Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Ei liene yllätys, että iholle hyvät ruuat ovat sokerin sijaan kasviksia.

Voidakseen hyvin iho tarvitsee erityisesti A-, C- ja E-vitamiineja sekä vettä. Myös flavonoidit auttavat ihoa pysymään nuorekkaana. Näiden ruoka-aineiden syöminen tekee hyvää iholle.

Porkkana

A-vitamiinia on runsaasti porkkanassa sekä toisessa oranssissa vihanneksessa bataatissa. A-vitamiini tehostaa ihon uudistumista ja ylläpitää kosteutta ja elastisuutta.

Tumma suklaa

Kaakaossa on runsaasti flavonoideja, ja kaakaotahan voi nauttia vaikka tumman suklaan muodossa! Flavonoidit toimivat antioksidantteina eli ehkäisevät ihon hapettumista.

Ruusukaali

K-vitamiini voi vähentää ihon punoitusta ja tummia silmänalusia, minkä vuoksi vitamiinia käytetään esimerkiksi silmänympärysvoiteissa. Sisäisesti K-vitamiinia saa esimerkiksi ruusukaalista.

Mantelit

Manteleissa on runsaasti E-vitamiinia, joka muun muassa auttaa ihoa pysymään kosteutettuna ja parantaa pintaverenkiertoa. Rasvaisia manteleita ja pähkinöitä ei kannata syödä tolkuttomasti, mutta kannattaa pitää huoli siitä, että ruokavaliossa on riittävästi hyviä rasvoja – niistä iho tykkää!

Marjat

Muiden terveyshyötyjensä lisäksi marjat sisältävät myös runsaasti C-vitamiinia, joka ehkäisee ihon soluvaurioita pitämällä vapaat happiradikaalit kurissa. Kaiva siis viime syksyn marjat pakastimet kätköistä ja pistä poskeen! Esimerkiksi mustikassa on myös flavonoideja.