Ostaisitko nahkatakin ruokahyllyjen keskeltä? Ruokajätin valikoimiin tulee syksyllä ”uuden levelin” vaatemallisto.

Saksalaisketju Lidl tunnettiin alun perin edullisesta ruuastaan, mutta viime aikoina se on hivuttautunut vahvasti myös vaatemarkkinoille.

Me Naiset uutisoi toukokuussa Lidlin kesämekoista, jotka saavuttivat suuren suosion Facebookin kirppisryhmissä. Tänään tiistaina Lidl kertoi uudesta aluevaltauksestaan: se aloittaa yhteistyön huippumalli Heidi Klumin kanssa.

– Saksalaismalli Heidi Klum suunnittelee meille kokonaisen vaatemalliston. Hän on myös kampanjan keulakuvana eli esittelee vaatteitaan, sanoo Lidlin markkinointipäällikkö Seppo Niemelä.

Malliston ensimmäiset vaatteet tulevat myyntiin syksyllä, mutta Niemelä ei vielä suostu paljastamaan tarkkaa päivämäärää. Niitä myydään samaan aikaan eri puolilla maailmaa, myös Suomessa. Klum-mallistosta kerrotaan Niemelän mukaan lisää kesän aikana.

Vielä tällä hetkellä Lidlin markkinointipäällikkö on erittäin vaitonainen huippumallin suunnittelemista vaatteista ja materiaaleista. Hänen mukaansa myös hinnoittelu on auki, mutta luvassa on ”hinnaltaan kilpailukykyisiä päällysvaatteita”.

– Yhteistyö tuo kauppoihimme paljon uutta ja täysin erilaista, kuin mihin aikaisemmin on totuttu. Menemme kokonaan uudelle levelille, sillä mallistossa on mukana esimerkiksi nahkatakkejakin, jotka ovat aitoa nahkaa, Niemelä paljastaa.

Heidi Klum on Lidlin uusi vaatesuunnittelija. Kuva: Reuters
Heidi Klum on Lidlin uusi vaatesuunnittelija. Kuva: Reuters

Tavalliset naiset ovat Klumin malliston pääkohderyhmä. Niemelän mukaan se tarkoittaa, että vaatteista löytyy kokoja erikokoisille kuluttajille. Hänen mielestään uudet vaatteet ovat trendikkäitä, mutta eivät liian eksoottisia. Vaatteet tulevat Lidlin eri tavarantoimittajilta Aasiasta.

Niemelä sanoo, että Heidi Klumin suunnittelemia vaatteita on tulossa kauppoihin useita kertoja vuodessa. Kyseessä on rajoitettu valikoima, jota myydään tietyn ajan niin sanotuilla Lidlin muotiviikoilla.

Realiteetteja

Jättiyllätys Lidliltä: Tuo nahkatakit kauppoihin ja järjestää omat muotiviikot – suunnittelijana muodin supernimi

Aika paljon nahkatakkeja, ihmisten yllä katukuvassa näkee, joten eikö ole kuitenkin parempi, jos ne olisivat eettisesti ja vastuullisesti tuotettuja ? Ihmisten ja eläinten hyvinvointiin voi vaikuttaa ja kuluttaja vaatia tärkeitä tietoja tuottamistavasta ja alkuperästä, ihan vakiomerkintöinä. Tämä ei liene riittävä, mutta jostain on aloitettava. Nahkatakit tuskin ovat katoamassa minnekään, nahkoja tulee sivutuotteena, kun ihmiset syövät lihaa.
Lue kommentti