Mayhem työssään J.Crew’n apulaissuunnittelijana. Kuvat: J.Crew’n Instagram-tili, @jcrew
Mayhem työssään J.Crew’n apulaissuunnittelijana. Kuvat: J.Crew’n Instagram-tili, @jcrew

Mayhem on poikkeuksellisen luova pikkulikka.

Neljävuotiaasta Mayhem-tytöstä tuli alkuvuodesta hitti. Muun muassa Huffington Post kertoi tuolloin löytäneensä Instagramista pikkutytön, joka teki äitinsä kanssa muotiluomuksia paperista, pahvista, alumiinista ja vaikka mistä. Tuo tyttö oli Mayhem ja hänen äitinsä tiliä pitävä Angie. Myös Suomessa kerrottiin poikkeuksellisen luovasta Mayhemista ja hänen muotiharrastuksestaan.

Nyt yhdysvaltalainen J.Crew-vaateketju palkkasi hänet auttamaan kevään 2015 lastenvaatemalliston suunnittelussa. Mayhem on J.Crew’n Instagram-kuvien perusteella jo aloittanut hommansa, ja malliston luova johtaja Jenny Cooper on ehtinyt kehua häntä kekseliääksi ja luovaksi lapseksi, jonka läsnäolosta oli hyötyä mallistolle. Sitä emme tiedä, kuinka paljon Mayhem oikeasti auttoi, mutta onhan hän nyt aika uskomaton pikkulikka!

 

Practicing. And totally happy :) #fashionbymayhem

Uma foto publicada por Angie (@2sisters_angie) em

Mayhemin äidin Angien ylläpitämälle Instagram-tilille ilmestyy edelleen päivittäin kuvia Mayhemin asuista. Hän on päässyt jo pitkälle pelkästä paperista. Nykyään Mayhem ompelee ja tekee esimerkiksi omia versioitaan Hollywood-tähtien päällä nähdyistä asuista. Mayhemin äiti kertoi Huffington Postille, että inspiraationsa tyttö saa mistä tahansa: meriakvaarioreissun jälkeen hän kehitteli haimekon, Frozen-piirretyn nähtyään jääprinsessa-Elsan asun.

 

Unboxing the Christmas decorations = winning the lottery :) #fashionbymayhem

A photo posted by Angie (@2sisters_angie) on

Lisää kuvia Mayhemin luomuksista hänen Instagram-tilillään @2sister_angie.

Lue myös:

Liian nuori? Kristina on supermalli jo 8-vuotiaana

Beckhamien keskimmäinen poika, 12-vuotias Romeo, taas mallina

12-vuotias norjalainen "lapsimorsian" herätti nettiraivon

Keinokuituvaatteista irtoaa jokaisessa pesussa valtava määrä pieniä muovikuituja, joista osa päätyy lopulta vesistöihin.

Vuoden turhake on taas valittu, ja tänä vuonna se on fleecekangas.

Suomen Luonto -lehden toimitus teki valinnan lukijoiden lähettämien ehdotusten joukosta. Valinnalla toimitus haluaa kiinnittää huomiota polyesterikankaista irtoavaan mikromuoviin.

Mikromuovista on puhuttu viime aikoina paljon, sillä se saastuttaa meriä ja on haitaksi niiden eliöille. Huomio on kuitenkin tähän mennessä keskittynyt kosmetiikan mikromuoveihin, joihin lukeutuvat esimerkiksi kuorintavoiteiden muovirakeet. Kerroimme vähän aikaa sitten, että myös muoviglitter on viemäriin päätyessään uhka ympäristölle.

Kuten kosmetiikasta, myös pörröisestä fleecekankaasta irtoaa jokaisessa pesussa jopa 200 000 alle viiden millimetrin mikromuovipalaa. Muut keinokuitukankaat eivät ole yhtään parempi valinta.

– Vielä enemmän hiukkasia irtoaa softshell-kankaasta ja teknisistä urheiluasuista, joten fleece ei edes ole pahin polyesterikangas mikromuoveista puhuttaessa, ryhmäpäällikkö Markus Sillanpää Suomen ympäristökeskuksesta toteaa tiedotteessa.

Suurin osa kuiduista saadaan puhdistettua jätevedenpuhdistamolla, mutta silti vesistöihin päätyy biljoona mikromuovihiukkasta, joiden ympäristövaikutuksia ei vielä tunneta tarkoin.

Kysely

Vältteletkö fleecevaatteita ympäristösyistä?

Gugguun vaatteet saivat asiakkaat ottamaan juoksuaskelia.

Ilmassa oli pientä hysterian tuntua, kun valtava joukko innokkaita asiakkaita ryntäsi ostamaan kotimaisen merkin lastenvaatteita alennettuun hintaan.

Suomalaiset ovat tunnetusti kovia jonottamaan ilmaista tavaraa. Mutta kyllä maksullinenkin rompe aiheuttaa pienimuotoista hysteriaa, jos halvalla saa.

Kotimainen Gugguu-vaatemerkki järjesti Helsingin Suvilahdessa perjantaina outlet-tapahtuman, joka jatkuu vielä lauantaina.

Ensimmäiset asiakkaat kurvasivat Suvilahteen Kattilahallin pihaan perjantaiaamuna kello 6.30. Ovet avattiin kymmeneltä, ja siihen mennessä parkkipaikalle ehti muodostua noin sadan metrin jono. 

Yritys tyhjensi kangasvarastonsa ja teetti ylimääräisistä kankaista lastenvaatteita. Tuotteet myytiin 50 prosentin alennuksella brändin normaalihintoihin verrattuna. Esimerkiksi lasten trikoiset leggingsit maksoivat 14 euroa. Ketjuliikkeistä housut saisi edullisemmin, mutta ilmeisen moni on kiinnostunut suomalaisten yritysten tuotteista, etenkin, kun hinta on alennettu.

Parkkipaikalle ehti muodostua noin sadan metrin jono.

Gugguu on perustettu viisi vuotta sitten. Se suunnittelee parhaillaan ensimmäisen kivijalkaliikkeen perustamista.

Myös muutama muu kotimainen aikuisten ja lasten vaatteita valmistava yritys ottaa parhaillaan ensimmäisiä askeleitaan kivijalassa. Vimma on perustanut kaksi liikettä, toisen Helsinkiin ja toisen Ouluun. Papu kokeilee menestystään nyt joulun alla pop up-muodossa Galleria Esplanadissa. Yritys hakee myös näillä näppäimillä kasvua liiketoiminnalleen joukkorahoituksella. 

Otsikkoa muokattu 9.12. kello 10.00.