Mestarit on valittu. Saammeko esitellä, vuoden parhaat kauneustuotteet sekä panostajalle että pihistäjälle, olkaa hyvä.

Meikit ja tuoksut

Paras ripsiväri

Pihistä: Hyvästi vaaleat haituvat. Rimmel Volume Colourist -ripsiväri (pääkuvassa numero 1) on enemmän kuin vain tavallinen ripsiväri. Maskaramassaan ujutettu Lash-Tint-yhdiste kevytsävyttää ripsiä pikkuhiljaa tummemmiksi, jolloin ilme on huoliteltu, vaikka ei meikata jaksaisikaan. Mainio keksintö! 12,90 €.

Panosta: Lancôme Grandiose Extreme (2) vie volyymimaskararakkauden uudelle tasolle. Jo aikaisemmin lanseerattu, insinöörien kehittämä joutsenkaula on päivitetty uudella harjaspäällä sekä maskaramassalla, jotka saavat ripset näyttämään entistä paksummilta ja pidemmiltä. Tätä maskaraa joko rakastaa tai vihaa. 33 €.

Paras huulipuna

Pihistä: Max Factor Lipfinity Long Lasting Lipstick -huulipunassa (4) on reilusti pigmenttiä ja huulia pehmentävä koostumus, joka kestää pitkään. Sirolla piirtopäällä varustettu puna uudistui: siitä löytyy nyt uusia toimivia sävyjä. Tämä on kaikkea, mitä huulipuna-addikti punaltaan toivoo. 12,50 €.

Panosta: Mattahuulipunat ovat olleet kuluneen vuoden iso meikkitrendi. Sen lisäksi, että mattasuu on ehdottoman muodikas, tekee koostumus meikistä myös kestävän. Jos etsit punaa, joka todella pysyy, satsaa Diorin uuteen pehmeänmattaiseen Rouge Dior Matte- tai täysmattaan Rouge Dior Matte Shock -huulipunaan (3). Ne pitävät pintansa, mutta eivät kuivata huulia useimpien mattapunien tapaan. 44 €.

Paras tuoksu

Pihistä: Avon Life by Kenzo Takada for Her (5) on romanttinen kukkaistuoksu, jossa on myös pehmeää myskiä ja puun sävyjä. Valkoinen tee ja kirsikankukat tuovat japanilaisen vivahteen, onhan tuoksun takana itse muotitalo Kenzon perustaja Kenzo Takada. EDP, 53 €/50 ml.

Panosta: Michael Korsin Wonderlust-tuoksu (6) on santelipuun, vaniljan ja kašmirin lämmittämä valkoisten kukkien hienostunut sekoitus. Täydellinen arkituoksu. 69 €/30 ml ja 89 €/50 ml.

Paras silmänrajaus

Parhailla nestemäisillä silmänrajauksilla saa aikaiseksi monenlaista jälkeä: aivan ohutta ripsien tyveen ja toisaalta tarpeeksi mustaa, kestävää ja näyttävää pintaa. Lumene True Mystic Precise Tip -silmänrajaustussi (7) on juuri tällainen. Tussimainen piirtopää on notkea ja tarpeeksi kostea. Värissä on reilusti pigmenttiä, se hylkii vettä ja kuivuu nopeasti. 12,90 €.

Paras huulikiilto, -öljy tai -voide

Pihistä: Hyvä huulivoide on jopa hieman aliarvostettu meikkituote, mutta kun toimivan tuubin löytää, kannattaa siitä pitää tiukasti kiinni. Yliopiston apteekin oman ja vieläpä kotimaisen YA Naturae -luonnonkosmetiikkasarjan huulivoide (9) hoitaa huulia ja tekee niistä hetkessä pehmeät. Luomulaatuista oliivi- ja jojobaöljyä, hoitavaa sheavoita, E-vitamiinia ja mehiläisvahaa – siinä menestysresepti suukkosuulle ympäri vuoden. 6,50 €.

Panosta: Vuosi 2016 on ollut huuliöljyjen esiinmarssi. Huuliöljy on kuin punan ja kiillon risteytys, joka hoitaa huulia ilman tahmeaa tunnetta. Runsaasti väripigmenttejä ja hoitavia öljyjä sisältävä Lancôme Juicy Shaker -huuliöljy (8) on herkullinen läpikuultava huulimeikki, jota voi kerrostaa intensiivisemmän tuloksen aikaansaamiseksi. Ravista ja töpöttele suoraan huulille. 22 €.

Paras luomiväri

Pihistä: Maybelline The Nudes -paletin (11) kahdessatoista luomivärineliöissä ei ole yhtään hutisävyä, ja sen kauniita ruskean ja beigen sävyjä on helppo häivyttää. Plussaa mattamustasta sävystä, jolla meikkiin saa tarvittaessa syvyyttä. 16,90 €.

Panosta: Clarins 4-Colour Eye Shadow Palette (10) on puuterimainen luomiväripaletti. Se sisältää neljä pehmeää ja runsaspigmenttistä sävyä, joita voi käyttää sekä kuivana että kosteana. Klassiset, jokaista kaunistavat sävyt myös silottavat ja hoitavat ihoa. 52,20 €.

Meikkipohja- ja hiustuotteet


Paras korostus- tai varjostustuote

Meikkitermeistä contouring ja strobing on tullut peruskauraa täällä peräpohjolassakin, eivätkä varjostus- ja korostuspaletit enää ole vain ammattilaisten itseoikeus. Paletin sävyillä voi piilottaa kaksoisleuan, kaventaa nenää ja piirtää esiin upeat poskipäät. NYX Highlight and Contour -paletti (1) on loisto-ostos ihan jokaiselle oman elämänsä meikkitaiteilijalle. Sävyt toimivat loistavasti myös luomiväreinä. 26,50 €.

Kunniamaininta: Iki-ihana, vanha kunnon Lumene uudistui loppuvuodesta täysin ja valloittaa nyt maailmaa raikkailla ja moderneilla uutuuksilla. Yksi kirkkaimmin hehkuvista uutuuksista (ihan kirjaimellisesti) ovat Invisible Illumination Nordic Light -valopisarat (5). Kun kaamos ja stressi paistavat kasvoilta, palauttavat ruusuntuoksuiset pisarat valon kasvoille. Sävy Rosy Dawn, 29,90 €.

Paras meikkivoide

Pihistä: Meikkaamisen ei pitäisi tuntua rakettitieteeltä. Tärkeintä on helppous: joskus ehostautuminen täytyy tehdä hankalissa olosuhteissa, kuten liikkuvassa bussissa. L’Oréal Paris Nude Magique Cushion -meikkivoide (3) toi Aasiasta ponnistavan cushion-meikkivoidetrendin kaikkien ulottuville. Raikkaan kuultava ja kevyt meikkipohja ei ole koskaan ollut yhtä helppo tehdä. Meikki taputellaan paikoilleen, ja tulos on keijukaismaisen kuultava. Loistotuote myös meikin korjailuun pitkin päivää. 18,90 €.

Panosta: Meikkivoide, joka peittää virheet ja värierot, saa ihon näyttämään täydelliseltä, kestää koko päivän, mutta on silti tarpeeksi ohut ja notkea? Melkein liian hyvää ollakseen totta. Smashbox Cosmetics Studio Skin Hydrating 15-hour Wear Foundation -meikkivoide (2) lunastaa lupauksensa. 38 €.

Paras poskipuna

Poskipuna tuo meikkiin viimeisen silauksen: sen pienen ekstran ja hehkun. Urban Decay Afterglow Blush -poskipunan (4) koostumus on puuterisen ja voidemaisen väliltä, jolloin puna levittyy kevyesti mutta sulautuu meikkipohjaan. Puna näyttää hehkuvan kuin sisältäpäin. 29,90 €.

Kunniamaininta hiustuotteelle

Öisin tehtävä kauneudenhoito on trendi, joka ulottuu nyt ihonhoidosta hiuksiin. Ranskalaiskaunotarten kulttisuosikki on Phyto Secrect De Nuit, yöllä vaikuttava hoitovoide (6). Se toimii kuin yönaamio kasvoilla ja ravitsee hiuksia ilman rasvaista tunnetta. Toimii myös pitkin päivää sähköisten tai kurittomien haituvien taltuttamiseen. 39,40 €.

Paras sampoo ja hoitoaine

Pihistä: Savesta on tullut varsinainen hittiainesosa sen luonnollisuuden ja puhdistavien ominaisuuksien ansiosta. Nyt sitä löytyy myös sampoosta ja hoitoaineesta. L’Oréal Paris Elvital Extraordinary Clay -sampoo ja -hoitoaine (8) sisältävät kolmea eri savityyppiä, jotka saavat hiukset tuntumaan puhtailta pitkään. 2,90 €/ kpl.

Panosta: Kun hiusten kuntoon saaminen vaatii pientä ihmettä, korostuu oikean sampoon valinta. Idhair Niophlex Rescue -sampoo (7) vahvistaa, ravitsee ja todella palauttaa elottomien hiusten kiillon. Sampoon avulla voi myös ylläpitää kampaamossa tehtävät niophlex-hoitokäsittelyn tuloksia pidempään. 19,90 €.

Paras hiusten muotoilutuote

Pihistä: Tresemmè Runway Collection Max The Volume -hiuskiinne (9) tuo hiuksiin tuuheutta ja kiinnittää, mutta ei jätä koppuraista tunnetta. Hyvän hinta–laatu-suhteen lakka, joka on vieläpä pakattu reilun kokoiseen pulloon. 6,90 €.

Panosta: Hiusöljy on uskomattoman monikäyttöinen muotoilutuote, varsinkin, kun kyseessä on Sebastian Professional Dark Oil (10). Sen hieman geelimäinen koostumus suojaa, tuuheuttaa, kiillottaa ja pehmentää ilman, että hiukset lätsähtävät tai muuttuvat rasvaisiksi. Elottomien hiusten ehostus minuutissa on mahdollista. 36,90 €.

Iho, kädet ja jalat sekä vuoden keksintö


Paras vartalonhoitotuote

Ekologisen Patykan merellinen suolakuorinta (1) on tuo ammattimaisen spa-fiiliksen kotikylppäriinkin. Voide sisältää kuorivia suolamuruja sekä unikonsiemenen rakeita. Tehokas, hellävarainen, helppo. 26 €.

Paras kasvojen hoitotuote

Pihistä: Kun ihon lämpötila yöllä nousee, poistuu kehosta kosteutta. Toisaalta yöaikaan iho on myös vastaanottavaisempi imemään kosteutta, ja tehoaineet imeytyvät syvemmälle. Ota kaikki irti ihon yöllisistä toiminnoista ja ravitse ihoa Origins Drink Up Intensive -yönaamiolla (3), jonka teho perustuu hedelmäöljyihin, kaura-, vehnänlese- ja oliiviuutteeseen, tummaan riisiin sekä granaattiomenan ja merilevän tehoaineisiin. Varsinainen pakkaus! 25 € /100 ml ja 16,50 €/50 ml.

Panosta: Vichy Slow Âge -päivävoide (2) on ihanteellisen kevyt emulsio, jonka iho hörppää sisäänsä sekunneissa. Taistelee ikääntymistä vastaan bifidus-bakteerin sekä antioksidanttisista ominaisuuksistaan tunnetun Baïcalin-juuriuutteen voimin. Raikas, mutta tehokas. 30 €.

Paras kasvojen puhdistustuote

Pihistä: Garnier Micellar Oil-Infused Cleansing Water -puhdistusvesi (4) luottaa miselliveteen pohjautuvaan meikinpoistoteknologiaan. Siinä on ihoa ravitsevia öljyjä, joten vesi poistaa käden käänteessä reilummatkin pakkelit sekä vedenkestävän silmämeikin. 5 €.

Panosta: Öljy vetää puoleensa meikkiä, talia ja muuta likaa, josta haluamme päivän päätteeksi päästä eroon. Elizabeth Arden Ceramide Replenishing Cleansing Oil -puhdistusöljyn (5) sisältämän aprikoosi-, saflori- ja oliiviöljyn antioksidanttiset, ihoa vahvistavat ominaisuudet hoitavat ja irrottavat tehokkaasti meikin ja talin. 30 €.

Paras keksintö

Värähtelevät kasvoharjat ovat jo tulleet osaksi ihonpuhdistusta, mutta parempaa on luvassa. Silikonista valmistettu ja maailmalla hypetetty Foreo Luna 2 -kasvoharja (6) puhdistaa ihon huolellisesti ja hygieenisesti epäpuhtauksista eikä vaadi vaihdettavia harjaspäitä. Kun kasvot on pesty, voi harjan toista puolta käyttää kasvojen hierontaan ja imeyttämään seerumi tai tehotipat. 180 €.

Paras jalkatuote

Ekologisen ja kotimaisen Flow-kosmetiikan piparminttujalkavoi (7) kosteuttaa kuivat jalat. Piristävä piparminttu tuoksuu herkulliselle ja viilentää ja virkistää jalkoja. Voide sisältää myös sypressiä, joka vähentää turvotusta ja tehostaa laskimoverenkiertoa. 19,90 €.

Paras käsituote

Laadukkaalla lakalla manikyyri onnistuu joka kerta ja kauniista kynsistä saa nauttia pitkään. Essien Gel Couture -geelilakoissa (8) on kierrevartinen sivellin, joten ne levittyvät tasaisesti. Lakka kuivuu ammattimaiseen tapaan ultrakiiltäväksi ja hieman pulleaksi, joten se tasoittaa kynnen pinnan täydellisesti. Viimeistele päällyslakalla, joka maksimoi kiillon. 15 €.

Älä suotta häpeile harmaita hiuksia! Niitä kutsutaan nykyään elämänkokemusraidoiksi ja yksisarvishiuksiksi.

Me kaikki harmaannumme ennemmin tai myöhemmin. Usein tuntuu, että ennemmin. Hiuksemme eivät ilmeisesti ole vielä kuulleet uusimmista tutkimustuloksista, joiden mukaan nuoruus jatkuu ainakin 24 ikävuoteen asti, mistä puolestaan on todella pitkä matka vanhuuteen.

Miehillä harmaita hiuksia on jo jonkin aikaa pidetty hyväksyttävinä ja jopa seksikkäinä, mutta naisten harmaantumisen hyväksyntä etenee hitaammin. Onneksi harmaaksi värjäämisen trendi on jatkunut jo vuosia. Toinen harmaantuvan naisen ilonaihe on malli Christine ”Chrissy” Teigen, joka tunnetaan virkistävän rehellisistä Twitter-lausunnoistaan.

Teigenin viimeisin lasautus koskee juurikin harmaita hiuksia. 

”Minulla on haisunäätätyyppinen raita harmaita hiuksia, ja itse asiassa tykkään siitä kovasti. Cruella-unelmani ovat muuttumassa todeksi!” Teigen intoili maanantaina Twitterissä.

Hän löysi välittömästi liudan muitakin ujostelemattomia harmaiden hiusten kantajia. 

The Wolf Huntress -nimeä käyttävä tviittaaja paljastaa alkaneensa harmaantua 15-vuotiaana ja värjänneensä sen jälkeen hiuksiaan kuuden vuoden ajan. 

”Ensin lyhyet (harmaat) hiukset ovat karheampia, mutta kun ne kasvavat, ne ovat silkkisempiä”, hän rohkaisee Twitterissä.

24-vuotias Rachel Guajardo kertoo löytävänsä uusia harmaita joka päivä.

”Kutsun niitä yksisarvishiuksikseni”, hän kuvailee.

Twitter-keskustelussa harmaita hiuksia nimitettiin myös pahistukaksi, elämänkokemusraidoiksi ja supervoimiksi.

Se, milloin hiukset harmaantuvat, on yksilöllistä. Harmaantumiseen vaikuttavat muun muassa perimä ja stressi. 

Harmaantuminen ei välttämättä ala tasaisesti, vaan harmaat saattavat näkyä ensin esimerkiksi hopeisena raitana otsalla tai ohimolla. Chrissy Teigen saattoi tarkoittaa juuri tällaista raitaa kirjoittaessaan haisunäätäraidasta. 

Teigenistä ei kuitenkaan ole kuvia, joissa hänen harmaansa näkyisivät. 

Vaikka Teigeniä ei toistaiseksi ole nähty harmaahiuksisena edustustehtävissä tai somessa, hänen aloittamansa viestiketju on ilahduttanut monia harmaatukkaisia tai pikkuhiljaa harmaantuvia. 

”Vihdoin minulla on jotakin yhteistä kansainvälisen supermallin kanssa (huipun miesmaun lisäksi, tietysti)” Twitter-käyttäjä nimeltä Stacey Graham vitsailee.

Sosiaalisessa mediassa nousi äläkkä, kun menestysfirman meikkivoiteen uusi sävyvalikoima syrji voimakkaasti tummaihoisia.

Jos pitäisi valita, mikä oli vuoden 2017 merkittävin kauneustapaus, erittäin korkealle listalla nousisi laulaja Rihannan lanseeraama meikkimerkki Fenty Beauty ja sen meikkivoide.

Pro Filt’r Soft Matte Longwear -meikkivoide on ihan samanlainen nimihirviö kuin monet muutkin kauneustuotteet, mutta siitä erityisen tekee, että meikkivoide lanseerattiin heti 40 sävyssä aivan vaaleasta todella tummaan.

Myös moni muu yritys on viimein havahtunut siihen, että ihonsävyjä on valtava määrä ja pyrkinyt laajentamaan pohjameikkituotteidensa sävyvalikoimaa. Viisi sävyä ei millään riitä, eikä edes 15, sillä eri tummuusasteiden lisäksi pitää huomioida myös ihojen pohjasävyt viileästä lämpimään.

Vloggaaja Huda Kattanin meikkimerkiltä ilmestyi viime vuonna meikkivoide 30 eri sävyssä. Perinteisempien brändien puolelta esimerkiksi Estee Lauderin legendaarisesta Double Wear -meikkivoiteesta on vastikään julkaistu uusia sävyjä, minkä ansiosta sävyjä on nyt markkinoilla peräti 42.

Vain viidesosa sävyistä tarkoitettu tummaihoisille

Mutta kaikki eivät opi. Erityisesti tubettajien keskuudessa suositun Tarte-merkin Shape Tape -peitevoide oli yksi viime vuoden menestystuotteista, ja tämän vuoden alussa yritys julkisti kauan odotetun meikkivoiteen samasta Shape Tape -sarjasta. Sävyjä on tarjolla vaatimattomat 15, joista kolme on tarkoitettu keskitummalle tai tummalle iholle.

 

🦋 SWATCHES!!🦋 of the @tartecosmetics Double Duty Shape Tape Hydrating (bottom left) + Matte Foundations! (Right)—Arriving Online on Tarte’s Website on 1/15 & @ultabeauty on 1/21 and in stores on 2/4! Along with their Double Duty Beauty Paddle to Perfection Foundation Brush $28 & their Double Duty Beauty The Shaper Contouring Beauty Sponge $18! Who’s excited to try these?! Let me know! - - - Follow me to stay updated on the latest makeup/beauty news, product reviews and More! Feel free to DM, tag, or #beautymarked23 to share news! _ - - 📷: @popsugarbeauty #makeup #makeupartist #makeupaddict #makeupnews #makeupjunkie #makeupobsessed #makeuponpoint #makeuplover #makeupbrushes #cosmetics #bbloggers #beautyjunkie #ilovemakeup #mua #makeupblogger #makeuptalk #beautyaddict #lipstickjunkie #Tarteist #Rethinknatural #makeuphaul #tartecosmetics #comingsoon #swatches #shapetapeconcealer #shapetapenation #ultabeauty #shapetapefoundation

Henkilön 🦋 BeautyMarked23 🦋 (@beautymarked23) jakama julkaisu

Viisi sävyä ei millään riitä, eikä edes 15.

Lanseerauksesta onkin noussut sosiaalisessa mediassa kunnon äläkkä. Bustle-sivusto kirjoittaa, että tummaihoiset vloggaajat ovat arvostelleet brändiä äänekkäästi.

– En arvosta sitä, että koko joukko ihmisiä pyyhitään pois räikeästi, vloggaaja Jackie Aina toteaa Youtube-videollaan.

Erityisen loukkaavaa on se, että vaikka sävyvalikoima on hyvin rajoitettu, vaaleita sävyjä on kuitenkin monta erilaista, ikään kuin valkoihoiset asiakkaat olisivat etusijalla. Lisäksi kaikki kolme tummempaa sävyä ovat pohjasävyltään hyvin oransseja, joten vaikka tummuusaste olisi oikea, sävy tuskin silti sopii kaikille.

Makeupshayla-kanavan arvostelu Shape Tape -meikkivoiteesta keskittyi sävyvalikoiman ruotimiseen.

Tarte kertoi PopSugarille, että he työstävät parhaillaan kymmentä uutta sävyä. Hätäilyn sijaan he olisivat voineet odottaa ja lanseerata kaikki 25 kerralla, sillä vaikka tuote olisi kuinka hyvä, nyt kaikki keskustelu pyörii vain sävyvalikoiman ympärillä.

Yritys pahoitteli virhettään, vaikka se ehkä olikin jo liian myöhäistä. 

”Tiedämme, ettemme voi selitellä.”

– Halusimme saada tuotteen ulos niin nopeasti kuin mahdollista ja teimme päätöksen mennä eteenpäin ennen kuin kaikki sävyt olivat valmiita. Tiedämme, ettemme voi selitellä ja otamme täyden vastuun tällaisesta lanseerauksesta, yritys viestitti Instagramissa.

Vaikka vuosi 2018 alkoikin kohun saattelemana, suunta on oikea, ja moni yritys miettii tuotelanseerauksiaan entistä tarkemmin. Meille kuluttajille se tarkoittaa entistä parempia valikoimia, jotka eivät toivottavasti enää jätä ketään ulkopuolelle.