Oletko sinä törmännyt vielä #koko46-haasteeseen? Kuvat: Lukijan kuvat
Oletko sinä törmännyt vielä #koko46-haasteeseen? Kuvat: Lukijan kuvat

Miltä näyttävät kokoa 46 olevat suomalaiset? Upeiltahan he! Nyt heistä tiedetään vähän enemmän.

Me Naisten keskiviikkona julkaisema juttu tavallisista amerikkalaisnaisista kokoa 46 innosti lukijat lähettämään omia kuviaan.

Ensimmäisenä koon 46 naiset innostuivat kuviensa jakamisesta Amerikassa. Tunnus #size16 alkoi levitä sosiaalisessa mediassa sen jälkeen, kun tutkijat kertoivat selvittäneensä, että amerikkalaisnaiset ovat keskimäärin tuota kokoa 16. Suomessa se vastaa kokoa 46.

Nyt suomalaisnaisetkin ovat alkaneet julkaista kuviaan tunnuksilla #koko46 ja #menaiset. Upeita kuvia löytyy niin menaiset.fistä kuin Instagramistakin.

Kurvit kunniaan! Näin sanoo kuvansa lähettänyt nimimerkki Minä vaan.

Lue myös! Korosta parhaita puoliasi – näppärät vinkit XL-pukeutumiseen

Jääleidi kertoo: ”En stressaa kokoani 46. Olen aina ollut vahva ja muodokas. Lasten myötä olen ollut paljon armollisempi vartalolleni ja sinut itseni kanssa. Olen jäällämme ehkä yksi vauhdikkaimmista, muodostelmaluistelu on parasta!”

”En stressaa kokoani 46.”

Kuva aidosta XL-naisesta, kirjoittaa kuvan lähettänyt nimimerkki Aina xl.

Suosittelemme! Tällä naisella on aina täydelliset alusvaatteet – tutustu räväkkään XL-bloggaajaan

Ruusunen tervehtii Me Naisten lukijoita.

 

Kuva, jonka Tiia (@kaapotraktori) julkaisi

Kaapotraktorin tilillä näkyy hymyilevä nainen pikkumustissaan.

Hanna.saa poseeraa punaisissaan.

 

Kuva, jonka Elsa (@oimutsimutsi) julkaisi

Oi mutsi mutsi -bloggaaja esittelee tyyliään myös Instagramissa.  

 

Kuva, jonka Minna Penger (@mpenger) julkaisi

Instagram-käyttäjä Mpenger on valmiina laivamatkalle.

Rakasta itseäsi, kirjoittaa Tessanpousar puoli vuotta vanhassa kuvassaan, johon hän on tägännyt sekä #koko46- ja #menaiset-tunnukset.

 

Kuva, jonka Aino-Kuutamo (@kuutis) julkaisi

Kuutis julkaisi kuvan syystyylistään Instagramissa.

Tule mukaan, koon 46 nainen!

Lähetä kuva itsestäsi kuvagalleriassa täällä tai Instagramissa. Muista lisätä mukaan tunnukset #koko46 ja #menaiset.

Älä suotta häpeile harmaita hiuksia! Niitä kutsutaan nykyään elämänkokemusraidoiksi ja yksisarvishiuksiksi.

Me kaikki harmaannumme ennemmin tai myöhemmin. Usein tuntuu, että ennemmin. Hiuksemme eivät ilmeisesti ole vielä kuulleet uusimmista tutkimustuloksista, joiden mukaan nuoruus jatkuu ainakin 24 ikävuoteen asti, mistä puolestaan on todella pitkä matka vanhuuteen.

Miehillä harmaita hiuksia on jo jonkin aikaa pidetty hyväksyttävinä ja jopa seksikkäinä, mutta naisten harmaantumisen hyväksyntä etenee hitaammin. Onneksi harmaaksi värjäämisen trendi on jatkunut jo vuosia. Toinen harmaantuvan naisen ilonaihe on malli Christine ”Chrissy” Teigen, joka tunnetaan virkistävän rehellisistä Twitter-lausunnoistaan.

Teigenin viimeisin lasautus koskee juurikin harmaita hiuksia. 

”Minulla on haisunäätätyyppinen raita harmaita hiuksia, ja itse asiassa tykkään siitä kovasti. Cruella-unelmani ovat muuttumassa todeksi!” Teigen intoili maanantaina Twitterissä.

Hän löysi välittömästi liudan muitakin ujostelemattomia harmaiden hiusten kantajia. 

The Wolf Huntress -nimeä käyttävä tviittaaja paljastaa alkaneensa harmaantua 15-vuotiaana ja värjänneensä sen jälkeen hiuksiaan kuuden vuoden ajan. 

”Ensin lyhyet (harmaat) hiukset ovat karheampia, mutta kun ne kasvavat, ne ovat silkkisempiä”, hän rohkaisee Twitterissä.

24-vuotias Rachel Guajardo kertoo löytävänsä uusia harmaita joka päivä.

”Kutsun niitä yksisarvishiuksikseni”, hän kuvailee.

Twitter-keskustelussa harmaita hiuksia nimitettiin myös pahistukaksi, elämänkokemusraidoiksi ja supervoimiksi.

Se, milloin hiukset harmaantuvat, on yksilöllistä. Harmaantumiseen vaikuttavat muun muassa perimä ja stressi. 

Harmaantuminen ei välttämättä ala tasaisesti, vaan harmaat saattavat näkyä ensin esimerkiksi hopeisena raitana otsalla tai ohimolla. Chrissy Teigen saattoi tarkoittaa juuri tällaista raitaa kirjoittaessaan haisunäätäraidasta. 

Teigenistä ei kuitenkaan ole kuvia, joissa hänen harmaansa näkyisivät. 

Vaikka Teigeniä ei toistaiseksi ole nähty harmaahiuksisena edustustehtävissä tai somessa, hänen aloittamansa viestiketju on ilahduttanut monia harmaatukkaisia tai pikkuhiljaa harmaantuvia. 

”Vihdoin minulla on jotakin yhteistä kansainvälisen supermallin kanssa (huipun miesmaun lisäksi, tietysti)” Twitter-käyttäjä nimeltä Stacey Graham vitsailee.

Sosiaalisessa mediassa nousi äläkkä, kun menestysfirman meikkivoiteen uusi sävyvalikoima syrji voimakkaasti tummaihoisia.

Jos pitäisi valita, mikä oli vuoden 2017 merkittävin kauneustapaus, erittäin korkealle listalla nousisi laulaja Rihannan lanseeraama meikkimerkki Fenty Beauty ja sen meikkivoide.

Pro Filt’r Soft Matte Longwear -meikkivoide on ihan samanlainen nimihirviö kuin monet muutkin kauneustuotteet, mutta siitä erityisen tekee, että meikkivoide lanseerattiin heti 40 sävyssä aivan vaaleasta todella tummaan.

Myös moni muu yritys on viimein havahtunut siihen, että ihonsävyjä on valtava määrä ja pyrkinyt laajentamaan pohjameikkituotteidensa sävyvalikoimaa. Viisi sävyä ei millään riitä, eikä edes 15, sillä eri tummuusasteiden lisäksi pitää huomioida myös ihojen pohjasävyt viileästä lämpimään.

Vloggaaja Huda Kattanin meikkimerkiltä ilmestyi viime vuonna meikkivoide 30 eri sävyssä. Perinteisempien brändien puolelta esimerkiksi Estee Lauderin legendaarisesta Double Wear -meikkivoiteesta on vastikään julkaistu uusia sävyjä, minkä ansiosta sävyjä on nyt markkinoilla peräti 42.

Vain viidesosa sävyistä tarkoitettu tummaihoisille

Mutta kaikki eivät opi. Erityisesti tubettajien keskuudessa suositun Tarte-merkin Shape Tape -peitevoide oli yksi viime vuoden menestystuotteista, ja tämän vuoden alussa yritys julkisti kauan odotetun meikkivoiteen samasta Shape Tape -sarjasta. Sävyjä on tarjolla vaatimattomat 15, joista kolme on tarkoitettu keskitummalle tai tummalle iholle.

 

🦋 SWATCHES!!🦋 of the @tartecosmetics Double Duty Shape Tape Hydrating (bottom left) + Matte Foundations! (Right)—Arriving Online on Tarte’s Website on 1/15 & @ultabeauty on 1/21 and in stores on 2/4! Along with their Double Duty Beauty Paddle to Perfection Foundation Brush $28 & their Double Duty Beauty The Shaper Contouring Beauty Sponge $18! Who’s excited to try these?! Let me know! - - - Follow me to stay updated on the latest makeup/beauty news, product reviews and More! Feel free to DM, tag, or #beautymarked23 to share news! _ - - 📷: @popsugarbeauty #makeup #makeupartist #makeupaddict #makeupnews #makeupjunkie #makeupobsessed #makeuponpoint #makeuplover #makeupbrushes #cosmetics #bbloggers #beautyjunkie #ilovemakeup #mua #makeupblogger #makeuptalk #beautyaddict #lipstickjunkie #Tarteist #Rethinknatural #makeuphaul #tartecosmetics #comingsoon #swatches #shapetapeconcealer #shapetapenation #ultabeauty #shapetapefoundation

Henkilön 🦋 BeautyMarked23 🦋 (@beautymarked23) jakama julkaisu

Viisi sävyä ei millään riitä, eikä edes 15.

Lanseerauksesta onkin noussut sosiaalisessa mediassa kunnon äläkkä. Bustle-sivusto kirjoittaa, että tummaihoiset vloggaajat ovat arvostelleet brändiä äänekkäästi.

– En arvosta sitä, että koko joukko ihmisiä pyyhitään pois räikeästi, vloggaaja Jackie Aina toteaa Youtube-videollaan.

Erityisen loukkaavaa on se, että vaikka sävyvalikoima on hyvin rajoitettu, vaaleita sävyjä on kuitenkin monta erilaista, ikään kuin valkoihoiset asiakkaat olisivat etusijalla. Lisäksi kaikki kolme tummempaa sävyä ovat pohjasävyltään hyvin oransseja, joten vaikka tummuusaste olisi oikea, sävy tuskin silti sopii kaikille.

Makeupshayla-kanavan arvostelu Shape Tape -meikkivoiteesta keskittyi sävyvalikoiman ruotimiseen.

Tarte kertoi PopSugarille, että he työstävät parhaillaan kymmentä uutta sävyä. Hätäilyn sijaan he olisivat voineet odottaa ja lanseerata kaikki 25 kerralla, sillä vaikka tuote olisi kuinka hyvä, nyt kaikki keskustelu pyörii vain sävyvalikoiman ympärillä.

Yritys pahoitteli virhettään, vaikka se ehkä olikin jo liian myöhäistä. 

”Tiedämme, ettemme voi selitellä.”

– Halusimme saada tuotteen ulos niin nopeasti kuin mahdollista ja teimme päätöksen mennä eteenpäin ennen kuin kaikki sävyt olivat valmiita. Tiedämme, ettemme voi selitellä ja otamme täyden vastuun tällaisesta lanseerauksesta, yritys viestitti Instagramissa.

Vaikka vuosi 2018 alkoikin kohun saattelemana, suunta on oikea, ja moni yritys miettii tuotelanseerauksiaan entistä tarkemmin. Meille kuluttajille se tarkoittaa entistä parempia valikoimia, jotka eivät toivottavasti enää jätä ketään ulkopuolelle.