Kosmetiikan kausituotteiden rajoitettujen erien tuotteita jopa jonotetaan.

Diorin Minaudiere-meikkipaletti on ilo kaivaa laukusta, 96 €. Sävy 001, Grey golds.

Meikeistäkin on tullut keräilytavaraa. Tähän aikaan vuodesta kosmetiikkaosastoilla on kasapäin näitä rajoitetun ajan myynnissä olevia kausituotteita: kullalla silattuja huulipunahylsyjä, hopeanhohtoisia meikkivärejä sekä taideteoksia lähenteleviä meikki­paletteja.

Monia ei edes tunnista meikeiksi. Rasiat muistuttavat kännyköitä tai kukkaroita. Huulikiillot voi ripustaa kaulaan koruksi tai vyöhön roikkumaan. Kausittaista saattaa olla myös sävy; tietty väri on myynnissä vain rajatun ajan.

Hetken myynnissä olevia tähti­tuotteita alkoi ilmestyä kauppoihin 2000-luvun alkupuolella, ja nyt niitä löytyy myös edullisimmilta merkeiltä.

Kosmetiikkayrityksille sesonkituotteet ovat markkinointikikka, joka toimii. Ne ovat välillä niin haluttuja, että niitä jopa jonotetaan. Ovatpa jotkut matkustaneet himotun suosikin perässä ulkomaillekin.

– Kun uusi kausilook tulee, tietyn kosmetiikkamerkin fanit saattavat laittaa nimensä listalle, vaikka itse tuotteista ei vielä olisi tietoa, kertoo Helsingin Stockmannin kosmetiikkaososton tiimi­esimies Taina Harjunpää.

Näitä keräily­kappaleita havitellaan myös siksi, että ne tulevat monesti klassikkomerkeiltä, joilla on nimeä myös kosmetiikan ulkopuolella.


KOSMETIIKKAFANI: Linda Mäki-Kala, 21, opiskelija

”Chanelin kausi­kynsilakan perään olen lähtenyt jopa Lontoon Harrodsille. Siellä oli jo viisikymmentä nimeä listassa, joten myyjä neuvoi menemään Chanelin liikkeeseen. Onneksi se löytyi sieltä! Lakkojen värit ovat niitä, joita myöhemmin kopioidaan. On mukavaa, ettei sama väri tule vastaan joka kynsissä.”