Vaikka tavismallit ovatkin nyt muotia, Victoria's Secret ei ole luopunut huippumalleistaan. Kuva: Reuters
Vaikka tavismallit ovatkin nyt muotia, Victoria's Secret ei ole luopunut huippumalleistaan. Kuva: Reuters

Vain huippumallin vartaloko on täydellinen? Alusvaatevalmistaja Victoria's Secret joutui vetämään sanansa takaisin.

Olisihan se pitänyt arvata, että joku suuttuu. Ainakin silloin, kun samaan mainokseen ympätään kymmenen hoikkaa ja kaunista alusvaatemallia sekä teksti The Perfect "Body" eli Täydellinen "vartalo".

Alusvaatemerkki Victoria's Secretin uusi rintaliivikampanja on joutunut rajun kritiikin kohteeksi. Vaikka mainosteksti vaihtui salamana täydellisestä vartalosta "vartaloksi joka vartalolle", yli 10 000 brittiä on allekirjoittanut vetoomuksen, jossa yritykseltä vaaditaan myös anteeksipyyntöä. Vaikka sana "Body" viittaa rintaliivimalliston nimeen, mainoksesta on helppo vetää johtopäätös, että tältä se täydellinen naisvartalo nyt sitten näyttää: pitkältä, hoikalta ja erittäin kiinteältä. Alkuperäinen mainos on nähtävillä Adweekin sivuilla.

– Tämä markkinointikampanja on vahingollinen. Se ei huomioi naisten vartaloiden monimuotoisuutta julistaessaan yhden vartalotyypin "täydelliseksi", vetoomuksessa todetaan.

Twitterissäkin on otettu ahkerasti kantaa mainoskampanjaan.

Alusvaatemerkki Dear Kate ehti jo toteuttaa oman, paremman versionsa mainoksesta. Siinä poseeraavat "täydelliset naiset" hoikasta pyöreään, pitkästä lyhyeen. Myös Debenhamsin ja American Eaglen esimerkit osoittavat, että alusvaatteet menevät kyllä kaupaksi, vaikka mainoksissa näkyisikin pieniä muhkuroita ja raskausarpia.

Lue myös:

Näin käy, kun alusvaatekuvissa näytetään raskausarpia ja oikeita naisia

Alusvaatteilla tienaa eniten – he ovat parhaiten palkatut mallit

Vähentävätkö nämä Krista Siegfridsin alusvaatekuvat ulkonäköpaineitasi?

Kuvat: MV-Photos ja valmistajat

 

Muotisuunnittelija Diane von Furstenberg loi 1970-luvulla kuuluisan kietaisumekon. Vuosikymmenen tyyli-ikoni suosi värikkäitä printtimekkoja, joita nähtiin myös brändin tämän syksyn mallistossa.

  1. Puisissa korvakoruissa on hippimeininkiä, 32 €, Aarikka.
  2. Kimonomainen takki sopii myös juhliin, 79,95€, Zara.
  3. Jakardikangas vie ajatukset barokkiin, mutta hihansuut kielivät nykyajasta, 175 €, &Other Stories.
  4. Chelsea-bootsit toimivat joka tilanteessa, 99,99 €, Selected Femme.
  5. Mekko muistuttaa Joutsenlammesta, 49,95 €, Ellos.
  6. Meripihkan ja mustan kahvin liitto toimii, 110 €, &Other Stories.
  7. Matalakorkoiset avokkaat ilahduttavat jalkoja, 49,95 €, Ellos.
  8. Printtihousut ovat oiva vaihtoehto kietaisumekolle, 189 €, Joseph Ribkoff.

 

 

Mukavia pellavahousuja, pitkiä neuleita, matalia kenkiä... Menocore-trendi on enemmän kuin tervetullut.

Tätä on odotettu! Muoti on vihdoin kääntänyt katseensa nuorisosta keski-ikäisiin ja keski-iän ylittäneisiin naisiin. Nyt nuoretkin pukeutuvat väljään pellavaan, tunikoihin ja mukaviin kävelykenkiin. Pitkät neuleet ja puuhelmikaulakorut kiinnostavat alle nelikymppisiä. 

Trendin nimi on menocore – yhdistelmä tavistyyli normcorea ja menopaussia eli vaihdevuosia. Siitä ovat kirjoittaneet muun muassa Man Repeller ja Racked. Ensimmäinen mainitsee menocore-ikoneiksi esimerkiksi Lauren Huttonin, Whoopi Goldbergin ja Miuccia Pradan, toinen ihastelee Diane Keatonia erityisesti romanttisessa komediassa Jotain annettavaa.

Näyttelijät Whoopi Goldberg ja Lauren Hutton näyttävät menocore-mallia. Kuvat: Reuters
Näyttelijät Whoopi Goldberg ja Lauren Hutton näyttävät menocore-mallia. Kuvat: Reuters

Tuulipukuja ja crocseja ei – ainakaan vielä – lasketa menocoreksi, mutta mukavuus on silti trendin ytimessä. 

”Tosi rentoa. Coolia niin, ettei tiedosta olevansa cool. Mieti viisikymppistä naista, joka ei välitä, mitä muut ajattelevat ja haluaa vain pukeutua äärimmäisen mukavasti,” Man Repellerin muodista vastaava toimituspäällikkö Harling Ross kuvailee menocorea.

Haave kivasta keski-iästä

Tavallaan on ihme, ettei menocore ole tullut jo aiemmin muotiin. Mukavuudessaan ja yksinkertaisuudessaan se vetoaa valtavaan joukkoon ihmisiä. Tavoitteena on tietyn hittivaatteen hankkimisen sijaan saavuttaa rennon itsevarma ja mukava fiilis.

Menocore-inspiraatiota voi hakea vaikka Goldie Hawnilta ja Diane Keatonilta, kuten tässä kuvassa.

Menocore ei ole mikä tahansa ohimenevä muotivillitys, vaan se kertoo paljon yhteiskunnallisesta tilanteesta. Menocore-esikuvat ovat rikkaita tai vähintään keskiluokkaisia naisia, jotka ovat saavuttaneet elämässään paljon ja joilla on nyt aikaa itselleen.

Kaksi- ja kolmekymppisten pätkätyösukupolvelle he edustavat unelmaa siitä, että suurin piirtein 50:een ikävuoteen mennessä työelämä ja muu elämä ovat asettuneet uomiinsa, ja epävarman säntäilyn sijaan voi keskittyä lomailemaan jollakin ihanalla, juuri sopivasti tuulisella rannalla pellavahattu päässä. 

Saksalaisen Grazia-lehden toimituksessa testattiin menocorea.