Kuva: Shutterstock
Kuva: Shutterstock

Ei ole helppoa elämä – eikä muuten shoppailukaan. Sen voi tehdä ihan väärin. Kuinka moneen näistä sudenkuopista sinä putoat vaateostoksilla?

1. Kiertelet liian monessa eri liikkeessä.

Tuhannessa kaupassa pyöriminen vie aikaa ja hermoja. Sen takia kannattaa keskittää energiansa vain muutaman suosikkiliikkeen valikoimaan. Yleensä saman suunnittelijan vaatteet käyvät keskenään hyvin yhteen. Aamuista säästyy aikaa, kun ei joudu pähkäilemään, mikä sopii yhteen minkäkin kanssa.

2. Tuhlaat vääriin asioihin.

Harva huomaa eroa esimerkiksi ketjuliikkeen edullisen ja designer-liikkeen superkalliin mustan hameen välillä. Ei siis kannata haksahtaa siihen lankaan, että huippusuunnittelijoiden vaatteet olisivat automaattisesti hyviä investointeja. Eivät ne ole.

3. Et ole ymmärtänyt ketjuliikkeiden hienoutta.

Esimerkiksi Zarasta löytyy monia vaatteita, jotka menevät täysillä läpi huippusuunnittelijoiden luomuksista. Huhujen mukaan jotkut luksusvaatemerkkien suunnittelijat eivät edes itse tunnista eroa omiensa ja Zaran vaatteiden välillä.

4. Hankit niin erikoisen värisiä ja kuosisia vaatteita, ettet tiedä miten yhdistelisit niitä.

Kukkaa, leopardia, neonpinkkiä… Jos vaatekaappi on yhtä sekalaista seurakuntaa, asukokonaisuuden muodostamisessa menee sormi suuhun. Ota selvää, mitkä värit sopivat sinulle parhaiten ja satsaa niihin. Lisäksi garderobissa on hyvä olla neutraaleja värejä ja kuoseja, joita on helppo yhdistää räväkämpiin.

5. Ostat vaatteita siksi, että ne ovat muodissa.

Kaikki uutuudet eivät toimi kaikilla. Jos A-linjaiset hameet ovat sinun juttusi, ei kannata tuhlata rahojaan kynämallisiin luomuksiin.

6. Korjautat vain tyyriit vaatteesi.

Vaatteiden kohdalla istuvuus on kaikki kaikessa. Moni on valmis viemään kalliin iltamekkonsa räätälille, mutta nuukailee edukkaan vaatteen korjaamisessa. Eihän 30 euron hametta ole mitään järkeä paikkailla, sehän maksaa enemmän kuin itse hame! Kannattaa kuitenkin muistaa, että pienellä korjauksella edullisestakin vaatteesta saattaa tulla täydellinen. Silloin kokonaisuus on edullisempi kuin jos olisit ostanut satasia maksavan verrokin.

7. Tuhlaat kenkiin, mutta nuukailet laukkujen kohdalla.

Kengät kuluvat nopeasti, koska niiden tarkoituksena on koko ajan koskettaa maata. Sen takia kannattaa aina harkita kahdesti, ennen kuin törsää niihin. Parempi sijoituskohde on laukku. Se kestää paremmin aikaa, koska sen kulutus ei ole yhtä suurta.

8. Ostelet jatkuvasti uusia, halpoja koruja.

Korut ovat kieltämättä ihania ja usein ne näyttävät tuplasti ihanammilta, jos niitä on paljon. Mielensä malttaminen korukaupoilla on kuitenkin järkevämpää kuin harakkamainen rihkaman hamstraaminen. Halvat korut näyttävät usein juuri siltä mitä ne ovat, eli halvoilta. Panosta muutamaan laatukoruun tuhannen halpisversion sijaan.

9. Ajattelet, että vyön tarkoitus on ainoastaan estää housujesi valuminen.

Jos omistaa hyvin istuvia vaatteita, ei periaatteessa tarvitse vyötä ensinkään. Kannattaa ajatella, että vyö on kuin keskivartalollasi istuva koru. Parhaimmillaan se voi täydentää asuasi juuri sopivasti.

10. Ajattelet, että sinut on luokiteltavissa johonkin vartalotyyppiin.

Unohda suosiolla kaikki neuvot siitä, minkälaiset vaatteet sopivat laihoille, kurvikkaille, omenavartaloisille tai päärynävartaloisille. Hedelmät eivät käytä vaatteita, ihmiset käyttävät. Vaatteitaan ei kannata valita muiden mielipiteiden mukaan vaan ajatella itse omia hyviä puoliaan ja ostaa sen mukaan.

Lähde: Cosmopolitan

Lue myös:

Aina rahat lopussa? Karsi nämä shoppailutavat

Naisen kaapissa on 400 eurolla käyttämättömiä vaatteita

Seitsemän mindfulness-vinkkiä jouluostoksille

Ilmassa oli pientä hysterian tuntua, kun valtava joukko innokkaita asiakkaita ryntäsi ostamaan kotimaisen merkin lastenvaatteita alennettuun hintaan.

Suomalaiset ovat tunnetusti kovia jonottamaan ilmaista tavaraa. Mutta kyllä maksullinenkin rompe aiheuttaa pienimuotoista hysteriaa, jos halvalla saa.

Kotimainen Gugguu-vaatemerkki järjesti Helsingin Suvilahdessa perjantaina outlet-tapahtuman, joka jatkuu vielä lauantaina.

Ensimmäiset asiakkaat kurvasivat Suvilahteen Kattilahallin pihaan perjantaiaamuna kello 6.30. Ovet avattiin kymmeneltä, ja siihen mennessä parkkipaikalle ehti muodostua noin sadan metrin jono. 

Yritys tyhjensi kangasvarastonsa ja teetti ylimääräisistä kankaista lastenvaatteita. Tuotteet myytiin 50 prosentin alennuksella brändin normaalihintoihin verrattuna. Esimerkiksi lasten trikoiset leggingsit maksoivat 14 euroa. Ketjuliikkeistä housut saisi edullisemmin, mutta ilmeisen moni on kiinnostunut suomalaisten yritysten tuotteista, etenkin, kun hinta on alennettu.

Parkkipaikalle ehti muodostua noin sadan metrin jono.

Gugguu on perustettu viisi vuotta sitten. Se suunnittelee parhaillaan ensimmäisen kivijalkaliikkeen perustamista.

Myös muutama muu kotimainen aikuisten ja lasten vaatteita valmistava yritys ottaa parhaillaan ensimmäisiä askeleitaan kivijalassa. Vimma on perustanut kaksi liikettä, toisen Helsinkiin ja toisen Ouluun. Papu kokeilee menestystään nyt joulun alla pop up-muodossa Galleria Esplanadissa. Yritys hakee myös näillä näppäimillä kasvua liiketoiminnalleen joukkorahoituksella. 

Otsikkoa muokattu 9.12. kello 10.00.

Markettimallistoaan luotsaava Janina Fry suunnitteli asut kahdelle Linnan juhlavieraalle.

Janina F -vaatemerkkiään pyörittävä Janina Fry, 44, debytoi viime vuonna Linnan juhlapukujen suunnittelijana, kun hän sai vaatettaa Suomen puolustusvoimain entisen komentajan Ari Puheloisen vaimon Tiina Laisi-Puheloisen. Reservin kapteenilla oli tuolloin yllään oranssi silkkipuku.

Tänä vuonna Janinalta nähtiin itsenäisyyspäivän vastaanotolla jo kaksi asua. Hän jakoi molemmista kuvia Instagram-tilillään. Jälleen kerran asiakkaana oli Tiina Laisi-Puheloinen. Suomen satavuotisjuhlavuonna Linnassa nähtiin monia paljettiasuja, ja Laisi-Puheloisen juhlapuku oli yksi kauneimmista.

Toinen Janinan juhlapuvuista nähtiin Halti Oy:n brand managerin Hanna-Liisa Erkheikin yllä. Tämän selkeälinjainen, pitkähihainen asu oli yksi Linnan monista vihreistä luomuksista. Janina on lisännyt kuvan tunnisteeksi sanan metsänneito, joten lienee selvää, mistä innoitus asuun on saatu.