Tie kauniisiin hiuksiin käy vatsan kautta.

Haaveiletko täydellisistä hiuksista? Silloin ei riitä, että satsaat vain parhaimpiin hiustuotteisiin, vaan tärkeää on myös syödä oikein. Ruokavalio vaikuttaa merkittävästi hiusten kuntoon, sillä hiusten rakennusaineita ovat vain ja ainoastaan ravinto ja vesi. Hiustutkija Annikki Hagros-Koski HiusAkatemiasta kertoo, miten kannattaa syödä, jos haluaa saada säihkyvät ja kauniit hiukset.

Miten syöminen näkyy hiuksissa?
Ruualla on selkeä yhteys hiusten kuntoon ja ulkonäköön. Hiukset saavat ravinnon viimeisenä kehossa, joten vääränlaiset ruokailutottumukset näkyvät niissä helposti. Jos tukka alkaa kuivua tai ohentua, kyse on yleensä rasvan ja veden puutteesta.

Voiko tukan pilata roskaruualla?
Koska hiusten kuntoa voi parantaa ruokavalion avulla, saa sillä tukan myös huonoon kuntoon. Esimerkiksi kolesterolin kohoaminen ahtauttaa verisuonia, jolloin hiuksetkin saavat heikommin ravintoa.
 
Onko harmaantumisella ja ravinnolla yhteyttä?
Harmaantumisen perimmäistä syytä ei tiedetä, mutta mangaani tekee hiukseen väriainetta. Sen sekä kalsiumin, foolihapon ja kuparin puute edesauttavat hiusten harmaantumista. Mangaania saa esimerkiksi täysjyväviljoista, palkokasveista, pähkinöistä ja marjoista. Vehnänorasmehu on kuparipommi. Vihreät kasvikset ovat hyvä foolihapon lähde, ja lehtikaalista saa paljon kalsiumia. On hyvä muistaa, että kalsium ei sitoudu elimistöön ilman D-vitamiinia.

Onko väliä syökö luomuruokaa vai tavallista?
Ehdottomasti kannattaa suosia luomua, sillä torjunta- ja säilöntäaineet sekä pitkät kuljetusmatkat kadottavat ravintoaineita. Luomu on puhtaampaa ja tuoreempaa.

Auttavatko superruuat?
Käsittääkseni superruuat nostavat kehon vastustuskykyä, ja hyvä vastustuskyky tuottaa terveet hiukset. Se vähentää myös esimerkiksi ilmansaasteiden ja liiallisen hiustenpesun aiheuttamia hiuspohjan tulehduksia. Suomalaisilla superruuilla pärjää hyvin. Tärkeimmät ovat mustikka, lakka, tyrni ja karpalo. Marjoissa on paljon vitamiineja ja hiven­aineita. Manteleista ja saksanpähkinöistä saa hyviä rasvoja.

Vaikuttaako karppaus eli vähähiilihydraattinen dieetti hiuksiin?

Kyllä, sillä hiilihydraatti sitoo proteiinin hiukseen. Proteiini on hiusten perusrakennusaine, liima-aine. Jos siitä on puutetta, hiukset haurastuvat ja tulevat hennommiksi. Jo pienikin määrä proteiinia riittää, ja tietenkin kannattaa syödä hyviä hiilihydraatteja.

Onko ”tukkapillereistä” apua?
Kyllä, mutta markkinoilta löytyy sekä hyviä että täysin tehottomia valmisteita. Pillereiden valinnassa kannattaa kysyä apua ammattilaiselta, sillä on vaikea tietää mitä oma tukka tarvitsee. Jos syö kananmunan päivässä, se vahvistaa hiuksia paremmin kuin mikään pilleri.

Milloin voi odottaa tuloksia?
Noin neljän kuukauden jälkeen, sillä siinä ajassa veri uusiutuu. Näkyviä tuloksia alkaa huomata puolen vuoden jälkeen.

Käsittele varoen

Hyvän sisäisen hiustenhoidon voi kumota ulkoisella laiminlyönnillä. Liian voimakkaat sampoot ovat syypää numero yksi. Karkeasti voi sanoa, että mitä vähemmän tuotteessa on ainesosia, sitä miedompi ja parempi se on hiuspohjalle ja hiuksille. Luomusampoot sisältävät yleensä vähiten allergioille altistavia aineita.

Myös väärällä käsittelyllä voi pilata hiusten kunnon. Kuuma vesi ja liian usein toistuvat pesut tekevät nopeasti tuhoja tukkaan. Päivittäinen pesu rasittaa päänahkaa ja poistaa hiuspohjan omaa suojaa. Ideaali pesutahti on pari kertaa viikossa.

Myös sauna, aurinko ja föönaus vahingoittavat tukkaa, koska ne poistavat hiuksista vettä. Ilman hoitoainetta ja hiusten suojausta tukan paksuudesta saattaa kadota jopa parikymmentä prosenttia. Hius yksinkertaisesti kutistuu, ja silloin tukasta häviää volyymi.

Ruokavinkit joka tukalle

Kuivat hiukset

Syö enemmän: Hyvälaatuisia öljyjä ja rasvoja. Esimerkiksi kamelinaöljystä ja udonöljystä saa riittävät rasvahapot. Niitä myydään luontaistuotekaupoissa. Varmista, että saat riittävästi D-vitamiinia, sillä sen vajaus surkastuttaa talirauhasia ja hiuspohja kuivuu. Juo paljon vettä!

Syö vähemmän: Vältä kahvin juontia, sillä se poistaa kehosta nesteitä. Vältä valmisruokia, teollisia kevyttuotteita ja suolaa.

Rasvoittuvat hiukset

Syö enemmän: Vihanneksia, hedelmiä ja marjoja. Suosi vähärasvaista kalaa sekä kanaa ja kalkkunaa.

Syö vähemmän: Huonoja rasvoja sisältävää roskaruokaa. Etenkin ranskalaiset, sipsit ja makkarat kiihdyttävät hiusten rasvoittumista.

Ohenevat hiukset

Syö enemmän: Hiuksia vahvistavia kananmunia ja kalaa sekä hyviä hiilihydraatteja, kuten täysviljaa, tummaa pastaa ja kokojyväriisiä. Käytä intiaanisokeria tavallisen sokerin sijaan. Ohenevat hiukset kärsivät yleensä myös rasvanvajauksesta sekä magnesiumin puutteesta. Lisää mantelit ja pähkinät ruokavalioon.

Syö vähemmän: Valkoisia vehnäjauhoja ja sokeria. Jätä makeiset ja limsat pois kokonaan.

Niin ihanaa ja näyttävää kuin kimallus onkin, siitä on myös haittansa.

Viime vuonna vauhtiin päässyt glittervillitys elää ja voi hyvin edelleenkin. Festarikausikin on juuri parhaimmillaan, joten glitterlookit taatusti lisääntyvät jälleen vauhdilla katukuvassa.

Sen lisäksi, että glitterin käyttö ei ole mikään varsinainen ekoteko, glittermeikin peseminen pois tuntuu olevan rankempi operaatio kuin maratonin juokseminen.

Kimalteiden iholta pois saaminen vaatii pesemistä, pyyhkimistä, hankaamista ja kuorimista. Lopputuloksena iho punoittaa eikä ole täysin glitteritön vielä ainakaan viikkoon. Lisäksi kylppäri on kivan hohtava vähän aikaa.

Glitterin poistamiseen on onneksi helppo kikka, jonka avulla iho ei ärsyynny turhaan ja sotkut pysyvät minimissä. Kaikki on kiinni siitä, miten glitterin kasvoilleen kiinnittää.

Tavallisin tapa loihtia glitterlook on levittää iholle ensin vaseliinia ja töpötellä halutut glitterit sen päälle. Pesuvaiheen sotkut saa kuitenkin vältettyä parhaiten liiman avulla.

Eikä nyt puhuta mistään erikeeperistä, vaan ripsiliimasta!

Tekoripsille tarkoitettua liimaa levitetään varovasti halutulle alueelle, kuten vaikkapa sydämen muotoon kasvoille. Kun liima on vielä märkää, glitterit taputellaan varovasti liiman päälle esimerkiksi vanupuikolla.

Liima kuivuu glittereineen iholle ja kas, pesuvaiheessa liimakohdan voi vain irrottaa iholta kuin tarran!

Isommille glitterpläjäyksille, kuten koko naaman glitterilookiin, liima ei ehkä toimi, mutta jos glitterillä haluaa peittää pienempiä alueita kasvoissa tai kehossa, liima on täydellisen näppärä.

Hyvin valittu hiusväri voi raikastaa koko ilmeen hetkessä. 

Ikääntymisen merkkejä jarruttaviin, peitteleviin ja häivyttäviin tuotteisiin voi halutessaan käyttää sievoisen summan rahaa. Anti age -voiteita suurempi vaikutus ulkonäköön on kuitenkin hiusten värillä. 

Kampaaja Erik Jordan kehottaa Byrdie-sivustolla välttämään liian tummia ruskean sävyjä ja elotonta, tuhkaan taittavaa blondausta, ellet halua vaikuttaa ikäistäsi vanhemmalta. Asiantuntijan mukaan lämpimät sävyt ja useamman värisävyn värjäykset nuorentavat ulkomuotoa. 

Jos et ole innostunut harmaista hiuksista tai muun oman värin kasvattamisesta näkyviin, tutustu värjäyksiin, joilla yleisvaikutelma piristyy alta aika yksikön. 

Luutablondi

Hiusväritrendeihin kuuluu vanhojen hyvien hiusvärien nimeäminen jännittäväksi. Niinpä tummemman pohjavärin ja lämpimän vaaleiden raitojen yhdistelmä on nimeltään luutablondi. 

Täydellinen, eloisa lopputulos syntyy, kun pohjaväri on lähellä omaa sävyäsi ja raitoja tehdään luovasti eri tekniikoilla.

Näyttelijä Kim Basingerin, 64, blondit hiukset saavat syvyyttä tummemmasta tyvestä. 

Kultamansikka

Herkulliset hedelmäsävyt, kuten hunajameloni ja mansikkablondi, ovat tylsän tukan vastakohta. Näyttelijä Christina Hendricksin, 43, haalean oranssit hiukset käyvät esimerkistä.

Liukuväri tummasta vaaleaan

Malli Heidi Klumilla, 45, on hiuksissaan kauniin luonnollinen liukuväri. 

Valitse liukuvärin sävyt ihonvärisi ja hiustesi luonnollisen tummuusasteen mukaan. 

Rosé-samppanja

Pienikin ruusuinen vivahde tekee hiusväristä heti raikkaan näköisen, ja pastellitukka liitetään nuoruuteen ja leikkisyyteen. 

Näyttelijä ja malli Sienna Millerin, 36, hiuksissa on vain aavistus pinkkiä.

Toffeeraidat

Näyttelijä Halle Berryn, 51, tumma tukka on saanut kunnolla kermatoffeen värisiä raitoja. Jos luonnollinen värisi on tumma, kokeile lämpimän ruskeita raitoja.