Kuva: Juha Salminen
Kuva: Juha Salminen

Vaahtoavaa vai öljyistä? No ainakin hyväntuoksuista sen olla pitää. Kauneustestissä kuorinnat, joilla kesäihon saa sileäksi.

Suklaata


The Body Shopin Chocomania Body scrub, 18,90 €.

Lupaus Suola- ja sokeripohjainen kuorinta tuoksuu lämpimältä suklaalta ja pehmittää ihoa kaakaovoin sekä soija- ja ­parapähkinäöljyn avulla.

Kokemus Ooh, näyttää ihan muta­kakulta – ja tuoksuu samaten! Tahnamaisen paksussa kuorintavoiteessa on reippaasti kitkaa, mikä tuntuu ihanalta ja saa veren kiertämään. Koostumus on jännä: voide murenee hipuiksi ja putoilee jalkojen juureen kuorinnan edetessä. Puuha on hivenen sotkuista, mutta kun hituset on huuhdottu viemäriin, iho on kosteutettu, sileä ja öljypintainen. Ei muuten tunnu yhtään hullummalta tuoksua jälkiruualta!

Tähdet 4½/5

Karhunvatukkaa


Yves Rocherin Karhunvatukka exfoliating shower gel, 5,90 €.

Lupaus Kesäisen suihkugeelin sataprosenttisesti luonnolliset, villin karhunvatukan ja kiivin siementen sekä aprikoosinkiven rakeet kuorivat ihon pehmeästi.

Kokemus Geeli on lähes juoksevan nestemäistä, ja rakeita on vain harvakseltaan. Siksi se toimii ennemminkin suihkugeelinä kuin varsinaisena kuorintana. Olen tottunut sitrustuoksuihin, joten tuhti marjantuoksu on alkusokin jälkeen kivaa vaihtelua. Kuorinnan jälkeen iho tuntuu pehmeältä, eikä rasvausta tarvitse kuin kropan kuivimpiin kohtiin. Näppärä kesätuote kuorii hellä­varaisesti eikä ärsytä auringon paahtamaa ihoa.

Tähdet 3/5

Ruusua


Garnierin Body Oil beauty Oil-infused nourishing scrub, 7 €.

Lupaus Manteli-, ruusu-, makadamia- ja arganöljy ravitsevat kuivaa ja elotonta ihoa. Kuorii ihoa luonnollisten, tropiikissa kasvavan kaakaopuu­n jauhetuilla siemenillä.

Kokemus Öljypohjainen kuorinta-aine tuntuu mukavalta käsissä ja tuoksuu pehmeän hunajaiselta. Harmi, että rakeita on melko vähän, joten kunnon jynssääminen jää haaveeksi. Kuorinta kyllä kosteuttaa ihoa, mutta ei niin paljon kuin olin odottanut. Tuotteen hätkähdyttävin ominaisuus on sen väri: samaan kellertävänruskeaan on törmännyt jokainen vaippoja vaihtanut.

Tähdet 3/5

Omenaa


L’ Oréal Parisin Body expertise Exfotonic, 12,40 €.

Lupaus Sisältää kuorivia mikrorakeita sekä AHA-hedelmähappojohdannaisia, jotka edistävät ihon uudistumista. Vaahtoava koostumus on miellyttävä käyttää.

Kokemus Jos kroppasi kaipaa kunnon tehokuurausta, tässä on ­sopiva tuote. Jämäkän geelin kuorintarakeet ovat isoja ja karhean tuntuisia, joten herkillä ihoalueilla joutuu jo vähän hölläämään otettaan. Nahka on kyllä käsittelyn jälkeen hämmästyttävän siloinen, mutta kämmeniä kihelmöi vielä pitkään. Sporttisen raikas, hieman miehekäskin tuoksu on sen verran voimakas, että se jää iholle koko päiväksi.

Tähdet 3½/5

Vadelmaa


Lieracin Hydra-body scrub, 25 €. 

TESTIN PARAS!

Lupaus Mikrorakeita sisältävän kuorintavoiteen vadelma-, ruusumaito- ja litsiuute kosteuttavat ihoa. Tuoksussa yhdistyvät mantelimaito ja vaniljainen kookos.

Kokemus Yhtään liioittelematta: tässä on koukuttavin kuorinta-aine ikinä! Jo hellivän kermainen koostumus ja sulavasti liukuvat rakeet riittäisivät, mutta ihanuuden kruunaa vielä suloinen tuoksu – kuin mansikoita ja kerma­vaahtoa. Nuuhkin ja ­silittelen sametinpehmeää käsivarren ihoa ­vähän väliä päivän mittaan. Täydellinen tuote myös ­ennen itseruskettajan käyttöä, koska iho jää kosteutetun tuntuiseksi mutta ei ­öljyiseksi. Tuubikin on söpö kuin mikä!

Tähdet 5/5

Lakkaa


Lumenen Berry refresh 2in1 -suihkugeeli & kuorinta, 4,90 €.

Lupaus Päivittäiseen käyttöön sopiva tuote sisältää suomalaisen lakan nektaria, joka suojaa ihoa ja vauhdittaa kuona-aineiden poistumista.

Kokemus Jaffaa! Pirtsakka tuoksu ja väri takaavat, että aamusuihkun jälkeen olo on virkeä. ­Lumene on onnistunut luomaan tuotteisiinsa raikkaita ja persoonallisia tuoksuja, ja tämä on yksi parhaista. Tuotteen kuoriva vaikutus on kevyt, mutta on kätevää, että geeli puhdistaa ihon samalla kertaa. Pidän myös siitä, että kuorinta vaahtoutuu kunnolla ja huuhtoutuu helposti pois, jolloin iho jää puhtaan tuntuiseksi.

Tähdet 4/5

Älä suotta häpeile harmaita hiuksia! Niitä kutsutaan nykyään elämänkokemusraidoiksi ja yksisarvishiuksiksi.

Me kaikki harmaannumme ennemmin tai myöhemmin. Usein tuntuu, että ennemmin. Hiuksemme eivät ilmeisesti ole vielä kuulleet uusimmista tutkimustuloksista, joiden mukaan nuoruus jatkuu ainakin 24 ikävuoteen asti, mistä puolestaan on todella pitkä matka vanhuuteen.

Miehillä harmaita hiuksia on jo jonkin aikaa pidetty hyväksyttävinä ja jopa seksikkäinä, mutta naisten harmaantumisen hyväksyntä etenee hitaammin. Onneksi harmaaksi värjäämisen trendi on jatkunut jo vuosia. Toinen harmaantuvan naisen ilonaihe on malli Christine ”Chrissy” Teigen, joka tunnetaan virkistävän rehellisistä Twitter-lausunnoistaan.

Teigenin viimeisin lasautus koskee juurikin harmaita hiuksia. 

”Minulla on haisunäätätyyppinen raita harmaita hiuksia, ja itse asiassa tykkään siitä kovasti. Cruella-unelmani ovat muuttumassa todeksi!” Teigen intoili maanantaina Twitterissä.

Hän löysi välittömästi liudan muitakin ujostelemattomia harmaiden hiusten kantajia. 

The Wolf Huntress -nimeä käyttävä tviittaaja paljastaa alkaneensa harmaantua 15-vuotiaana ja värjänneensä sen jälkeen hiuksiaan kuuden vuoden ajan. 

”Ensin lyhyet (harmaat) hiukset ovat karheampia, mutta kun ne kasvavat, ne ovat silkkisempiä”, hän rohkaisee Twitterissä.

24-vuotias Rachel Guajardo kertoo löytävänsä uusia harmaita joka päivä.

”Kutsun niitä yksisarvishiuksikseni”, hän kuvailee.

Twitter-keskustelussa harmaita hiuksia nimitettiin myös pahistukaksi, elämänkokemusraidoiksi ja supervoimiksi.

Se, milloin hiukset harmaantuvat, on yksilöllistä. Harmaantumiseen vaikuttavat muun muassa perimä ja stressi. 

Harmaantuminen ei välttämättä ala tasaisesti, vaan harmaat saattavat näkyä ensin esimerkiksi hopeisena raitana otsalla tai ohimolla. Chrissy Teigen saattoi tarkoittaa juuri tällaista raitaa kirjoittaessaan haisunäätäraidasta. 

Teigenistä ei kuitenkaan ole kuvia, joissa hänen harmaansa näkyisivät. 

Vaikka Teigeniä ei toistaiseksi ole nähty harmaahiuksisena edustustehtävissä tai somessa, hänen aloittamansa viestiketju on ilahduttanut monia harmaatukkaisia tai pikkuhiljaa harmaantuvia. 

”Vihdoin minulla on jotakin yhteistä kansainvälisen supermallin kanssa (huipun miesmaun lisäksi, tietysti)” Twitter-käyttäjä nimeltä Stacey Graham vitsailee.

Sosiaalisessa mediassa nousi äläkkä, kun menestysfirman meikkivoiteen uusi sävyvalikoima syrji voimakkaasti tummaihoisia.

Jos pitäisi valita, mikä oli vuoden 2017 merkittävin kauneustapaus, erittäin korkealle listalla nousisi laulaja Rihannan lanseeraama meikkimerkki Fenty Beauty ja sen meikkivoide.

Pro Filt’r Soft Matte Longwear -meikkivoide on ihan samanlainen nimihirviö kuin monet muutkin kauneustuotteet, mutta siitä erityisen tekee, että meikkivoide lanseerattiin heti 40 sävyssä aivan vaaleasta todella tummaan.

Myös moni muu yritys on viimein havahtunut siihen, että ihonsävyjä on valtava määrä ja pyrkinyt laajentamaan pohjameikkituotteidensa sävyvalikoimaa. Viisi sävyä ei millään riitä, eikä edes 15, sillä eri tummuusasteiden lisäksi pitää huomioida myös ihojen pohjasävyt viileästä lämpimään.

Vloggaaja Huda Kattanin meikkimerkiltä ilmestyi viime vuonna meikkivoide 30 eri sävyssä. Perinteisempien brändien puolelta esimerkiksi Estee Lauderin legendaarisesta Double Wear -meikkivoiteesta on vastikään julkaistu uusia sävyjä, minkä ansiosta sävyjä on nyt markkinoilla peräti 42.

Vain viidesosa sävyistä tarkoitettu tummaihoisille

Mutta kaikki eivät opi. Erityisesti tubettajien keskuudessa suositun Tarte-merkin Shape Tape -peitevoide oli yksi viime vuoden menestystuotteista, ja tämän vuoden alussa yritys julkisti kauan odotetun meikkivoiteen samasta Shape Tape -sarjasta. Sävyjä on tarjolla vaatimattomat 15, joista kolme on tarkoitettu keskitummalle tai tummalle iholle.

 

🦋 SWATCHES!!🦋 of the @tartecosmetics Double Duty Shape Tape Hydrating (bottom left) + Matte Foundations! (Right)—Arriving Online on Tarte’s Website on 1/15 & @ultabeauty on 1/21 and in stores on 2/4! Along with their Double Duty Beauty Paddle to Perfection Foundation Brush $28 & their Double Duty Beauty The Shaper Contouring Beauty Sponge $18! Who’s excited to try these?! Let me know! - - - Follow me to stay updated on the latest makeup/beauty news, product reviews and More! Feel free to DM, tag, or #beautymarked23 to share news! _ - - 📷: @popsugarbeauty #makeup #makeupartist #makeupaddict #makeupnews #makeupjunkie #makeupobsessed #makeuponpoint #makeuplover #makeupbrushes #cosmetics #bbloggers #beautyjunkie #ilovemakeup #mua #makeupblogger #makeuptalk #beautyaddict #lipstickjunkie #Tarteist #Rethinknatural #makeuphaul #tartecosmetics #comingsoon #swatches #shapetapeconcealer #shapetapenation #ultabeauty #shapetapefoundation

Henkilön 🦋 BeautyMarked23 🦋 (@beautymarked23) jakama julkaisu

Viisi sävyä ei millään riitä, eikä edes 15.

Lanseerauksesta onkin noussut sosiaalisessa mediassa kunnon äläkkä. Bustle-sivusto kirjoittaa, että tummaihoiset vloggaajat ovat arvostelleet brändiä äänekkäästi.

– En arvosta sitä, että koko joukko ihmisiä pyyhitään pois räikeästi, vloggaaja Jackie Aina toteaa Youtube-videollaan.

Erityisen loukkaavaa on se, että vaikka sävyvalikoima on hyvin rajoitettu, vaaleita sävyjä on kuitenkin monta erilaista, ikään kuin valkoihoiset asiakkaat olisivat etusijalla. Lisäksi kaikki kolme tummempaa sävyä ovat pohjasävyltään hyvin oransseja, joten vaikka tummuusaste olisi oikea, sävy tuskin silti sopii kaikille.

Makeupshayla-kanavan arvostelu Shape Tape -meikkivoiteesta keskittyi sävyvalikoiman ruotimiseen.

Tarte kertoi PopSugarille, että he työstävät parhaillaan kymmentä uutta sävyä. Hätäilyn sijaan he olisivat voineet odottaa ja lanseerata kaikki 25 kerralla, sillä vaikka tuote olisi kuinka hyvä, nyt kaikki keskustelu pyörii vain sävyvalikoiman ympärillä.

Yritys pahoitteli virhettään, vaikka se ehkä olikin jo liian myöhäistä. 

”Tiedämme, ettemme voi selitellä.”

– Halusimme saada tuotteen ulos niin nopeasti kuin mahdollista ja teimme päätöksen mennä eteenpäin ennen kuin kaikki sävyt olivat valmiita. Tiedämme, ettemme voi selitellä ja otamme täyden vastuun tällaisesta lanseerauksesta, yritys viestitti Instagramissa.

Vaikka vuosi 2018 alkoikin kohun saattelemana, suunta on oikea, ja moni yritys miettii tuotelanseerauksiaan entistä tarkemmin. Meille kuluttajille se tarkoittaa entistä parempia valikoimia, jotka eivät toivottavasti enää jätä ketään ulkopuolelle.