Vähän tekisi mieli. Eikö tekisikin? Kuva: Colourbox
Vähän tekisi mieli. Eikö tekisikin? Kuva: Colourbox

Yli 500 000 finninnälkäistä odottaa Dr Pimple Popperin videoita internetissä.

Kuvaaja kiljahtelee ja päästää yökkäysääniä samalla, kun puristaa hanskat kädessään jättimäistä pattia, joka komeilee kuvattavan selässä. Patista tursuaa vaaleaa möhnää. Kamera heiluu. Töhnän tulo loppuu – tai ei sittenkään! Puristelu jatkuu. Jostain kuuluu naurua.

Tällaista se on, nimittäin finniporno. Sitä löytyy netistä yhä enemmän. Ihan tavalliset tyypit lataavat Youtubeen ja muualle videoita, joissa puristelevat toistensa meganäppyjä ja mustapäitä ja puhkovat erilaisia patteja. Välillä vähän kyseenalaisestikin. Olisiko parempi kuitenkin mennä lääkärille? katsoja voi miettiä. Tuosta jää vähintään melkoinen arpi.

Finnivideoiden äidillä, yhdysvaltalaisella ihotautilääkärillä Sandra Leellä eli "Dr Pimple Popperilla" on yli 500 000 seuraajaa puristelukanavallaan Youtubessa. Heitä, jotka nauttivat finnien puristamisen katselusta, löytyy paljon. Siinä on jotain oudolla tavalla rentouttavaa ja hypnoottista, fanit perustelevat.

Sandra Leetä voisi kai kutsua kaikkien finnipornovideoiden äidiksi. Hän ei tietenkään ole niitä keksinyt, mutta on tehnyt siitä itselleen työn.

Ihotautilääkäri julkaisee kaikenlaisia videoita työstään, mutta suosituimmissa niistä puristellaan mustapäitä. Lee voi jopa luvata joillekin asiakkaistaan ilmaista hoitoa, jos nämä suostuvat puristelun tai toimenpiteidensä kuvaamiseen. Omasta mielestään hän on jalolla asialla. Kun ennen finnipornon katsominen oli jotain häpeällistä, hän on tehnyt siitä hyväksyttävää.

– Aikaisemmin ihmiset pelkäsivät, että joku yllättää heidät katsomassa finnipornoa. Minun ansiostani asian kanssa on voinut tulla kaapista. Nyt katselijoilla on oma yhteisö, jossa asia hyväksytään, hän kertoo Daily Mailin mukaan.

Hän toivoo, että suosittujen videoiden ansiosta ihmiset alkavat ymmärtää ihotautilääkäreiden työtä paremmin.

Dr Pimple Popperin suosituinta videota, jossa mustapäät ovat selässä, on katsottu yli 6,3 miljoonaa kertaa. Näet sen alla. Varoitus! Video on vähän ällöttävä. Sandra Leen kaikki videot löydät täältä.

Silmänrajauksissa on muutosvoimaa. Kuvat: Marjut Laukia
Silmänrajauksissa on muutosvoimaa. Kuvat: Marjut Laukia

Silmänrajaus on helppo keino muuttaa koko kasvojen ilmettä, ainakin jos on kärsivällinen ja tarkkakätinen.

Kulmakarvojen kehutaan usein muuttavan koko kasvojen ilmettä, ja niinhän ne tekevätkin – katso vaikka tämä video. Mutta on sitä muitakin meikin osa-alueita, joilla voi vaikuttaa koko olemukseensa. Esimerkiksi silmänrajaus. 

Kokeilimme kuutta erilaista klassista rajausta ja kuvasimme todistusaineiston siitä, miten merkittävästi rajauksella voi vaikuttaa siihen, miltä silmät näyttävät ja miltä koko meikki vaikuttaa.

Katso ja päätä itse, millainen rajaus on imartelevin! Rajausten ulkonäkö toki riippuu erittäin paljon silmien muodosta. Tarkista tästä listasta, millainen rajaus sopii parhaiten silmiesi muotoon.

Vertailukuva

Jotta suuri rajausvertailu olisi uskottava, täytyy tietysti julkaista myös vertailukuva ilman rajauksia. Ripsiväri tosin tuo tummuutta ripsien tyveen.

1. Yläsisärajaus

Testaajan kommentti: Luulin, etteivät silmäni ole herkät, mutta auts! Yläluomen rajaaminen ripsien alapuolelta oli työn ja tuskan takana. Lopputulos kuitenkin palkitsee. Yläsisärajaus on siitä ihana rajaus, että se on helppo saada symmetriseksi.

2. Ohuen ohut rajaus

Testaajan kommentti: Mahdollisimman ohut tussirajaus tuo katseeseen terävyyttä ilman, että silmän muoto muuttuu miksikään. Tämän voisin ottaa arkikäyttöön.

3. Hieman paksumpi rajaus

Testaajan kommentti: Juuri sopivan paksuisen rajauksen luominen vaatii tarkkaa kättä, ja silmän ulkonurkan lähestyessä meinaa mennä sormi suuhun; miten tämän rajauksen saisi päätettyä tyylikkäästi? Lopputulos on kuitenkin nätti. 

4. Kissarajaus

Testaajan kommentti: Klassinen, näyttävä kissarajaus on yksi ikisuosikeistani, mitä meikkiin tulee. Harmi vain, että se ei sovi silmieni muotoon kovin saumattomasti. Rajaus näyttää kuvassa kivalta, mutta kun suljen silmäni, rajauksen yhtenäinen linja on mennyttä. 

Vaikka olen perehtynyt koottuihin kissarajausvinkkeihin, menee tämän rajauksen tuhraamiseen testin pisin aika. 

5. Alasisärajaus

Testaajan kommentti: Sisärajaus alaluomelle on lastenleikkiä yläluomen sisäpinnan rajaamiseen verrattuna. Koska silmämeikkikynästä ei lähde tarpeeksi väriä, taputtelen päälle geelimäistä rajausväriä. Tulos on intensiivinen – vähän liiankin.

6. Smoky eye -rajaus ylä- ja alaluomella

Testaajan kommentti: Nämä rajauskynällä ja luomivärillä luodut sumusilmät ovat niin voimakkaat, että iiriksetkin näyttävät tavallista kalpeammilta. Smoky eye -rajaus voisi toimia vahvan juhlameikin parina. Ainakin kulmakarvat pitäisi piirtää tummemmiksi.

Ruskealla rajauskynällä ja luomivärillä toteutettuna tämä meikki  näyttäisi paljon luontevammalta. Jos taas haluaisin seurata trendejä, lisäisin tähän lookiin vielä vähän kiiltoa.

Hikitreenin ja hyvältä näyttävien hiusten yhdistäminen ei ole mikään ihan helppo nakki.

Aivan kuin ajan raivaaminen liikunnalle ei olisi tarpeeksi vaikeaa – sen lisäksi pitäisi vielä ehtiä käydä suihkussa ja pestä ja laittaa hiukset. Etenkin pitkätukkaisella jälkimmäiseen vierähtää helposti tovi jos toinenkin.

Jos on hikoillut rankasti, hiusten pesemättä jättäminen on harvoin vaihtoehto. Hätätapauksessa saattaa riittää, että föönaa hikisen kuontalon kuivaksi, mutta kovin kannattava ratkaisu se ei pidemmän päälle ole.

– Hiki saattaa tukkia päänahan huokosia ja aiheuttaa päänahan kuivumista sekä heikentää hiusten kasvua, hiusstylisti Giovanni Vaccaro kertoo StyleCaster-sivuston haastattelussa.

Katso jutustamme vinkit, joiden avulla föönaat hiukset nopeammin kuiviksi. Paljon treenaaville ja hikoileville Vaccaro suosittelee myös säännöllistä päänahan kuorintaa.

Hoida hiuksia samalla kun treenaat

Kun hiukset on pakko pestä jumpan jälkeen, Vaccarolla on ovela ajansäästövinkki kiireisille – hiusnaamion tai -öljyn levittäminen kuontaloon jo ennen treeniä! Nappaat kaksi kärpästä yhdellä iskulla, kun levität aavistuksen kostutettuihin hiuksiin hoitoaineen, laitat ne nutturalle ja lähdet kolisuttelemaan painoja. Muista vain pitää hoitotuotteen määrän kohtuullisena ja varoa sotkemasta välineitä hiuksillasi.

Kevyesti treenaava pääsee vähemmällä. Jos pää ei ole kovin hikinen, Vaccaro antaa luvan jatkaa päivää pesemättä hiuksia. Hiusstylisti Dana Tizzo suosittelee samaisessa StyleCasterin jutussa levittämään hiusten tyveen kuivasampoota jo ennen treeniä, jotta kosteus ei siirry päänahasta hiuksiin.

Hyvä kampaus treeneihin on poninhäntä tai nuttura korkealla päälaella. Hiusrajassa olevien haituvien kostumista ja pörröttymistä voi yrittää estää hikitreeniin tarkoitetun hiuspannan avulla.