit ovatkin nyt muotia, Victoria's Secret ei ole luopunut huippumalleistaan. Kuva: Reuters
Vaikka tavismallit ovatkin nyt muotia, Victoria's Secret ei ole luopunut huippumalleistaan. Kuva: Reuters

Vain huippumallin vartaloko on täydellinen? Alusvaatevalmistaja Victoria's Secret joutui vetämään sanansa takaisin.

Olisihan se pitänyt arvata, että joku suuttuu. Ainakin silloin, kun samaan mainokseen ympätään kymmenen hoikkaa ja kaunista alusvaatemallia sekä teksti The Perfect "Body" eli Täydellinen "vartalo".

Alusvaatemerkki Victoria's Secretin uusi rintaliivikampanja on joutunut rajun kritiikin kohteeksi. Vaikka mainosteksti vaihtui salamana täydellisestä vartalosta "vartaloksi joka vartalolle", yli 10 000 brittiä on allekirjoittanut vetoomuksen, jossa yritykseltä vaaditaan myös anteeksipyyntöä. Vaikka sana "Body" viittaa rintaliivimalliston nimeen, mainoksesta on helppo vetää johtopäätös, että tältä se täydellinen naisvartalo nyt sitten näyttää: pitkältä, hoikalta ja erittäin kiinteältä. Alkuperäinen mainos on nähtävillä Adweekin sivuilla.

– Tämä markkinointikampanja on vahingollinen. Se ei huomioi naisten vartaloiden monimuotoisuutta julistaessaan yhden vartalotyypin "täydelliseksi", vetoomuksessa todetaan.

Twitterissäkin on otettu ahkerasti kantaa mainoskampanjaan.

Alusvaatemerkki Dear Kate ehti jo toteuttaa oman, paremman versionsa mainoksesta. Siinä poseeraavat "täydelliset naiset" hoikasta pyöreään, pitkästä lyhyeen. Myös Debenhamsin ja American Eaglen esimerkit osoittavat, että alusvaatteet menevät kyllä kaupaksi, vaikka mainoksissa näkyisikin pieniä muhkuroita ja raskausarpia.

Lue myös:

Näin käy, kun alusvaatekuvissa näytetään raskausarpia ja oikeita naisia

Alusvaatteilla tienaa eniten – he ovat parhaiten palkatut mallit

Vähentävätkö nämä Krista Siegfridsin alusvaatekuvat ulkonäköpaineitasi?