Musiikki on Alexander Wangin suurimpia innoittajia. – Valtava osa siitä, mitä muodissa on ­tapahtunut, on musiikin ansiota: punkin, glam rockin, grungen, hip hopin. Haluan rakentaa näytökseni kuten konsertit: säästetään paras viimeiseksi, encoreen.
Musiikki on Alexander Wangin suurimpia innoittajia. – Valtava osa siitä, mitä muodissa on ­tapahtunut, on musiikin ansiota: punkin, glam rockin, grungen, hip hopin. Haluan rakentaa näytökseni kuten konsertit: säästetään paras viimeiseksi, encoreen.

Alexander Wang, 30, on yksi tämän hetken ihailluimmista muotisuunnit­telijoista. Lisäksi hän on työnarkomaani – ja melkein ärsyttävän kiva tyyppi.

Alexander Wang on pukeutunut hämmästyttävän yksinkertaisesti: hänellä on yllään rennot, mustat vaatteet ja jalassaan mukavat kengät. Ei mitään, mitä tavis ei uskaltaisi ­pukea päälleen.

Sellaisena yksi tämän hetken kuumimmista muotisuunnittelijoista on ­totuttu näkemään aiemminkin. Hän on kuin muotimaailman naapurinpoika, ­jota voisi nykäistä hihasta ja pyytää ­pukeutumisneuvoja.
Rento jutustelu Wangin, 30, kanssa särähtää vasta, kun suunnittelijalta kysytään hänen menestyksensä salaisuutta.

– Nyt menee syvälliseksi, Wang vastaa.

– En oikeastaan tiedä. Minulla on vain aina ollut hyvin korkea työmoraali. ­Haluan vain tehdä töitä, kehittyä ja tehdä uusia projekteja, hän asettelee sanojaan.

Hän, joka sai kaiken

Viime vuosina Alexanderilla ei ole ollut liikaa aikaa pohdiskelulle. Siitä lähtien, kun hänen ensimmäinen kokoelmansa sai ylistävät arviot vuonna 2007, muotipiirien lempilapsi tuntuu saaneen kaiken, mistä suunnittelija vain voi haaveilla: muun muassa oman merkkiliikkeen huipputrendikkääseen New Yorkin Sohoon ja merkittäviä muotialan palkintoja. Muotiviikoilla hän on yksi niistä suunnittelijoista, joiden malliston julkistuksista tulee suuria tapauksia.

Oman mallistonsa lisäksi Alexander työskentelee myös ranskalaisen muotitalon Balenciagan luovana johtajana, eli tekee työkseen kahta täysin erilaista muotimallistoa, kahdella eri mantereella, arvatenkin jatkuvassa jet lagissa.

Nyt Alexander Wang on valloittanut myös tavisten vaatekaapit, sillä hän on tehnyt malliston H&M:lle. Ei siis ihme, että luova mieli välillä kiehuu.

– Joskus minun on hankalaa pysähtyä. Olisi kuitenkin tärkeää hiljentyä arvostamaan kaikkea, mitä on tapahtunut. Se vain on vaikeaa, koska asiat ovat tapahtuneet niin nopeasti.

Siksi hän kirjoittaa jatkuvasti kaiken muistiin.

– Järjestelen ajatukseni puhelimeeni. Saan ideoita jatkuvasti, kävellessäni ­kadulla tai siirtyessäni makuuhuoneestani ulko-ovelle. Ajatukseni juoksevat niin nopeasti, että unohdan ne saman tien, ellen pane niitä ylös. Tiimini on tottunut siihen, että lähetän meiliä aamukolmelta tai -neljältä. Lähetän viestit, jotta ne eivät jäisi vain minun tietooni, Alexander sanoo ja hymyilee valloittavasti.

Työporukkaansa hän luonnehtii ”kertakaikkisen ihmeelliseksi ja uskomattomaksi”, mutta jättää mainitsematta, olettaako tiimin jäsenten myös lukevan viestit aamuyöllä.

Tuskinpa Wang on kovin tiukkapipoinen pomo. Rento ja jopa riehakas olemus kielii toista. Haastattelun aikana hän ja H&M:n luova johtaja Margareta van den Bosch vitsailevat vetävänsä ­yhdessä kunnon kännin tänään, kun mallisto on julkistettu. Nyt siihen olisi vihdoin aikaa.

 

Alexander Wangin ja H&M:n yhteistyötä valmisteltiin ­salassa. – Käytimme koodinimiä ja ­tapasimme aina eri paikoissa.

Pikkupoika rakastui muotilehtiin

Alexander saa hurjan työmääränsä kuulostamaan helpolta. Ehkä se johtuu suuresta intohimosta. Voguen Voices-videohaastattelussa hän on kuvaillut, miten rakkaus muotiin syttyi jo lapsena kampaajalla. Se on yksi hänen ensimmäisistä muistoistaan: pieni Alex joutui odottamaan äitiään, eikä hänellä ollut muuta tekemistä kuin lueskella muotilehtiä. Ne olivat niin hienoja, että poika varasti niitä mukaansa ja luki yhtä numeroa ­”valehtelematta ainakin sata kertaa”. Alexander halusi selvittää, keitä nämä suunnittelijat olivat ja missä he olivat opiskelleet. Silloin San Franciscossa kasvaneen pojan päässä syntyi myös päätös muuttaa New Yorkiin.

– Kenelläkään perheestäni ei ollut ­mitään tekemistä muodin kanssa, mutta lapsena aloin piirrellä kenkiä, suunnitella niitä. Minä vain tiesin, että haluan olla tekemisissä muodin kanssa. Muutin 18-vuotiaana New Yorkiin opiskellakseni designereille ja taiteilijoille suunnatussa opistossa, Parsonsissa. Se oli minulle valtavan suuri juttu, Alex toteaa nyt.

Koulu tosin jäi toisen lukuvuoden jälkeen, kun Alexander alkoi saada harjoittelijan paikkoja muun muassa Voguesta ja suunnittelija Marc Jacobsilta. Nuorimies halusi oppia tekemällä, ei opiskelemalla. Alkoi syntyä hänen oma tyylinsä, johon kuuluu tummasävyisiä, persoonallisesti leikattuja vaatteita, joissa kaikissa on paljon vaikutteita urheiluvaatteista: rentoja t-paitoja, lököhousuja ja kenkiä. Niiden suunnittelijan täytyy olla sporttiaddikti. Ajatus saa Alexanderin räjähtämään sydämelliseen nauruun.

– Hassua kyllä, en ­urheile ollenkaan! Käytän sporttivaatteita, koska ne ovat mukavia ja tunnen niissä oloni itsevarmaksi – sellaiseksi, että voisin vain juoksennella ympäriinsä. En oikeastaan käytä muita kuin sporttisia vaatteita: ­t-paitoja, verkkareita ja juoksusortseja. Katukuvastakin näkee, että niitä käyttävät kaikenikäiset ja -maalaiset ihmiset, kaikissa eri elämänvaiheissa.

Voisi kuvitella, että Alexander olisi ideoita etsiessään vakoillut suomalaisen a­utomarketin kassajonoa lauantaipäivisin. Hänen käsityksensä sporttilookista on kuitenkin jotakin muuta: Wangin vaatteet kelpaavat Hollywood-tähtien kaupunkiasuiksi ja punaiselle matolle. Paljastavat vaatteet kertovat auttamatta, onko käyttäjä viettänyt aikaansa kuntosalilla.

 

Sporttisen H&M-malliston näytöksessä mallit käyttivät amerikkalaisen jalkapallon mieleen tuovia kasvosuojuksia.

Postia Alexander Wangilta

Haastattelupäivän iltana Armory on the Hudson -urheiluareenalla Harlemissa kuhisee. Nuorille urheilijalupauksille tarkoitettu sporttiareena on muuntunut Alexander Wangin H&M-malliston näytöstilaksi ja superjulkkiksia kuhisevaksi bongauspaikaksi. Esimerkiksi muusikko Mary J. Blige ja näyttelijät Jessica Chastain ja Dakota Fanning ovat paikalla. Huippumallit, muun muassa Karlie Kloss ja suomalainen Suvi Koponen, kävelevät catwalkilla show’ssa, johon kuuluu hengästyttäviä akrobaattitemppuja.  Näytöksen päätteeksi onnesta hehkuva suunnittelija juoksee juoksu­radalla kierroksen malliensa ­perässä.

Laulaja Mary J. Blige edusti Wangin H&M-malliston ensiesittelyssä.

Alexander on kuitenkin showmies vain työnsä puolesta. Hän ei kerro  ­yksityiselämästään ja pitää perheensä ­lähellä myös työssään. Alexanderin veli Dennis työskentelee hänen firmansa ­taloudellisena neuvonantajana ja käly Aimie toimitusjohtajana. Myös äiti Ying on osallisena bisneksessä.

– Kaikki luulevat, että minulla on ­ympärilläni valtava porukka.  Lähimmät ystäväni ovat kuitenkin samoja, joiden kanssa opiskelin. He sanovat minulle asioita silloin, kun heistä siltä tuntuu. Elämäni ei ehkä ole niin glamoröösiä kuin jotkut ihmiset ­haluaisivat sen olevan, vaikka toki olen kiitollinen asemastani muotibisneksessä, hän on todennut ­dazeddigital.comin haastattelussa.

Elämä ystävien kanssa on aivan ­samanlaista kuin ennen menestystäkin.

– Syömme pikaruokaloissa, katsomme huonoja leffoja ja vain istuksimme tekemättä mitään, hän on kuvaillut ­ystävälleen ja mentorilleen, muotisuunnittelija Diane von Furstenbergille ­antamassaan haastattelussa.

Samassa haastattelussa Alexander ­nimesi eniten ihailemansa ihmiset: Dianen, oman äitinsä sekä ­Vogue-lehden päätoimittajan Anna Wintourin eli naisen, joka on ollut innoituksena Paholainen pukeutuu Pradaan -romaaniin ja -elokuvaan.

– Nämä kolme naista ovat minun ­hyvät haltiattareni, hän kiteyttää.

Mukava mies pitää lupauksensa. Jään nimittäin kaipaamaan pukeutumisneuvoja: miten suunnittelija neuvoisi tavisnaista rakentamaan itselleen toimivan vaatevaraston? Pari päivää haastattelun jälkeen sähköpostiini kilahtaa meiliä Alexander Wangilta.

– Hanki muutama hyvin leikattu luottovaatekappale ja rakenna monikäyttöinen puvusto niiden varaan. Kun perusvaatteet ovat kunnossa, niitä voi stailata moneen tyyliin.

Kuulostaa jotenkin ihanan simppeliltä ja inspiroivalta. Kuten kaikki muukin Wangin maailmassa.

Lue myös:

Kurvikas Kelly Brook suunnitteli malliston pluskokoisille – auttaako se häntä omissa vaatepulmissa?

Nämä ovat Alexander Wangin H&M-malliston parhaat vaatteet

Muotiguru Gaultier teki tavismalliston tylsyyttä vastaan

Ilmassa oli pientä hysterian tuntua, kun valtava joukko innokkaita asiakkaita ryntäsi ostamaan kotimaisen merkin lastenvaatteita alennettuun hintaan.

Suomalaiset ovat tunnetusti kovia jonottamaan ilmaista tavaraa. Mutta kyllä maksullinenkin rompe aiheuttaa pienimuotoista hysteriaa, jos halvalla saa.

Kotimainen Gugguu-vaatemerkki järjesti Helsingin Suvilahdessa perjantaina outlet-tapahtuman, joka jatkuu vielä lauantaina.

Ensimmäiset asiakkaat kurvasivat Suvilahteen Kattilahallin pihaan perjantaiaamuna kello 6.30. Ovet avattiin kymmeneltä, ja siihen mennessä parkkipaikalle ehti muodostua noin sadan metrin jono. 

Yritys tyhjensi kangasvarastonsa ja teetti ylimääräisistä kankaista lastenvaatteita. Tuotteet myytiin 50 prosentin alennuksella brändin normaalihintoihin verrattuna. Esimerkiksi lasten trikoiset leggingsit maksoivat 14 euroa. Ketjuliikkeistä housut saisi edullisemmin, mutta ilmeisen moni on kiinnostunut suomalaisten yritysten tuotteista, etenkin, kun hinta on alennettu.

Parkkipaikalle ehti muodostua noin sadan metrin jono.

Gugguu on perustettu viisi vuotta sitten. Se suunnittelee parhaillaan ensimmäisen kivijalkaliikkeen perustamista.

Myös muutama muu kotimainen aikuisten ja lasten vaatteita valmistava yritys ottaa parhaillaan ensimmäisiä askeleitaan kivijalassa. Vimma on perustanut kaksi liikettä, toisen Helsinkiin ja toisen Ouluun. Papu kokeilee menestystään nyt joulun alla pop up-muodossa Galleria Esplanadissa. Yritys hakee myös näillä näppäimillä kasvua liiketoiminnalleen joukkorahoituksella. 

Otsikkoa muokattu 9.12. kello 10.00.

Markettimallistoaan luotsaava Janina Fry suunnitteli asut kahdelle Linnan juhlavieraalle.

Janina F -vaatemerkkiään pyörittävä Janina Fry, 44, debytoi viime vuonna Linnan juhlapukujen suunnittelijana, kun hän sai vaatettaa Suomen puolustusvoimain entisen komentajan Ari Puheloisen vaimon Tiina Laisi-Puheloisen. Reservin kapteenilla oli tuolloin yllään oranssi silkkipuku.

Tänä vuonna Janinalta nähtiin itsenäisyyspäivän vastaanotolla jo kaksi asua. Hän jakoi molemmista kuvia Instagram-tilillään. Jälleen kerran asiakkaana oli Tiina Laisi-Puheloinen. Suomen satavuotisjuhlavuonna Linnassa nähtiin monia paljettiasuja, ja Laisi-Puheloisen juhlapuku oli yksi kauneimmista.

Toinen Janinan juhlapuvuista nähtiin Halti Oy:n brand managerin Hanna-Liisa Erkheikin yllä. Tämän selkeälinjainen, pitkähihainen asu oli yksi Linnan monista vihreistä luomuksista. Janina on lisännyt kuvan tunnisteeksi sanan metsänneito, joten lienee selvää, mistä innoitus asuun on saatu.