Selluliittia tulee, se on väistämätöntä, mutta appelsiini-ihon syntymiseen voi vaikuttaa elintavoilla.

Selluliittia on kaikilla, ja se on ihan okei. Naisille sitä vain biologisista syistä muodostuu: ihon alle sidekudokseen kertyy kuona-aineita, nesteitä ja rasvaa.

Selluliittia on neljää eri astetta, joista lievin on vain ikävän näköistä, mutta vakavin jo aineenvaihdunnan sairaus. Selluliitti syntyy, kun verenkierto ja lymfakierto hämmentyvät, ja solujen aineenvaihdunta sekä hapensaanti hidastuvat. Siitä seuraa muhkuraista appelsiini-ihoa. Tämän hässäkän lisäksi iho myös veltostuu ja näyttää harmaankalpakalta, koska verenkierto huutaa apua.

Selluliitin syntyyn vaikuttavat geenit, elämäntapa ja ravinto. Terveysintoilijalla sääret todennäköisesti ovat suht sileät, mutta selluliittia ei kuitenkaan voi yhdistää suoraan ylipainoon. Hoikan naisen nesteinen selluliitti johtuu heikentyneestä nestekierrosta, mikä turvottaa kudoksia. Myös stressi ja kiire ruokkivat selluliittia. Kun puskee paniikissa läpi koko päivän, nestekierto heikentyy.

Vaikka elämänsä ottaisi haltuun väliaikaisesti, eivät muhkurat häviä mihinkään yhdessä yössä. Selluliittisota on uuvuttavan pitkäjänteistä hommaa, ja vaikka täysi voitto ei ole mahdollista, hyviä tuloksia voi kuitenkin saada aikaan.

Huolehdi itsestäsi ikäsi mukaan

Parikymppinen

Selluliittisi on vasta muodostumassa, eikä se ole vielä selkeästi näkyvissä. Kun puristat pakaraa kaksin käsin, selluliittimuhkurat
voi ehkä huomata. Kun toimit heti, et tarvitse suuria poppaskonsteja. Vähäinenkin liikunta ja kehon aineenvaihdunnan edistäminen tepsivät nopeasti. 

1. Ylös sohvalta! Liikunta on ehdoton ja välttämätön juttu selluliitintorjunnassa. Hikiliikunta aktivoi verenkiertoa ja polttaa rasvaa. Tätä tarvitaan, jotta iho pysyisi sileänä ja muhkurat poissa. Innostu aerobisista lajeista, kuten kävelystä, pyöräilystä tai uinnista.

2. Tumppaa tupakka! Tupakointi hidastuttaa verenkiertoa ja edistää selluliitin syntymistä. Ihokin kärsii tupakasta. Kymmenen vuoden päästä sileät sääresi kiittävät.

3. Vetäydy väljempiin! Tiukat vaatteet ahdistavat ja lisäksi ne haittaavat vartalon nestekiertoa. Kun käytät puristavia alkkareita, veri ja nesteet eivät kierrä. Heivaa pillifarkut
mäkeen ja vaihda tilalle löysemmät vetimet.

Kolmekymppinen

Selluliittisi on jo näkyvissä. Reidet ja pakarat eivät ole enää niin siloiset kuin jokunen vuosi sitten, ja mietityttää vetäistä päälle
lyhyt kesähamonen. Selluliitti on näkyvämpää, koska iho ei ole enää niin kimmoisaa kuin parikymppisenä.

1. Katso mitä syöt! Heitä roskaruoat menemään ja yritä panostaa parempiin ruoka-aineksiin. Helpoimman
kautta ei saa parhaita tuloksia. Juo myös paljon vettä, sillä se huuhtoo kuonat mennessään.

2. Vähennä kahvinjuontia! Kun töissä on kiire, kahvikuppi hilautuu käteen helposti. Kofeiini tuo myrkkyjä elimistöön ja
hidastaa lymfakiertoa. Muutama kuppi päivässä on ok, mutta kun menossa on jo viides latte, mieti vähän.

3. Alkoholinkäyttö alas! Hillitön biletyskittaaminen panee maksan koville ja elimistön kuona-aineiden hävitys hidastuu.
Alkoholi myös lihottaa ja turvottaa, joten selluliittihan siitä tykkää.

Nelikymppinen ja plus

Selluliitti leviää sitä laajemmalle, mitä enemmän ikää karttuu. Käsivarret ja polven alue saavat oman osansa ja ongelma syvenee. Koska kropan toiminnot hidastuvat, tulevat järeämmät
aseet käyttöön. Enää ei pelkkä vedenjuonti auta.

1. Kuivaharjaa! Kuivaharjaus aktivoi pintaverenkiertoa, joka
taas saa ihonalaiset nesteet liikkeelle. Viisi minuuttia tehoharjausta aamuin illoin, ja jo kuukauden päästä iho on oikeasti sileämpi ja kiinteämpi.

2. Itseruskettajat! Ruskettunut iho näyttää sileämmältä. Ota siis itseruskettajat tehokäyttöön varsinkin ennen kesäkauden alkua. Sävyä voi levittää pelkästään sinne mihin tarvitsee eli sääriin, ja jättää kädet ja kasvot paljaaksi.

3. Muista liikunta! Pitkäkestoiset ja säännölliset liikuntasessiot ovat tärkeitä läpi elämän. Tehosta liikunnan hyötyjä vielä hieromalla ihoa kotona kunnon ottein ja levittämällä iholle hoitovoidetta.

Joskus ei vain pysty pitämään näppejään erossa kasvoistaan. Lue vinkit, jotta osaat toimia sen jälkeen oikein.

Aina paraskaan tahdonvoima ei riitä siihen, että malttaisi olla puristelematta meheviä finnejä tai tyrkyllä olevia mustapäitä. Kaikki kyllä tietävät seuraukset: yleensä tulee käytettyä liikaa voimaa. Pahimmillaan iho menee jopa rikki.

Kokosimme vinkit räpläämisestä ärtyneen ihon hoitoon.

1. Rauhoita iho viileällä

Paras pika-apu on ihon painaminen jääpalalla, neuvoo InStyle. Viileys rauhoittaa punoitusta ja turvotusta.

2. Puhdista

Rikkoutunut iho ja sormenpäät ovat huono yhdistelmä, sillä koskettelu edistää bakteerien leviämistä kasvoilla. Puhdista iho, tarvittaessa esimerkiksi apteekista saatavalla, haavojen huuhteluun tarkoitetulla desinfiointiaineella.

3. Hoida voiteella

Ärtynyt iho ei kaipaa ylimääräisiä tuotteita, mutta rauhoittava kosteusvoide on yleensä paikallaan.

4. Vältä uudet houkutukset

Kun vahinko on jo tapahtunut, sen jälkeen voi vain odottaa, että iho paranee. Houkutus puristeluun saattaa herätä uudelleen, mutta nyt olisi parempi pitää näpit kurissa. Into the Gloss -sivustolla ehdotetaan, että kylpyhuoneen peiliin kiinnittää lapun, joka muistuttaa siitä, että ihoa ei saa puristella.

5. Hoida ihoa

Kun iho on alkanut parantua, arpia voi yrittää ehkäistä huolellisella ihonhoidolla. Popsugar-sivusto suosittelee luonnonmukaisia öljyjä sekä c-vitamiinia sisältäviä tehotiivisteitä, sillä niiden pitäisi parantaa ihon kuntoa. Myös erilaisia happoja sisältäviä kuorintoja ja ihon uusiutumista edistävää retinolia voi kokeilla.

6. Satsaa ennaltaehkäisyyn

Jos näpyt ovat yleinen vaiva, kannattaa kokeilla akneiholle tarkoitettuja hoitotuotteita. Jos nekään eivät tepsi, apua voi hakea ihotautilääkärin vastaanotolta. Kannattaa myös muistaa ihon suojaus: jos iholla on paljon arpia ja pigmenttimuutoksia, aurinkosuoja on erityisen tärkeä.

Kulmien kestopigmentointi microblading-tekniikalla on nyt suosittua. Nämä asiat operaatiota harkitsevan kannattaa tietää.

Kysyimme Heiniltä, 49, jolla on aivan tuoreet microblading-kulmakarvat, mitkä asiat on hyvä tietää ennen käsittelyä.

Jos et vielä tiedä, mistä microbladingissa on kyse, lue keväällä julkaistu kattava juttumme aiheesta.


1. Ikä saattaa vaikuttaa lopputulokseen

”Luin Helsingin Sanomista pari päivää ennen microblading-aikaani, että toimenpidettä ei suositella yli 40-vuotiaille, koska vanhemmiten ihon uusiutuminen hidastuu. Se saattaa ilmeisesti hidastaa ihoon tehtyjen viiltojen paranemista.

Tieto sai jännittämään operaatiota. Kulmakarvojeni tekijä oli kuitenkin sitä mieltä, että vanhemmassa ihossa jälki voi pysyä jopa pidempään kuin nuoremmilla. Myös yli 50-vuotias kollegani oli käynyt samassa paikassa teettämässä kulmat ja suositteli sitä minulle.”

2. Ennen microbladingia kannattaa välttää kofeiinia

”Kofeiini kiihdyttää verenkiertoa, ja silloin ihosta saattaa vuotaa enemmän verta. En tiennyt tätä ennen kuin tekijä kysyi, olenko juonut kahvia. Toisella kerralla en juonut kahvia ennen käsittelyä, ja verenvuotoakin oli ilmeisesti vähemmän.”

3. Kipu on yksilöllistä

”Kaikki tuttuni, jotka ovat käyneet teettämässä kulmat, sanoivat ettei se satu. Mutta kyllä se sattuu. Ei mielestäni yhtä paljon kuin tatuoinnin ottaminen, mutta ei se mukavaakaan ole.”

4. Omat kulmakarvat vaikuttavat lopputulokseen

”Kulmakarvani ja ripseni ovat aivan vaaleat, ja vaaleat karvat tietenkin erottuvat tummempaa microblading-väriä vasten. Kestovärjään ne, kunhan iho alla on parantunut kokonaan.”

5. Microblading-päivämäärä kannattaa miettiä menojen mukaan

”Hikiliikuntaa ei saa harrastaa kolmeen päivään microbladingin jälkeen. Saunaan ei saa mennä viiteen päivään.”

6. Tekijällä on väliä

”Kannattaa mennä sellaiselle tekijälle, jota joku tuttu suosittelee. En olisi itse uskaltanut mennä, ellen olisi nähnyt tuttavani microblading-kulmia. Pyysin kulmakarvat samaa sävyä.

Hinnoissakin on isoja eroja. Matkustin itse hieman kauemmas keskustasta ja säästin hinnassa sata euroa. Olen erittäin tyytyväinen myös lopputulokseen.”