Paprika on tukalle mainio ruoka, koska se sisältää runsaasti C-vitamiinia. Kuva: Shutterstock
Paprika on tukalle mainio ruoka, koska se sisältää runsaasti C-vitamiinia. Kuva: Shutterstock

Lisää nämä kahdeksan raaka-ainetta ruokavalioosi, jos haluat elinvoimaiset hiukset.

Kauniin ja kiiltävän tukkapehkon salaisuus on ruokavaliossa. Proteiini, sinkki, B-vitamiini, rauta ja hyvät rasvat ovat tärkeimpiä hiusten rakennusaineita. Harpers Bazaar listasi parhaat ruoka-aineet, joilla voit kohentaa tukkasi kuntoa.

Tyrni

Tämä oranssi marja sisältää runsaasti beetakaroteenia, C-vitamiinia ja omega-7-rasvahappoa. Nämä ainesosat saavat hiuksesi kiiltämään.

Simpukat

Sinkki on yksi tärkeimmistä hiusten kasvamista ja korjautumista edistävistä mineraaleista. Jos kehosi ei saa tarpeeksi sinkkiä, ensimmäinen merkki puutostilasta on hiustenlähtö. Myös juustot, pähkinät ja siemenet sisältävät runsaasti sinkkiä.

Papaija ja paprika

Kollageeni on vahvojen hiusten tärkein rakenneaine. C-vitamiini lisää kollageenin tuotantoa, joten sitä runsaasti sisältäviä ruoka-aineita kannattaa syödä vähintään kahdesti päivässä. Terveet hiukset tarvitsevat myös rautaa, jonka imeytymisessä C-vitamiini on tärkeä ainesosa. Papaijan ja paprikan lisäksi myös esimerkiksi sitruunassa, appelsiinissa, greipissä ja ruusukaalissa on paljon C-vitamiinia.

Maapähkinä

Päänahan ongelmien kanssa painivien kannattaa kokeilla biotiinin lisäämistä ruokavalioon. Se myös auttaa hiuksia kasvamaan nopeammin. Maapähkinän lisäksi biotiinia saa kananmunista ja lohesta.

Linssit

Joidenkin tutkimusten mukaan naisten hiustenlähtö saattaa liittyä alhaisiin rauta-arvoihin. Koska linssit sisältävät runsaasti rautaa, ne ovat hyvää hiusruokaa. Lisäksi linssit sisältävät runsaasti sinkkiä.

Pinaatti

Pinaatti on täynnä rautaa ja folaattia, jota keho tarvitsee punasolujen rakentamiseen. Rauta puolestaan auttaa soluja kuljettamaan happea koko kehon tarpeisiin. Myös hiukset tarvitsevat kumpaakin näistä kasvaakseen elinvoimaisesti. Jos pinaatti ei maistu, kokeile vaikka parsaa tai parsakaalia.

Kreikkalainen jogurtti

Tässä ruoka-aineessa on runsaasti proteiinia ja B-vitamiinia, jotka ovat molemmat tärkeitä hiusten kasvulle. Kreikkalaisessa jogurtissa on myös D-vitamiinia, jonka on huomattu edistävän hiuksen pinnalla olevien hiussuomujen terveyttä.

Lähteet: BBC GoodFood, Health Magazine

Lue myös:

Geelituubit esiin! Tämä on syksyn ykköskampaus

Haaveissa pitkä tukka? Nämä 6 kikkaa nopeuttavat hiustenkasvua

Nopea ja helppo kampaus treenin jälkeen – näin teet sen

Onko hiusten harjaus välttämätöntä? Kauneusguru Mariela Sarkima vastaa