Ei ole yhdentekevää, millä tehtävänimikkeellä työskentelee. Kuva: iStock
Ei ole yhdentekevää, millä tehtävänimikkeellä työskentelee. Kuva: iStock

Tänä päivänä työpaikkailmoituksissa vilahtelee jos jonkinlaisia ammattinimikkeitä, koska työnantajat yrittävät saada haaviin mahdollisimman hyviä hakijoita.

Kirjavat käytännöt siitä, mitä nimikettä mistäkin tehtävästä käytetään työpaikkailmoituksissa, voivat hämmentää työnhakijaa. Siivooja ei olekaan enää siivooja, moni titteli on käännetty englanniksi ja samaan ammattiin haetaan tekijöitä mitä mielikuvituksellisimmilla otsikoilla. Miksi nimikkeet sitten muuttuvat ja vaihtelevat?

– Kun työpaikkailmoitusta tehdään, toivotaan, että tehtävään tulee mahdollisimman paljon mahdollisimman hyviä hakijoita. Nimike on yksi valinta, joka työpaikkaa markkinoidessa tehdään, Adeccon HR Manager eli henkilöstöpäällikkö Outi Lampinen kertoo.

Esimerkiksi jos työpaikalta irtisanoutuu myyjä, seuraavaa työntekijää saatetaan hakea nimikkeellä sales expert.

– Työpaikkailmoituksen tulisi herättää riittävästi mielenkiintoa, jotta se klikataan auki. Koska otsikko on ensimmäinen asia, joka hakijan silmiin työpaikkaportaaleissa osuu, on merkitystä, millä nimikkeellä paikkaa markkinoidaan.

Työnantajille tehtävänimike voi siis olla markkinointikikka rekrytoinnissa. Entä työntekijät, millaista merkitystä nimikkeillä on ihmisille itselleen?

– Tehtävänimike on osa työpaikan houkuttelevuutta jo hakuvaiheessa. Nimikkeellä on merkitystä ihmisen omalle ammatti-identiteetille, ja moni miettii myös, miltä työkokemus näyttää myöhemmin CV:ssä. Se vaihtelee ihmisestä riippuen, kuinka suurta roolia tehtävänimike näyttelee, Lampinen sanoo.