Tie kauniisiin hiuksiin käy vatsan kautta.

Haaveiletko täydellisistä hiuksista? Silloin ei riitä, että satsaat vain parhaimpiin hiustuotteisiin, vaan tärkeää on myös syödä oikein. Ruokavalio vaikuttaa merkittävästi hiusten kuntoon, sillä hiusten rakennusaineita ovat vain ja ainoastaan ravinto ja vesi. Hiustutkija Annikki Hagros-Koski HiusAkatemiasta kertoo, miten kannattaa syödä, jos haluaa saada säihkyvät ja kauniit hiukset.

Miten syöminen näkyy hiuksissa?
Ruualla on selkeä yhteys hiusten kuntoon ja ulkonäköön. Hiukset saavat ravinnon viimeisenä kehossa, joten vääränlaiset ruokailutottumukset näkyvät niissä helposti. Jos tukka alkaa kuivua tai ohentua, kyse on yleensä rasvan ja veden puutteesta.

Voiko tukan pilata roskaruualla?
Koska hiusten kuntoa voi parantaa ruokavalion avulla, saa sillä tukan myös huonoon kuntoon. Esimerkiksi kolesterolin kohoaminen ahtauttaa verisuonia, jolloin hiuksetkin saavat heikommin ravintoa.
 
Onko harmaantumisella ja ravinnolla yhteyttä?
Harmaantumisen perimmäistä syytä ei tiedetä, mutta mangaani tekee hiukseen väriainetta. Sen sekä kalsiumin, foolihapon ja kuparin puute edesauttavat hiusten harmaantumista. Mangaania saa esimerkiksi täysjyväviljoista, palkokasveista, pähkinöistä ja marjoista. Vehnänorasmehu on kuparipommi. Vihreät kasvikset ovat hyvä foolihapon lähde, ja lehtikaalista saa paljon kalsiumia. On hyvä muistaa, että kalsium ei sitoudu elimistöön ilman D-vitamiinia.

Onko väliä syökö luomuruokaa vai tavallista?
Ehdottomasti kannattaa suosia luomua, sillä torjunta- ja säilöntäaineet sekä pitkät kuljetusmatkat kadottavat ravintoaineita. Luomu on puhtaampaa ja tuoreempaa.

Auttavatko superruuat?
Käsittääkseni superruuat nostavat kehon vastustuskykyä, ja hyvä vastustuskyky tuottaa terveet hiukset. Se vähentää myös esimerkiksi ilmansaasteiden ja liiallisen hiustenpesun aiheuttamia hiuspohjan tulehduksia. Suomalaisilla superruuilla pärjää hyvin. Tärkeimmät ovat mustikka, lakka, tyrni ja karpalo. Marjoissa on paljon vitamiineja ja hiven­aineita. Manteleista ja saksanpähkinöistä saa hyviä rasvoja.

Vaikuttaako karppaus eli vähähiilihydraattinen dieetti hiuksiin?

Kyllä, sillä hiilihydraatti sitoo proteiinin hiukseen. Proteiini on hiusten perusrakennusaine, liima-aine. Jos siitä on puutetta, hiukset haurastuvat ja tulevat hennommiksi. Jo pienikin määrä proteiinia riittää, ja tietenkin kannattaa syödä hyviä hiilihydraatteja.

Onko ”tukkapillereistä” apua?
Kyllä, mutta markkinoilta löytyy sekä hyviä että täysin tehottomia valmisteita. Pillereiden valinnassa kannattaa kysyä apua ammattilaiselta, sillä on vaikea tietää mitä oma tukka tarvitsee. Jos syö kananmunan päivässä, se vahvistaa hiuksia paremmin kuin mikään pilleri.

Milloin voi odottaa tuloksia?
Noin neljän kuukauden jälkeen, sillä siinä ajassa veri uusiutuu. Näkyviä tuloksia alkaa huomata puolen vuoden jälkeen.

Käsittele varoen

Hyvän sisäisen hiustenhoidon voi kumota ulkoisella laiminlyönnillä. Liian voimakkaat sampoot ovat syypää numero yksi. Karkeasti voi sanoa, että mitä vähemmän tuotteessa on ainesosia, sitä miedompi ja parempi se on hiuspohjalle ja hiuksille. Luomusampoot sisältävät yleensä vähiten allergioille altistavia aineita.

Myös väärällä käsittelyllä voi pilata hiusten kunnon. Kuuma vesi ja liian usein toistuvat pesut tekevät nopeasti tuhoja tukkaan. Päivittäinen pesu rasittaa päänahkaa ja poistaa hiuspohjan omaa suojaa. Ideaali pesutahti on pari kertaa viikossa.

Myös sauna, aurinko ja föönaus vahingoittavat tukkaa, koska ne poistavat hiuksista vettä. Ilman hoitoainetta ja hiusten suojausta tukan paksuudesta saattaa kadota jopa parikymmentä prosenttia. Hius yksinkertaisesti kutistuu, ja silloin tukasta häviää volyymi.

Ruokavinkit joka tukalle

Kuivat hiukset

Syö enemmän: Hyvälaatuisia öljyjä ja rasvoja. Esimerkiksi kamelinaöljystä ja udonöljystä saa riittävät rasvahapot. Niitä myydään luontaistuotekaupoissa. Varmista, että saat riittävästi D-vitamiinia, sillä sen vajaus surkastuttaa talirauhasia ja hiuspohja kuivuu. Juo paljon vettä!

Syö vähemmän: Vältä kahvin juontia, sillä se poistaa kehosta nesteitä. Vältä valmisruokia, teollisia kevyttuotteita ja suolaa.

Rasvoittuvat hiukset

Syö enemmän: Vihanneksia, hedelmiä ja marjoja. Suosi vähärasvaista kalaa sekä kanaa ja kalkkunaa.

Syö vähemmän: Huonoja rasvoja sisältävää roskaruokaa. Etenkin ranskalaiset, sipsit ja makkarat kiihdyttävät hiusten rasvoittumista.

Ohenevat hiukset

Syö enemmän: Hiuksia vahvistavia kananmunia ja kalaa sekä hyviä hiilihydraatteja, kuten täysviljaa, tummaa pastaa ja kokojyväriisiä. Käytä intiaanisokeria tavallisen sokerin sijaan. Ohenevat hiukset kärsivät yleensä myös rasvanvajauksesta sekä magnesiumin puutteesta. Lisää mantelit ja pähkinät ruokavalioon.

Syö vähemmän: Valkoisia vehnäjauhoja ja sokeria. Jätä makeiset ja limsat pois kokonaan.

Lämmin, viileä vai neutraali – nyt otetaan viimein selko ihon pohjasävystä.

Mikäli paneutuu meikkaamiseen yhtään peruspuuterointia enempää, päätyy aika nopeasti yhden hyvin yleisen kysymyksen äärelle.

Mikä on ihosi pohjasävy?

Joidenkin kohdalla sen selvittäminen on helppoa, ja ne perinteisimmät kikat toimivat: ranteen verisuoniin kurkkaaminen tai sen pohtiminen, sopivatko itselle paremmin kulta- vai hopeakorut. Sinisinä hohtavat verisuonet ja hopeakorut paljastavat viileän pohjasävyn, ja vihertävät suonet ja kultakorut lämpimän.

Jos kumpikaan ei osu aivan kohdalleen, iho on hyvin todennäköisesti pohjasävyltään neutraali eli jotain siltä väliltä.

Näyttelijä Jennifer Anistonia pidetään hyvänä esimerkkinä julkkiksesta, jolla on neutraali ihon pohjasävy. Kuvista pohjasävyä voi kuitenkin olla hieman vaikea arvioida. Kuva: Reuters
Näyttelijä Jennifer Anistonia pidetään hyvänä esimerkkinä julkkiksesta, jolla on neutraali ihon pohjasävy. Kuvista pohjasävyä voi kuitenkin olla hieman vaikea arvioida. Kuva: Reuters

Joskus ihon pohjasävyä voi kuitenkin olla vaikea arvioida. Jossakin valossa näkyy enemmän keltaista ja vihreää, toisessa sinistä ja punaista. Silloin kannattaa kokeilla myös näitä kikkoja:

1. Valkoinen vai luonnonvalkoinen

Usein pohjasävyn selvittämiseksi neuvotaan nostamaan valkoinen paperi lähelle kasvoja ja katsomaan, heijastavatko kasvot enemmän keltaista vai sinistä, punaista tai vaaleanpunaista.

Parempi keino on kuitenkin pukea ylle vuoronperään puhtaanvalkoinen ja luonnonvalkoinen vaate. Byrdie-sivuston mukaan puhdas valkoinen näyttää paremmalta lämminsävyisellä. Jos puhtaanvalkoinen sen sijaan vie kasvoilta värit, ihon pohjasävy on todennäköisemmin viileä ja kasvot näyttävät raikkaammilta luonnonvalkoisen lähellä.

Ennen testiä hiukset kannattaa laittaa tiukalle poninhännälle ja pestä kasvoilta kaikki meikit.

Laulaja Rihannan iho on pohjasävyltään lämmin. Kuva: Reuters
Laulaja Rihannan iho on pohjasävyltään lämmin. Kuva: Reuters

2. Ruskettuminen

Auringonottoa ihon pohjasävyn selvittämistarkoituksessa ei voi tietenkään suositella, mutta jos iho nyt jostakin syystä sattuu kuitenkin saamaan väriä, on hyvä mahdollisuus saada myös pohjasävy selville.

Meikkaaja Beau Nelson kertoo Peoplen artikkelissa, miten eri pohjasävyiset ihot käyttäytyvät ruskettuessaan:

  • Lämmin pohjasävy näkyy yleensä saman tien kullanhohtoisena rusketuksena.
  • Viileä pohjasävy on todennäköisin, jos iho muuttuu auringossa pinkiksi eli palaa helposti ja myös pysyy vaaleanpunasävyisenä.
  • Neutraali iho saattaa muuttua ensin punaiseksi, mutta sitten tavanomaisen ruskettuneeksi.

Jos iho näyttää helposti harmahtavalta, se saattaa olla oliivinsävyinen. Silloin pohjasävy taittaa vihreään, kuten näyttelijä Jessica Alballa. Kuva: Reuters
Jos iho näyttää helposti harmahtavalta, se saattaa olla oliivinsävyinen. Silloin pohjasävy taittaa vihreään, kuten näyttelijä Jessica Alballa. Kuva: Reuters

3. Iiristen värien tarkastelu

Silmät voivat olla perusväriltään siniset, ruskeat tai jotain muuta, mutta kun iiriksiä katsoo oikein läheltä, niissä näkyy pieniä ripauksia muitakin sävyjä. Jos silmät heijastelevat lämpimiä ja kullanhohtoisia hippusia, ihon pohjasävykin on todennäköisesti lämmin. Jos silmissä sen sijaan näkyy enemmän harmaata ja viileitä sävyjä, pohjasävy lienee viileä.

Poskipunalla voi meikata itsensä näyttämään joko viettelevältä tai viattomalta.

Mihin kohtaan poskipuna kuuluu? Kysymykseen ei ole olemassa yhtä oikeaa vastausta. Eri poskipunasijoitteluilla saa aikaan erilaisia kasvomeikkejä.

Perinteisimmät levitystavat lienevät hymyileminen ja poskipäille levittäminen sekä poskipunan häivyttäminen viistosti kohti korvaa.

Muun muassa Hadideja, Kardashianeja ja Jennereitä meikkaava Patrick Ta paljastaa Alluren jutussa, mitä eroa eri poskipunatekniikoilla oikeastaan on. Levitystyyli kannattaa valita sen mukaan, millaisilta kasvojensa haluaa näyttävän.

Söpö ilme syntyy pyöreästi poskipäille levittämällä. Japanissa suositaan Tan mukaan jopa humalaisen vaikutelman luovaa tyyliä, jossa poskipunaa levitetään silmien alle ja nenänvarren yli.

 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 

Reunited With Angel @jennadewan Hair By @kathleen_hair Makeup By @patrickta Assisted By @jentioseco

Henkilön Patrick Ta (@patrickta) jakama julkaisu

Tokiossa vieraillessaan Ta myös huomasi, että trendikkäät kaupunkilaiset levittävät poskipunaa ohimoilleen.

– Se oli hyvin hienovaraista. Se ei näyttänyt muotilehtimäiseltä, vaan osalta heidän arkeaan.

Seksikkyys on enemmän Tan amerikkalaisten asiakkaiden mieleen. Heille meikkaaja sivelee poskipunaa poskipäiden korkeimmalle kohdille, jotta kasvot näyttävät moniulotteisemmilta ja kulmikkaammilta. Punaa ei kannata tuoda liian lähelle poskipäitä.

Instagram-meikkityylissä suositaan usein nimenomaan linjakkaampaa poskipunatyyliä.

Myös sävyllä on väliä. Söpöön tyyliin sopivat heleät pinkit ja raikkaat punaiset, seksikkääseen neutraalit ja murretut sävyt. Tan mukaan Japanilaiset ovat tosin siirtymässä pinkistä poskipunasta oranssin ja korallin sävyihin.