Malli ja tv-kasvo Alexa Chung kuuluu brittiläisiin muoti-ikoneihin, joiden tyyliä fanit seuraavat tarkasti. Lounasboksia muistuttava Charlotte Olympian laukku toi juhlalookiin hulluttelevaa leikkisyyttä. Kuva: MV Photos
Malli ja tv-kasvo Alexa Chung kuuluu brittiläisiin muoti-ikoneihin, joiden tyyliä fanit seuraavat tarkasti. Lounasboksia muistuttava Charlotte Olympian laukku toi juhlalookiin hulluttelevaa leikkisyyttä. Kuva: MV Photos

Malli ja muotitoimittaja Alexa Chung, 31, on tyyli-ikoni, jonka pukeutumista monet jäljittelevät

Millainen on tähden tyyli?

Englantilainen muotitoimittaja, malli ja tv-kasvo Alexa Chung on saarivaltion seuratuimpia muodin keulakuvia. Hänet tunnetaan persoonallisesta tyylistään, joka on yksinkertainen, mutta leikkisä. Tähden yllä nähdään harvoin röykkiöittäin koruja tai muita asusteita, mutta silti hän pitää huolen siitä, että pukeutumisessa on aina jokin hauska juju. Huomiota herättävä yksityiskohta voi löytyä vaatteen leikkauksesta, printistä tai hulluttelevista kengistä ja käsilaukusta. Alexan arkityyli rakentuu klassisista asuista, kuten paitapuseroista, farkuista ja kynähameista. Juhlissa hän räväyttää usein reippaammin, mutta silloinkaan häntä ei saada kiinni liian runsaista röyhelöistä tai överileveistä prinsessahelmoista.

Tänään mukana

Alexan leikkimielisyys tulee esiin hänen lempiasusteissaan – käsilaukuissa ja kengissä – jotka ovat usein rohkeita ja kujeilevia. Lontoossa pidetyssä British Fashion Awards -gaalassa huomion varasti Alexan käsipuolessa keikkunut lounasboksia muistuttanut Charlotte Olympian laukku. Veska rikkoi sopivasti pukujuhlassa nähtyä supernaisellista perinteistä glamourlinjaa.

Lue myös:

Paljastelutrendi jatkuu – julkkikset pukeutuvat nyt verkkokankaaseen

Romantiikkaa ilmassa? Hempeä sydänlaukku on tähtien suosikki

Lola Wallinkoski penkoo ale-laareja: ”Olen edullisten tuotteiden metsästäjä”

Keinokuituvaatteista irtoaa jokaisessa pesussa valtava määrä pieniä muovikuituja, joista osa päätyy lopulta vesistöihin.

Vuoden turhake on taas valittu, ja tänä vuonna se on fleecekangas.

Suomen Luonto -lehden toimitus teki valinnan lukijoiden lähettämien ehdotusten joukosta. Valinnalla toimitus haluaa kiinnittää huomiota polyesterikankaista irtoavaan mikromuoviin.

Mikromuovista on puhuttu viime aikoina paljon, sillä se saastuttaa meriä ja on haitaksi niiden eliöille. Huomio on kuitenkin tähän mennessä keskittynyt kosmetiikan mikromuoveihin, joihin lukeutuvat esimerkiksi kuorintavoiteiden muovirakeet. Kerroimme vähän aikaa sitten, että myös muoviglitter on viemäriin päätyessään uhka ympäristölle.

Kuten kosmetiikasta, myös pörröisestä fleecekankaasta irtoaa jokaisessa pesussa jopa 200 000 alle viiden millimetrin mikromuovipalaa. Muut keinokuitukankaat eivät ole yhtään parempi valinta.

– Vielä enemmän hiukkasia irtoaa softshell-kankaasta ja teknisistä urheiluasuista, joten fleece ei edes ole pahin polyesterikangas mikromuoveista puhuttaessa, ryhmäpäällikkö Markus Sillanpää Suomen ympäristökeskuksesta toteaa tiedotteessa.

Suurin osa kuiduista saadaan puhdistettua jätevedenpuhdistamolla, mutta silti vesistöihin päätyy biljoona mikromuovihiukkasta, joiden ympäristövaikutuksia ei vielä tunneta tarkoin.

Kysely

Vältteletkö fleecevaatteita ympäristösyistä?

Gugguun vaatteet saivat asiakkaat ottamaan juoksuaskelia.

Ilmassa oli pientä hysterian tuntua, kun valtava joukko innokkaita asiakkaita ryntäsi ostamaan kotimaisen merkin lastenvaatteita alennettuun hintaan.

Suomalaiset ovat tunnetusti kovia jonottamaan ilmaista tavaraa. Mutta kyllä maksullinenkin rompe aiheuttaa pienimuotoista hysteriaa, jos halvalla saa.

Kotimainen Gugguu-vaatemerkki järjesti Helsingin Suvilahdessa perjantaina outlet-tapahtuman, joka jatkuu vielä lauantaina.

Ensimmäiset asiakkaat kurvasivat Suvilahteen Kattilahallin pihaan perjantaiaamuna kello 6.30. Ovet avattiin kymmeneltä, ja siihen mennessä parkkipaikalle ehti muodostua noin sadan metrin jono. 

Yritys tyhjensi kangasvarastonsa ja teetti ylimääräisistä kankaista lastenvaatteita. Tuotteet myytiin 50 prosentin alennuksella brändin normaalihintoihin verrattuna. Esimerkiksi lasten trikoiset leggingsit maksoivat 14 euroa. Ketjuliikkeistä housut saisi edullisemmin, mutta ilmeisen moni on kiinnostunut suomalaisten yritysten tuotteista, etenkin, kun hinta on alennettu.

Parkkipaikalle ehti muodostua noin sadan metrin jono.

Gugguu on perustettu viisi vuotta sitten. Se suunnittelee parhaillaan ensimmäisen kivijalkaliikkeen perustamista.

Myös muutama muu kotimainen aikuisten ja lasten vaatteita valmistava yritys ottaa parhaillaan ensimmäisiä askeleitaan kivijalassa. Vimma on perustanut kaksi liikettä, toisen Helsinkiin ja toisen Ouluun. Papu kokeilee menestystään nyt joulun alla pop up-muodossa Galleria Esplanadissa. Yritys hakee myös näillä näppäimillä kasvua liiketoiminnalleen joukkorahoituksella. 

Otsikkoa muokattu 9.12. kello 10.00.