Tuntuuko, että olet kokeillut jo kaikkea mahdollista saadaksesi rahaa säästöön? Ota säästämiseen mallia trendidieeteistä! Kuva: Shutterstock.
Tuntuuko, että olet kokeillut jo kaikkea mahdollista saadaksesi rahaa säästöön? Ota säästämiseen mallia trendidieeteistä! Kuva: Shutterstock.

Säästää pitäisi, mutta ihan joka päivä ei huvittaisi pihistellä? Tuttua 5:2-dieettiä voi soveltaa myös raha-asioihin. Entä toimisiko lompakon lihotukseen lentoemäntäkuuri tai paleoruokavalio?

5:2-dieetistä apua säästämiseen?

Ei kituuttamista eikä kärvistelyä päivästä toiseen. Tähän ajatukseen moni hurahti viitisen vuotta sitten, kun 5:2-dieetistä tuli hittiruokavalio. Dieetissä houkutteli se, että painonpudottajan ei tarvinnut tyytyä pelkkiin porkkanoihin ja kaalisoppaan. 5:2-dieetin idea nimittäin on, että viitenä päivänä saa syödä sen verran kuin haluaa, mutta kahtena päivänä vain 500–600 kaloria vuorokaudessa. 

The Telegraph -lehti huomasi, että 5:2-dieettiä voi soveltaa myös raha-asioihin. Viitenä päivänä viikossa voi rahaa käyttää normaalisti, mutta kahtena päivänä pitäisi sinnitellä mahdollisimman vähillä kuluilla.

Toki käänteisesti malli toimii vieläkin paremmin. Jos sinnittelee viisi päivänä viikossa ja elää hieman levämmin kahtena päivänä, säästöä kertyy luonnollisesti rutkasti enemmän. Jotta pankkitilin saldo kasvaisi, tämä edellyttää tietysti, ettei ole lähtökohtaisesti aivan peeaa eikä törsää normaalina päivinä niitä euroja, jotka ovat kertyneet pihistelypäivinä.

Telegraphin artikkelissa kerrotaan pariskunnasta, joka onnistui säästämään 5:2-ajatusmallista insproituneena lähes 16 000 euroa (14 000 puntaa) vuodessa. Tosin he sovelsivat käänteistä mallia eivätkä panneet viitenä päivänä viikossa rahaa edes yhteen kahvikupposeen.

Entä ne muut dieetit – voisiko niitäkin soveltaa, jos  toiveena on lihavampi lompakko?

6:1-dieetti

Tämän dieetin idea on sama kuin 5:2:ssa, mutta ruokavalioasioissa se on tarkoitettu niille, jotka ovat jo tavoitepainossaan. Tällä logiikalla raha-asioissa se voisi toimia heillä, joilla on raha-asiat jo varsin hyvin mallillaan.

Jos 6:1-mallia soveltaa käänteisesti, siitä tulee tietysti todella tiukka talouskuuri, jossa voi ottaa rennosti vain yhtenä päivänä viikossa.

Lentoemäntädieetti: neljän päivän pikakuuri

Lentoemäntädieetti on neljän päivän rajoitettu dieetti. Siinä noudatetaan neljän päivän ajan tiukkaa ruokavaliota. Tämän jälkeen pidetään kuukauden tauko, jonka dieettiä voi noudattaa taas uudestaan. Raha-asioihin tämä toimii vain pika-apuna – jos vaikka rahat uhkaavat loppua viikkoa ennen palkkapäivää. Ei nimittäin auta, jos pihistelee neljän päivän ajan ja sitten kuukauden ajan törsää.

Jos päätät tuhlata vain ulkomailla etkä kotona, ostosten määrä vähenee väkisinkin (ellet sitten reissaa työksesi).

Lentoemännistä voi saada myös toisenlaista inspiraatiota säästämiseen. Jos päätät tuhlata vain ulkomailla etkä kotona, ostosten määrä vähenee väkisinkin (ellet sitten oikeasti ole lentoemäntä tai muuten matkustele harva se päivä). HUOM: nettikaupoissa asioimista kotisohvalta käsin ei lasketa ulkomaanostoksiksi.

Sairaaladieetti

Myös sairaaladieetti on pikadieetti, sillä siinä noudatetaan kaksi viikkoa todella tiukkaa ruokavaliota. Aivan kuten painonhallinnassa, voi raha-asiat saada hetkeksi kuriin, mutta pysyvää hyötyä siitä ei ole. 

Iltakuri

Ei ruokaa kello 18:n jälkeen. Tätä on pidetty vuosikausia toimivana painonhallintakeinona. Raha-asioissa ajatusmallin noudattamisesta voi olla apua etenkin, jos on taipumusta eksyä nettishoppailemaan iltaisin ja öisin.

Karppaus

Karppauksessa luovutaan hiilihydraateista kokonaan tai osittain. Sovella vapaasti siihen rahankäytön osa-alueeseen, joka itsellesi on ongelmallisin. Jos helmasyntisi on tuhlata vaatteisiin, päätä luopua kokonaan esimerkiksi yläosien ostamisesta. 

Paleodieetin rahaversiossa saisit ostaa vain sitä, mitä oli olemassa jo kivikaudella: ei esimerkiksi elektroniikkaa, tehdasvalmisteisia vaatteita tai muovia.

Paleodieetti 

Paleodieetti eli kivikauden ruokavalio jäljittelee metsästäjä-keräilijöiden oletettua ruokavaliota ennen maanviljelyn syntyä noin 10 000 vuotta sitten. Rahapuolella siis saisit ostaa vain sitä, mitä oli olemassa jo kivikaudella: ei esimerkiksi elektroniikkaa, tehdasvalmisteisia vaatteita, muovisia asioita tai muita teollisen aikakauden keksintöjä. Tehokas, mutta melkoisen ankea säästämismalli.


Kaalisoppadieetti

Tästä säästämismallista syntyy kaksi versiota: kirjaimellinen ja sovellettu. Jos alkuperäisen dieetin mukaisesti syö kirjaimellisesti pelkkää kaalisoppaa, rahaa säästyy väkisinkin.

Shoppailun puolella taas voit rajoittaa itsesi määräajaksi ostamaan vain yhtä, tiettyä asiaa, esimerkiksi kenkiä. Vaikka olisit pahemman sortin kenkäaddikti, varastotila loppuu kyllä ennemmin tai myöhemmin.

Perus on paras

Helpommallakin voi tietysti itsensä päästää. Painonhallinnassa parhaiten toimii yleensä periaate, että kuluttaa enemmän kuin syö. Myös raha-asioissa vanha, yksinkertainen totuus lienee paras: rahaa säästyy, kun ei elä yli varojensa, eli ei kuluta enempää kuin ansaitsee. Tylsää mutta toimivaa.